قطعات خودرو

تکنولوژی‌های مدرن خودروها، یک چاقوی دو لبه…

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، شاید برخی از شما عزیزان تمرکز لازم در لحظه را نداشته‌اید و اگرچه این موضوع در نهایت تقصیر شما است اما به جرات می‌توان گفت خودروسازان هم کمک چندانی به بهبود اوضاع نمی‌کنند. کارشناسان ایمنی می‌گویند صنعت خودرو با استفاده روزافزون از تکنولوژی‌های پیچیده‌تر در خودروها باعث افزایش حواس‌پرتی راننده‌ها می‌شوند. این تکنولوژی‌ها باعث ارائه کوهی از اطلاعات به رانندگان می‌شوند و این در حالی است که راننده باید تمامی حواس خود را معطوف جاده و شرایط رانندگی بکند.

یان جک، مدیر انجمن خودروی کانادا که در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کمپین هشدار به رانندگان در خصوص حواس‌پرتی است می‌گوید:

این یک مشکل عمده و روزافزون است. موضوع وجود تکنولوژی‌های زیاد به چالشی مهم تبدیل شده است و رانندگان باید این موارد را در خودرو مدیریت کنند.

تست‌های مستقل نشان داده‌اند حتی فعالیت‌هایی همچون غذا خوردن و صحبت کردن با سرنشینان می‌تواند باعث حواس‌پرتی رانندگان و تأثیر روی توانایی آن‌ها در تشخیص و پاسخ به شرایط خطرناک شود؛ اما انجمن خودروی کانادا به‌طور ویژه درباره نصب سیستم‌های اطلاعات سرگرمی پیشرفته در خودروها نگران است. یکی از مثال‌های بارز دراین‌باره توانایی بازی کردن رانندگان در خودروهای تسلا بوده است که خبرساز شد و پس از آن نیز تسلا اقدامات لازم درباره جلوگیری از این کار را انجام داد.

اما سیر تکامل سیستم‌های اطلاعات سرگرمی چگونه بوده است؟

به چگونگی برهم‌کنش ما با خودروها در عصر حاضر و مقایسه آن با ۲۰ سال پیش فکر کنید. خودروی روزمره نگارنده این گزارش یک دستگاه هوندا CRV ۲۰۰۴ است اما در کنار آن یک فورد کوگا ۲۰۲۱ پلاگین هیبریدی نیز استفاده می‌شود. هوندا فاقد نمایشگر لمسی یا سیستم ناوبری است و تنها یک سی دی پلیر ساده دارد. کولر این خودرو دستی است و از سه کلید چرخان ساده استفاده می‌کند. برای تنظیم این موارد نیازی به چشم برداشتن از جاده نیست.

برخلاف بسیاری از خودروهای مدرن، کوگا هم دارای کلیدهای چرخشی برای سیستم تهویه مطبوع است هرچند این کلیدها خیلی کوچک هستند و در ارتفاع پایین نصب شده‌اند؛ اما بسیاری از ویژگی‌های فورد و منوهای زیاد آن در داخل نمایشگر لمسی پنهان شده‌اند و این امر باعث حواس‌پرتی می‌شود.

مطالعات دانشگاه یوتا و موسسه ترافیک و ایمنی نشان می‌دهد برخی عملکردها در خودروهای مدرن نیازمند ۴۸ ثانیه صرف زمان هستند. به همین خاطر است که یکی از مؤسسات ایمنی خودرویی کانادا در سال ۲۰۱۸ مدعی شد ۲۵ درصد تلفات تصادفات خودرویی می‌تواند با حواس‌پرتی رانندگان در ارتباط باشد.

ولی واقعیت این است که خودروهای امروزی هم ایمن‌تر از قبل هستند. CR-V نگارنده فاقد ارتباط بلوتوث است اما کوگا با این ویژگی امکان برقراری تماس‌ها بدون لمس گوشی را می‌دهد. این خودرو همچنین به هدایت بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، تشخیص محدودیت سرعت و ترمز خودکار مجهز شده است؛ و اگرچه شما برای رسیدن به برخی عملکردها باید منوها را بگردید اما برخی سیستم‌های رقیب امکان شخصی‌سازی صفحه‌نمایش و دسترسی راحت‌تر به برخی برنامه‌های پرکاربرد را می‌دهند؛ اما شکی وجود ندارد که خودروهای جدید باعث حواس‌پرتی بیشتر می‌شوند.

هیچ‌کسی نمی‌خواهد راحتی خود در خودرو را از دست بدهد. اگرچه نگارنده سادگی CR-V خود را دوست دارد اما کوگا خودروی بهتری برای سفرهای طولانی است. استفاده از ویژگی‌های نمایشگر در زمان حرکت امری خطرناک است اما در زمان ترافیک و پارک خودرو می‌توان از ویژگی‌های آن لذت برد. از طرف دیگر خودروسازان برای نصب نمایشگرهای بزرگ در خودروهای خود تحت‌فشار قرار دارند زیرا مشتریان خواهان چنین چیزهایی هستند.

از سمت دیگر تکنولوژی خودران هم وجود دارد که اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند. مرسدس اخیراً گفته است S کلاس به اولین خودروی دنیا با خودران سطح ۳ بدل شده است. این موضوع روی کاغذ بسیار خوب به نظر می‌رسد اما واقعیت این است که درایو پایلوت این شرکت در بزرگراه‌ها و تا حداکثر سرعت ۵۹ کیلومتر در ساعت کار می‌کند.

در همین زمان پیام‌های بازاریابی گیج کننده‌ای از خودروسازان مختلف به ویژه تسلا به گوش می‌رسد. همین موضوع باعث شده است رانندگان معتقد باشند سیستم‌های خودران کاملاً ساده، بسیار تواناتر از واقعیت هستند و نتیجه این کار هم تصادفات مرگبار بوده است.

در نهایت باید گفت تکنولوژی خودران به حدی پیشرفت خواهد کرد که خواهد توانست پیام‌ها را تایپ کرده، ویدئوها را پخش کند و محتواهای گوناگون را به نمایش بگذارد؛ اما خودروسازان باید تا آن زمان تلاش زیادی را در کاهش حواس‌پرتی رانندگان و تمرکز روی این موضوع انجام دهند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *