قطعات خودرو

عصر خودباوری به توان تولیدکننده داخلی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، در این زمینه می‌توان از کروز به عنوان قطعه‌سازی پیشرو در بومی‌سازی بسیاری از قطعات وارداتی یاد کرد. این شرکت با  تولید داخلی سخت‌افزار و نرم‌افزار ECU برای خودروهای توربوشارژ آن هم پس از ۲ سال کار تحقیقاتی، نام خود را به عنوان شرکت منجی صنعت در دوره تحریم ماندگار کرد.

آنچه مشخص است با شروع دور دوم تحریم‌های بین‌المللی که از ۳ سال گذشته آغاز شد، صنعت خودرو همراه با خروج شرکای خارجی با مشکلات عدیده‌ای در تامین قطعه و تولید محصولات خودرویی روبه‌رو بود.

اولین ضربه سنگین به خودروسازی کشور توقف واردات قطعات الکترونیک بود. قطعاتی که نه سیاستگذار خودرو و نه زنجیره تامین، باور به داخلی‌سازی آن نداشتند، با این حال شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی مانند کروز به عنوان پیشتاز در تولید قطعات الکترونیکی در این شرایط سخت تحریم در جهت داخلی‌سازی قطعات پیشرفته خودرو مانند‌ ECU گام‌های موثری برداشته و مانند همیشه سعی در پیشبرد این صنعت و کاهش میزان وابستگی به کشورهای خارجی دارد.

(ECU (Electronic Control Unit همان کامپیوتر خودرو که وظیفه کنترل سنسورها و عملگرهای خودرو را با الکترونیکی شدن کنترلرها بر عهده دارد؛ یکی از قطعات پیشرفته خودرو است.

در مورد داخلی‌سازی این قطعه سرنوشت‌ساز در خودروسازی، محمدرضا دهقان مدیر واحد تحقیق و نوآوری شرکت صنایع تولیدی کروز می‌گوید: بعد از آنکه شرکت پژوی فرانسه در سال ۹۰ با عرضه نکردن قطعات پیشرفته خودرو از جمله‌ ECU تعداد زیادی از خودروهای ۲۰۶ را زمین‌گیر کرد، داخلی‌سازی این قطعه پیشرفته را در دستور کار خود قرار دادیم و در سال ۹۱ با داخلی‌سازی اولین نسل از‌ ECU دستاورد بزرگی در صنعت خودرو به دست آوردیم.

دهقان با اشاره به اینکه نخستین شرکت داخلی در بومی‌سازی صد‌درصدی ECU هستیم اظهار کرد: در این ۹ سال متناسب با اضافه شدن آپشن و تجهیزات به‌روز به خودروها، توانستیم ۶نسل متفاوت از سخت‌افزار و نرم‌افزار آن را به جز قطعات ریز الکترونیک خاص، داخلی‌سازی و تولید کنیم. تاکنون ۳‌میلیون و ۱۰۰هزار ECU برای خودروسازان تامین کرده‌ایم. وی در خصوص نحوه عملکرد ECU توضیح داد:این قطعه «های‌تک» به عنوان سامانه مدیریت موتور، یک برد الکترونیکی است که با استفاده از میکروپروسسور مخصوص (دربردارنده لایه‌های مختلف نرم‌افزاری) و مدارات ورودی و خروجی متعدد، امکان دریافت، تحلیل ورودی‌ها و همچنین ارسال فرمان‌های لازم بر اساس شرایط تنظیم شده (کالیبراسیون) را داراست. کروز توانسته تمام اجزای تشکیل‌دهنده آن را از سخت‌افزار تا بخش نرم‌افزاری که مهم‌ترین بخش آن محسوب می‌شود داخلی‌سازی کند و این امر با مهندسی معکوس بسیار متفاوت است.

مدیر واحد تحقیق و نوآوری کروز از اقدام جدید برای داخلی‌سازی نرم‌افزار و سخت‌افزارECU برای خودروهای توربوشارژ خبر داد و گفت: نمونه‌های آن آماده و در حال تست است. سخت‌افزار نسل ششم ECU به‌روز شده و تفاوت عملکردی آن این است که واتر پمپ برقی است، توربو شارژ را در خودرو وارد مدار می‌کند و آپشن استارت استاپ دارد.  طبق گفته دهقان، کار تحقیقاتی این پروژه از ۲ سال گذشته توسط یک تیم ۵۰ نفره و با همکاری دانشگاهیان آغاز شد.

از این ECU می‌توان در تمامی خودروهایی که توربوشارژ دارند (چه داخلی و چه خارجی) مانند سمند، دنا توربو شارژ و شاهین استفاده کرد. پیش از این ECU توربوشارژ کاملا وارداتی بود و این محصول در کنار اینکه یک دستاورد ملی محسوب می‌شود، نسبت به نمونه خارجی قیمت ارزان‌تری دارد که می‌تواند در قیمت تمام شده خودرو تاثیر بسزایی داشته باشد.

کروز با طراحی و تولید ECU هم‌اکنون در جمع بزرگ‌ترین شرکت‌های قطعه‌ساز دنیا مانند کنتیننتال و بوش آلمان، آپتیو انگلستان، دنسو ژاپن، آتولیو سوئد و میتسوبیشی الکتریک ژاپن که سابقه قدرتمندی در تولید ‌ECUهای به‌روز دارند، قرار گرفته است. این شرکت توانسته وابستگی به منابع خارجی را روزبه‌روز کاهش دهد و از خروج ارز از کشور در زمان شرایط سخت تحریم جلوگیری کند و قیمت نهایی ECU را با داخلی‌سازی کاهش دهد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *