قطعات خودرو

تصمیماتی برای کنترل بازار خودرو و استفاده از ظرفیت معادن

خبرگزاری خانه ملت– سرویس اقتصادی/فاطمه ضرغامی؛ اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با آغاز دومین سال فعالیت خود، شروعی طوفانی داشتند و با برگزاری 33 نشست، موضوعات مهمی مانند صنعت خودرو، معدن، یکپارچه سازی داده‌ها، رسیدگی به موضوع سیمان و فولاد و…را تعیین تکلیف کرده و آن‌ها را سامان دادند.

اقدامات کمیسیون صنایع و معادن در 3 ماهه اول سال دوم مجلس:

بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو، طرح یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات ملی و طرح اصلاح موادی از قانون معادن کشور از مهم‌ترین اقدامات تقنینی این کمیسیون در 3 ماهه اول سال دوم مجلس بود که مشروح آنها به شرح ذیل است:

1- طرح ساماندهی صنعت خودرو: قصه پرغصه گرانی خودرو که خرید این کالا را به آرزویی برای قشر خاصی از مردم تبدیل کرده و مشکلات صنعت چهارچرخ‌ها بر هیچ کس پوشیده نیست و از آنجا که بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند که آزادسازی واردات در قیمت خودروها اثرگذار است، کمیسیون صنایع و معادن با پیش بینی شروطی خاص در طرح ساماندهی صنعت خودرو درصدد برآورده کردن این نیاز بازار برآمد این طرح در کمیسیون نهایی و در صحن علنی مجلس نیز تصویب شد.

2- بررسی طرح اصلاح موادی از قانون معادن کشور: با وجود اینکه ایران جزو 10 کشور دارنده ذخایر معدنی است، متاسفانه در بهره برداری، تولید ثروت و اشتغال در این حوزه از جایگاه مناسبی برخوردار نیست این موضوع موجب شد که اعضای کمیسیون صنایع با اصلاح قانون از یک سو بوروکراسی موجود در مسیر اخذ مجوزها را کاهش دهند و از سوی دیگر از حبس معادن جلوگیری کنند،  بررسی این طرح در کمیسیون صنایع و معادن به پایان رسیده و در حال حاضر برای رسیدگی به صحن علنی ارجاع شده است.

3- بررسی طرح یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات ملی؛ با تصویب این طرح در کمیسیون صنایع و معادن متولی داده‌ها و اطلاعات کشور مشخص و زمینه تبادل سهل داده‌ها میان دستگاه‌ها فراهم شد؛ براساس این طرح کمیسیون داده‌ها و اطلاعات ملی به اختصار کمیسیون «دوام» ذیل شورای عالی فضای مجازی، مدیریت داده‌های کشور را برعهده دارد، وظایف این کمیسیون علاوه بر تبادل داده‌ها میان دستگاه‌های مختلف، تعیین استاندارد اطلاعات است زیرا ممکن است داده‌های ارائه شده استاندارد نباشد. بررسی این طرح در کمیسیون صنایع و معادن به اتمام رسیده و به صحن علنی مجلس ارسال شده است.

4- بررسی موضوعات تولید، توزیع و نحوه قیمت‌گذاری سیمان و فولاد در کشور؛ از آنجا که با شروع فصل گرما و پیک مصرف برق، برق واحدهای تولیدکننده سیمان و فولاد قطع شد، قیمت سیمان و محصولات فولادی افزایش چشم گیری یافت همین امر موجب شد که کمیسیون صنایع و معادن با برگزاری جلسات متعدد مشکلات موجود در این حوزه را بررسی و تصیمات لازم برای رفع آن با حضور مسئولان اجرایی اخذ شود یکی از این تصمیمات فعالیت واحدهای تولیدی از ساعت 12 شب تا 8 صبح بود که منجر به رشد تولید آن‌ها شد.

4- بررسی طرح حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی ضد تحریمی؛ بدون شک همه بر تاثیر سرمایه‌گذاری خارجی بر رونق تولید صحه می‌گذارند و از مزایای آن آگاه هستند این موضوعات موجب شد که اعضای کمیسیون صنایع و معادن نیز درصدد استفاده از این ظرفیت برآِیند.

ضمن بررسی طرح های مهم فوق در 3 ماهه اول اجلاسیه دوم مجلس یازدهم، کمیسیون صنایع و معادن بررسی ناکارآمدی در سیاست‌ها و مقررات رفع تعهد ارزی و آسیب خوردن به واحدهای تولیدی و صنعتی در قالب تبصره 1 ماده 45 را نیز در دستورکار خود داشت زیرا برخی واحدهای تولیدی به دلیل تعهدات ارزی و رشد نرخ ارز با مشکلات بسیار روبه رو شده‌اند.

*اقدامات نظارتی

کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مدت مذکور اقدامات نظارتی مانند بازدید از شرکت مخابرات ایران و استماع گزارش مدیر عامل و معاونان مربوطه، نشست با رئیس و مدیران سازمان صداوسیما و استماع گزارش مربوطه، بازدید از شرکت ارتباط سیار ایران (همراه اول) و استماع گزارش مدیرعامل آن و  استماع گزارش ریاست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

اینفوگرافی کارنامه سه ماهه کمیسیون صنایع و معادن

*جلسات با وزرا (مهم ترین جلسات(

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم و رای اعتماد به آنها، جلسات متعددی را با 19 وزیر پیشنهادی به منظور بررسی و انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های آنها برگزار کرد. علاوه بر این جلسه با رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان، معاون اقتصاد خارجی شرکت بازرگانی ایران، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی و مشاور معاونت اقتصاد خارجی وزارت صمت به منظور بررسی دلایل افزایش قیمت کالاها و راهکارهای تنظیم بازار یکی دیگر از مهم ترین جلسات کمیسیون در 3 ماهه اول اجلاسیه دوم بود.

نشست با مدیرعامل ایدرو، رئیس شورای رقابت، مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و قطعه‌سازان به منظور بررسی نحوه قیمت گذاری خودرو با توجه به دغدغه مردم و همچنین جلسه با رییس سازمان زمین شناسی به منظور بررسی گزارش ریاست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی درباره چالش‌ها و مسائل پیش روی این سازمان از دیگر جلسات مهم این کمیسیون با مسئولان اجرایی بود.

*سوال از وزرا:

 2 سوال از وزیر صنعت، معدن و تجارت(علیرضا رزم حسینی)درباره ابقا مدیران بازنشسته و غیرمتخصص در وزارت صمت و مشکلات موجود در حوزه معادن در دستورکار کمیسیون صنایع و معادن بود.

*تحقیق و تفحص

در بازه زمانی این گزارش، تعداد 1 فقره تقاضای تحقیق و تفحص از «عملکرد سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی» در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تصویب رسیده است. همچنین اعضای این کمیسیون اعضای هیات تحقیق و تفحص از «عملکرد سازمان ملی استاندارد ایران» و اعضای هیات تحقیق و تفحص از «نحوه واگذاری پتروشیمی الوند» را نیز در این مدت انتخاب کردند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *