قطعات خودرو

دغدغه تعميركاران موتورهاي ديزلي چيست؟

اين عضو اتحادیه تعمیرکاران خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو، توضيح داد: معمولا مردم نمی‌توانند موتورها را تعمیر کنند و آنقدر از آن‌ها استفاده می‌کنند که از کار بیفتد. بعد هم به‌دنبال قطعات ارزان و چینی می‌گردند. اكنون انجام تعمیرات برای مردم خیلی سخت شده است.

خروج سالانه چند ميليارد دلار ارز از كشور

او با اشاره به اين‌كه قطعات مورد استفاده در کار ما (پمپ انژکتور) در ایران تولید نمی‌شوند و خیلی هم حساس هستند، اظهار كرد: برای واردات این قطعات سالانه چند میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود. وقتي قيمت دلار افزایش می‌یابد، قیمت قطعات هم زیاد می‌شود. ولی وقتی دلار ارزان می‌شود، قیمت هیچ قطعه‌ای كم نمي‌شود.

وي بيان كرد: اصل قطعات مورد استفاده در كار ما آلمانی یا ژاپنی است. ولی از بقيه کشورها هم این قطعات وارد می‌شوند. حتی برای خود آلمان هم تولید این قطعات صرفه ندارد. به همين دليل، کارخانه بوش در برزیل، هند، ترکیه و چین قطعات خود را تولید می‌کند.

جليليان كه حدود 13 سال عضو هيئت مديره اتحاديه تعميركاران خودرو (8 سال عضو و 5 سال بازرس) بوده است، درباره كارش توضيح داد: موتور دیزل در همه‌جا به کار می‌رود. در سواری، ژنراتور برق، قطار، ناو، ماشین‌های سنگین، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و … کاربرد دارد. در گذشته، صاحبان اين وسايل، سال یک‌بار موتور را سرویس می‌کردند، اما حالا بسیار دیر قطعات را تعمیر می‌کنند.

او با تاكيد بر اين‌كه قیمت ارز باید کنترل شود و پایین باشد، گفت: من 8 سال در هیئت‌ مدیره اتحادیه تعمیرکاران خودرو بودم. ما در اتحادیه خیلی تلاش کردیم تا دولت را متوجه این موضوع کنیم که مقدار زیادی دلار برای خرید این اجناس سالانه از کشور خارج می‌شود.

راه‌اندازي كارخانه توليدي به حمايت دولت نياز دارد

وي ادامه داد: من به‌شخصه حدود 200 يا 300 میلیارد تومان بايد هزينه كنم تا کارخانه تولید قطعات پمپ انژکتور را راه بیندازم و اين هزينه براي يك شخص خيلي زياد است. به همین دلیل، این کاری است که دولت باید انجام دهد. من با پشتوانه دولتی می‌توانم این کارخانه را راه بیندازم تا سالانه این حجم از دلار از کشور خارج نشود.

جليليان يادآوري كرد: در قدیم، یک کارخانه به همين منظور راه افتاد. اما وقتی مقداری کار پیش رفت، به هر دليلي اين كارخانه جمع شد و كارش پيش نرفت.

او در پاسخ به اين پرسش كه مانع بر سر راه توليد داخلي اين قطعات كمبود نقدینگی است يا نبود تکنولوژی؟ گفت: علم و تکنولوژی ساخت اين قطعات در کشور وجود دارد. خود من بعد از امضای برجام، برای این کار چند قرارداد بستم. ما می‌خواستیم در کشور خط تولید این قطعات را راه بیندازیم. اما بعد از این‌که ترامپ رئیس‌جمهور آمريكا شد. طرف سوئیسی به ما بیشتر وعده مي‌داد. بعد از این‌که آمریکا از برجام خارج شد، طرف سوییسی گفت دیگر این کار برای ما جالب نیست. چون بیشتر قراردادهای آن‌ها با آمریکا بود و قراردادشان را با ما ادامه ندادند.

وي اضافه كرد: تولید این قطعات در کشور، کار سختی نیست. اكنون ابزار تراشکاری در کشور وجود دارد كه یک قطعه را تولید می‌کند. برای این کار باید دستگاهی را بیاورند که 15 قطعه را همزمان تراش دهد. این، کار خاصی نیست که عملی نباشد. البته آن دستگاه گران است و با پشتوانه دولتی می‌توان این کار را انجام داد.

بعد از برجام ارتباط با ديگر كشورها برقرار شد

اين عضو اتحاديه تعميركاران خودرو اظهار كرد: در زمان امضای برجام، ما ارتباط‌های زیادی با دیگر کشورها داشتیم و با کمک اتحادیه بسیاری از برندهای بزرگ دنیا را به ايران آوردیم. حتی قرار بود شركت بوش در ایران مدرسه بزند. مدرس‌هایی هم از شركت بوش ترکیه و شرکت یوروریکمبی ایتالیا با تلاش رييس اتحاديه – عليرضا نيك‌آيين – به كشور آمدند که به ما آموزش دادند. چون آموزش برای ما مهم است و می‌خواهیم تکنولوژی و تعمیرات ما به‌روز شود.

او ادامه داد: اكنون حدود 90 درصد تعمیراتي كه ما انجام مي‌دهيم، دیمی است و اصولی نیست. آمدن مدرس‌هاي خارجي به ايران برای ما خیلی خوب بود. چند صد نفر از مکانیک‌ها را هم به تركيه (برند فدرال موگول) فرستادیم تا از کارخانه‌ها دیدن کنند. آن‌ها آموزش دیدند و به‌روز شدند. اما وقتی آمریکا از برجام خارج شد، اوضاع خراب شد. ما قراردادهای خوبی از طرف اتحادیه بسته بودیم، اما آن‌ها بعد از برجام رفتند.

جليليان در پاسخ به اين پرسش كه قیمت قطعات موتورها چگونه تعيين مي‌شود؟ گفت: قیمت را «چراغ برق» تعیین مي‌کند.  برخي می‌روند لوازم چینی می‌آورد و در بسته‌بندی اصلی می‌گذارد و به دست مردم می‌دهد. هیچ‌کسي هم بر آن‌ها نظارت نمی‌کند. اگر نظارت درست شود و جلوی 10 نفر گرفته شود و طوری با آن‌ها برخورد شود که کسی جرات انجام این کار را نداشته باشد، کارها درست خواهد شد. اكنون در زیرزمین‌ها اجناس را به اسم برندهای اصلی و بزرگ بسته‌بندی می‌کنند و به‌دست مردم می‌دهند.

پيشرفت در صنعت نيازمند آموزش است

او همچنين تاكيد كرد: در صنعت، هر جا که می‌خواهیم پیشرفت کنیم، باید آموزش را فعال کنیم. اگر بتوانیم به‌عنوان سیاست کلان دولت، دانشگاه‌ها را با صنعت ادغام کنیم، شاهد پیشرفت سریع و در زمان کوتاه خواهیم بود. از سوي دیگر، با این کار می‌توانیم برای دانش‌آموختگان بی‌کار دانشگاه‌ها فكري كنيم و با یک تیر دو نشان بزنيم. به نحوی که هم مشکلات صنعت و صنعتگران را حل کنيم و هم مشکلات بی‌کاری قشر تحصیل‌کرده برطرف شود.

اين عضو اتحادیه تعمیرکاران خودرو در پايان سخنانش اضافه كرد: تمام تلاش‌های انجام‌شده در اتحادیه براي بهبود کسب‌وکار و تلاش‌ها برای آموزش اعضاي اتحادیه، همگی توسط خرد جمعی و با پشتکار هر هفت نفر عضو هیات مدیره و به‌طور اخص با زحمات و تلاش‌های وافر و خستگی‌ناپذیر آقای نیک‌آیین انجام شده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *