قطعات خودرو

جلوگیری از بخار کردن شیشه خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک یکی از دغدغه‌های اصلی رانندگان در فصول سرد سال، بخار کردن شیشه جلو است. البته این ایراد ممکن است در فصل گرما نیز رخ دهد. بخار کردن شیشه دلایل مختلفی دارد که در تمامی خودروها امکان رخ دادن آن محتمل است. بنابراین چه مالک ماشین لاماری باشید و چه دنا پلاس ایران خودرو، ممکن است بخار کردن شیشه در اتومبیل شما رخ دهد. البته در استانداردهای شیشه خودرو که توسط سازندگان این کالا تعیین می‌شود، روش‌هایی برای از بین بردن بخار خودرو اندیشیده شده است. با ما تا پایان مطلب همراه باشید تا دلایل بخار کردن شیشه جلو را بررسی کنیم و راهکارهای عملی برای زدودن بخار از شیشه خودرو را در اختیار شما قرار دهیم.

 

چرا شیشه خودرو بخار می‌کند؟

در نخستین بخش این مطلب، بایستی به دلایل بخار کردن شیشه جلو اشاره کنیم. بخار کردن شیشه جلو ممکن است از داخل یا خارج رخ دهد. همچنین علل وقوع این مشکل در فصل گرما و سرما متفاوت هستند. در این بخش به توصیف هر دو شکل بروز این واقعه خواهیم پرداخت.

 

بخار کردن شیشه خودرو از داخل

بخار کردن شیشه خودرو در فصل زمستان موضوعی طبیعی است. این مشکل به دلیل سرمای هوا و بروز واکنش شیمیایی میعان رخ می‌دهد. هنگامی که وارد کابین خودرو می‌شوید، این فضا با هوایی سرد اشباع شده است. اما بازدم سرنشینان گرم است و به دلیل اختلاف دما میان بازدم سرنشینان و هوای خودرو، پدیده میعان یا تبدیل گاز به مایع رخ می‌دهد. این پدیده در شیشه‌ها نمود پیدا می‌کند، چرا که لایه خارجی شیشه‌ها با محیط سرد بیرون در تماس است و دمای کمتری دارد.

 

علاوه بر این مساله، ممکن است دلایل دیگری نیز باعث بخار کردن شیشه خودرو از داخل شوند. برای مثال اگر با لباس‌های مرطوب وارد کابین خودرو شوید و سیستم تهویه نیز فعال نباشد، رطوبت لباس شما به شیشه‌ها منتقل می‌شود و بخار تشکیل می‌دهد.

 

برای از بین بردن بخار شیشه جلو از داخل، کافی است تا اجازه دهید هوای کابین تعویض شود. برای این کار می‌توانید شیشه‌های خودرو را اندکی پایین بدهید تا هوای تازه و خشک وارد کابین خودرو شود. راهکار دیگر برای زدودن بخار خودرو در فصل زمستان،‌ روشن کردن فن سیستم تهویه است. فن سیستم تهویه با فشار زیاد هوای بیرون را به داخل کابین هدایت می‌کند و علاوه بر تخلیه رطوبت، باعث کاهش دمای هوای کابین نیز می‌شود و از وقوع مجدد پدیده میعان جلوگیری به عمل می‌آورد.

 

توجه داشته باشید که اگر بخاری اتومبیل روشن باشد و تنظیمات سیستم تهویه در حالت گردش هوای داخلی قرار داشته باشد، عمل رطوبت زدایی از شیشه انجام نخواهد گرفت. برای دستیابی به این هدف لازم است تا گردش‌ هوا از بیرون به داخل را آزاد کنید تا هوای محیط به درون کابین هدایت شود.

 

بخار کردن شیشه خودرو از بیرون

 

 

بخار کردن شیشه خودرو از بیرون

نوع دیگر وقوع مشکل بخار کردن شیشه، از بیرون خودرو رخ می‌دهد. این رخداد به دلیل شرایط جوی اتفاق می‌افتد. هنگامی که هوا به طور همزمان مرطوب و سرد باشد، امکان بخار کردن شیشه جلو بسیار زیاد خواهد بود. برای زدودن بخار شیشه خودرو از بیرون، بایستی دمای شیشه را کاهش دهید. به این منظور سیستم تهویه را روشن کنید و جهت آن را روی شیشه قرار دهید. دمای سیستم تهویه را نیز در حد معتدل بین گرما و سرما تنظیم کنید و فن را روشن نمایید. پس از آن مشاهده خواهید کرد که بخار بخش بیرونی شیشه به آرامی از بین خواهد رفت.

 

همچنین استفاده از برف پاک کن نیز می‌تواند در این شرایط مشکل گشا باشد. برخی منابع نیز استفاده از سیب زمینی را برای حل این مشکل پیشنهاد کرده‌اند. به این منظور لازم است تا سیب زمینی را از وسط نصف کرده و آن را روی شیشه جلو بکشید. این کار باعث می‌شود تا یک لایحه محافظ روی شیشه جلو خودرو تشکیل شود که این لایه از تجمع رطوبت روی شیشه جلوگیری می‌کند.

 

در حالت عادی بخار کردن شیشه خودرو از داخل یا بیرون مساله خاصی به حساب نمی‌آید و تاثیری بر قیمت گذاری خودرو شما نخواهد داشت. با این حال امکان دارد مشکلات جدی‌تری باعث بخار کردن شیشه خودرو شوند که در قسمت بعد به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

 

دردسرهای جدی بخار کردن شیشه اتومبیل

یکی از ایرادات فنی خودروها که در سیستم بخاری آن‌ها رخ می‌دهد، ممکن است موجب بخار کردن شیشه خودرو شود. بنابراین در لیست چه ماشین هایی نخریم بایستی این مورد را نیز مد نظر داشته باشید.

 

بخاری خودرو برای فعالیت صحیح به دریافت مایع خنک کننده از سمت رادیاتور نیازمند است. لوله‌ها و مجراهای ارتباطی بخاری پشت داشبورد خودرو قرار دارند تا در کوتاه‌ترین زمان حرارت را به کابین خودرو انتقال دهند. با این حال اگر لوله‌های بخاری دچار ترکیدگی شوند، انبوهی از بخار داغ به درون کابین خودرو راه خواهد یافت و طی زمانی کوتاه شیشه‌های خودرو را به طور کامل مات می‌کند. برطرف کردن این ایراد به صرف هزینه بسیار زیادی نیاز دارد، بنابراین از خرید خودروهایی که دچار مشکل جدی در سیستم خنک کاری و بخاری هستند، پرهیز کنید.

 

علاوه بر ترکیدگی لوله‌ها، امکان بروز نشتی در سیستم بخاری نیز وجود دارد. این مشکل در خودروهای داخلی به وفور رخ می‌دهد که علت آن فرسودگی و خوردگی لوله‌های بخاری است. برای کسب اطمینان از عملکرد صحیح بخاری خودرو،‌ لازم است تا زیر پای راننده و سرنشین جانبی را نگاه کنید. اگر بخاری خودرو دارای نشتی باشد، در این قسمت‌ها شاهد تجمع رطوبت خواهید بود که نشان از نشتی در سیستم بخاری دارد.

 

نتیجه گیری، راه‌های دیگر جلوگیری از بخار کردن شیشه خودرو

 

 

نتیجه گیری، راه‌های دیگر جلوگیری از بخار کردن شیشه خودرو

علاوه بر راهکارهایی که در قسمت‌های قبل اشاره شد، روش‌های دیگری نیز برای زدودن بخار از شیشه خودرو وجود دارد. اگر در مناطق سردسیر یا مرطوب زندگی می‌کنید، می‌توانید مقداری ماده رطوبت گیر را درون یک کیسه پارچه‌ای بریزید و آن را در کابین خودرو قرار دهید. این ماده رطوبت موجود در محیط را جذب می‌کند و بنابراین مشکل بخار کردن شیشه، کمتر در اتومبیل شما رخ خواهد داد.

برخی سیستم‌های تهویه به قابلیت بخار زدایی شیشه جلو مجهز هستند. اگر اتومبیل شما این آپشن را دارد، آن را فعال کنید تا بخار شیشه جلو از بین برود. با این حال حتی در خودروهای ساده نیز می‌توان با کمک سیستم تهویه بخار شیشه را زدود. برای این کار کافی است دکمه سیستم تهویه یا A/C را فشار دهید و سیستم تهویه را روشن کنید.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *