قطعات خودرو

تاریخ خودرو : کارول شلبی افسانه بزرگ تاریخ خودرو متولد شد

کارول شلبی، راننده افسانه ای خودرو های مسابقه ای، صاحب و دارنده تیم و سازنده خودرو، در روز 20 دی ماه در سال 1301 خورشیدی / شمسی برابر با روز 11 ژانویه در سال 1923 میلادی، به دنیا آمد. اگرچه او شاید بیشتر به خاطر نقشش در ساخت شلبی AC کبرا و شلبی موستانگ شناخته شده است، اما تاریخچه زندگی حرفه ای کارول شلبی افسانه بزرگ تاریخ خودرو چندین دهه ی سرشار از شاهکارهای مسابقه ای، مهندسی و تولید را در بر می گرفت.

آغاز کار کارول شلبی افسانه بزرگ تاریخ خودرو

زندگی حرفه ای شلبی چندین دهه سرشار از شاهکارهای مسابقه ای، مهندسی و تولید را در بر می گرفت.

کارول شلبی، راننده افسانه ای خودرو های مسابقه ای، صاحب تیم و سازنده خودر، در روز 20 دی ماه در سال 1301 خورشیدی / شمسی برابر با روز 11 ژانویه در سال 1923 میلادی، به دنیا آمد. اگرچه او شاید بیشتر به خاطر نقشش در ساخت شلبی AC کبرا و شلبی موستانگ های دهه 1340 ش (دهه 1960 م) شناخته شده است، اما تاریخچه زندگی کارول شلبی رویدادهای خیلی بیشتر را پوشش می دهد. زندگی حرفه ای شلبی چندین دهه سرشار از شاهکارهای مسابقه ای، مهندسی و تولید را در بر می گرفت.

عشق شلبی به سرعت

در طول جنگ جهانی دوم در نیروی هوایی ارتش خدمت کرد

نیاز و عشق شلبی به سرعت به دهه 1310 ش (دهه 1930 م) بازمی‌گردد، زمانی که او در دوران دبیرستان خود اطراف شهر تگزاس با یک ویلیس تغییر یافته گشت و گذار می کرد.  پس از فارغ التحصیلی، او فقط سریعتر رفت و در طول جنگ جهانی دوم در نیروی هوایی ارتش خدمت کرد. پس از ترخیص، او قبل از شروع جدی مسابقات اتومبیلرانی در میدان های نفتی و در یک مرغداری مشغول به کار شد.

اوایل کار شلبی افسانه ای در مسابقات

نشریه ورزشی اسپورت ایلاستریتد، شلبی را به عنوان راننده سال معرفی کرد.

درست این است که اوایل کارش در مسابقه انومبیلرانی او به لطف چند دوست که خودرو هایشان را در پیست به او قرض دادند، شروع شد که شلبی با آنها در مسابقات آماتوری مختلف شرکت کرد. در اواخر دهه 1330 ش (دهه 1950 م) موفقیت او باعث شد تا برای تیم های کارخانه استون مارتین و مازراتی مسابقه دهد. شلبی رکورد صعود به تپه کوه واشنگتن را به نام خود ثبت کرد و نشریه ورزشی اسپورت ایلاستریتد (Sports Illustrated) او را به عنوان راننده سال در سال های 1335 و 1336 ش (سالهای 1956 و 1957 م) معرفی کرد. با این حال، شلبی زمانی گفت که بزرگترین دستاورد دوران مسابقه ای او برنده شدن در مسابقات لمانز با هم تیمی اش روی سالوادوری، بوده است.

کارول شلبی از مسابقات کناره گیری کرد

به دلیل نگرانی هایی درباره سلامتی اش، شلبی از مسابقات کناره گیری کرد

به دلیل نگرانی هایی درباره سلامتی اش، شلبی در دی ماه 1338 ش (اکتبر 1959 م) از مسابقات کناره گیری کرد، اما مشارکت او در این مسیر هنوز به پایان نرسیده بود. او به زودی شلبی آمریکن (Shelby-American) را راه اندازی کرد، که خودرو های مخصوص را وارد می کرد.  با این حال، او از خودروساز خواست تا خودرو را برای واردات تغییر دهد. نتیجه اولین شلبی AC کبرا بود که در سال 1341 ش ( 1962 م) عرضه شد.

 فعالیت های دیگر شلبی

کبرا به ستون اصلی محصولات شرکت تبدیل شد

در حالی که کبرا به ستون اصلی محصولات شرکت تبدیل شد، شلبی در بسیاری از پروژه های دیگر دست داشت. او به شدت درگیر توسعه فورد شد. در همان دوران، شلبی های مبتنی بر موستانگ را از کارخانه خود عرضه کرد.  تا به امروز، اینها یکی از محبوب‌ترین آثار شلبی هستند.

ورود به تالار مشاهیر

کارول شلبی در در روز 21 اردیبهشت در سال 1391 خورشیدی در سن 89 سالگی درگذشت.

او در سال 1370 ش (1991 م) وارد تالار مشاهیر بین‌المللی اتومبیل‌رانی، تالار مشاهیر اتومبیل‌رانی آمریکا در سال 1371 ش ( 1992 م) تالار مشاهیر خودرو در سال 1371 ش ( 1992 م) شد. کارول شلبی در روز 21 اردیبهشت در سال 1391 خورشیدی / شمسی برابر با روز 10 می در سال 2012 میلادی، در دالاس تگزاس در سن 89 سالگی درگذشت.

مترجم : حسین توکلی

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *