قطعات خودرو

تاریخ خودرو : چارلز گودیر مخترع تایرهای مدرن خودرو متولد شد

چارلز گودیر مخترع تایرهای مدرن، شرکت تایر و لاستیک سازی گودیر را تأسیس نکرد، اما نام او به عنوان یک شیمیدان خودآموخته مشهور شده است.  گودیر که در روز برابر با روز 29 دسامبر در سال 1800 میلادی، در آمریکا به دنیا آمد، شیفته لاستیک طبیعی و خواص آن شد. تایرهای خودروهای شرکت گودیر به دلیل دوام و فرآیند ساده مورد نیاز برای تعویض آنها محبوب شدند.

تولد گودیر مخترع تایرهای مدرن

گودیر شیفته لاستیک طبیعی و خواص آن شد

چارلز گودیر (Charles Goodyear) شرکت تایر و لاستیک گودیر را تأسیس نکرد، اما نام او به عنوان یک شیمیدان خودآموخته مشهور شده است. چارلز گودیر در روز 8 دی ماه در سال 1179 خورشیدی/شمسی برابر با روز 29 دسامبر در سال 1800 میلادی، در کشور ابالات متحده آمریکا به دنیا آمد. گودیر شیفته لاستیک طبیعی و خواص آن شد. معمولاً در دهه 1210 ش (1830 م) لاستیک به عنوان صمغ کشسان (الستیک) شناخته می‌شد، لاستیک در آن زمان در بسیاری از محصولات از جمله محافظ‌ های حیات یا نگهدارنده های زندگی، بخش اصلی را تشکیل می‌داد.  متأسفانه این محصولات از ماندگاری ضعیفی رنج می بردند زیرا تنها پس از چند ماه از بین می رفتند.

افزایش عمر لاستیک

افزایش عمر لاستیک و تایرهای خودرو با فرآیندی که ولکانش نامید، انجام شد

چارلز گودیر، شیمیدان جوان فرآیند افزایش عمر لاستیک و تایرهای خودرو را توسعه داد، فرآیندی که به عنوان ولکانش (ولکانیزاسیون) نامید و به همین نام شناخته شد. گودیر برای روش ابداعی خود برای فرآیند افزایش عمر تایرهای خودرو، در سال 1223 ش (1844 م) یک حق ثبت اختراع دریافت کرد و اختراع خود را ثبت رسمی کرد.

تولید لاستیک

رقیب بریتانیایی

توماس هنکاک رقیب گودیر در ثبت اختراع بود

با این حال، یک انگلیسی به نام توماس هنکاک (Thomas Hancock) هشت هفته قبل از آن در خاک بریتانیا برای یک فرآیند و اختراع مشابه، توانسته بود که ثبت اختراع رسمی کند. با این وجود سازندگان از روش گودیر استقبال کردند و در نهایت به او اعتبار لازم برای تولید اختراعش لاستیک ولکانیزه را دادند.

شرکت گودیر تایر و روبر

رویدادی جالب نام گودیر را برای همیشه زنده نگاه داشت زمانی که فرانک سیبرلینگ شرکت لاستیک سازی گودیر تایر را تأسیس کرد

اما رویدادی جالب نام گودیر را برای همیشه زنده نگاه داشت زمانی که در سال 1277 ش (1898م) درست 38 سال پس از مرگ و درگذشت گودیر، فرانک سیبرلینگ (Frank Seiberling ) شرکت لاستیک سازی گودیر تایر و روبر (Goodyear Tire & Rubber) را تأسیس کرد و نام آن را به افتخار چارلز گودیر مخترع تایرهای مدرن، گودیر تایر نام گذاشت.

گودیر تایر : یکی از چهار غول تولید تایر خودرو

گودیر تایر، یکی از چهار تولیدکننده برتر تایر در جهان است

لاستیک ها و تایرهای خودروهای جدید شرکت گودیر تایر و روبر، به دلیل دوام و فرآیند ساده مورد نیاز برای تعویض آنها به سرعت محبوب شدند. اکنون و از سال 1396 ش (2017 م) گودیر یکی از چهار تولیدکننده برتر و از غول های تولید کننده تایر و لاستیک خودرو در جهان است.

مترجم : حسین توکلی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *