قطعات خودرو

دولت تقبل ۷۵درصد هزینه ساخت ۴۸۰۰ اتوبوس داخلی را به عهده گرفت

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، طرح این شهر برای واردات اتوبوس از چین در ماه گذشته با اعتراض بسیاری از تولیدکنندگان داخلی و حامیان تولید داخلی مواجه شد.

 

 

اگرچه اعلام شد که این اقدام با هدف نوسازی ناوگان و در جایی که تولید داخلی در این بخش به حداقل رسیده است، انجام شده است، اما به نظر می رسد این دلیل نتوانسته مخالفان واردات را راضی کند. اگرچه معاون شهردار تهران مدعی شد که قرارداد ساخت 4800 دستگاه اتوبوس با سازندگان داخلی منعقد شده است، اما این در حالی است که ظرفیت تولید اتوبوس در کشور بسیار بیشتر از این رقم است، اما در سال های اخیر جایگاه تولیدکنندگان داخلی در این بخش حیاتی است.

 

 

 

آن طور که معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور مدعی شد «در زمان امضای این قرارداد، تولیدکنندگان داخلی به جایی رسیده اند که نمی توانند تولید کنند و خطوط تولیدشان بسته شده است».

 

سهم داخلی بازسازی به چینی ها داده شد!

در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که فرسودگی اتوبوس‌های کشور به بالاترین حد خود رسیده است که به موازات تحریم‌ها، دولت‌های محلی سرعت تولید کشور را کاهش داده‌اند را می‌توان دلیل اصلی آن دانست. به این وضعیت و پاره شدن. ; اقدامی که خطوط تولید بسیاری از شرکت های اتوبوسرانی کشور را متوقف کرده است، طبق آمار ارائه شده در ده سال گذشته اتوبوسی به اتوبوسرانی کشور تحویل داده نشده است. بنابراین انتظار می رفت که تصمیم دولت و دولت های محلی برای ورود اتوبوس به سمت تولید داخلی باشد زیرا وضعیت اتوبوس ضروری است.

 

با این حال در ماه های اخیر شاهد صحبت از واردات و عدم توانایی تولیدکنندگان داخلی در تامین اتوبوس مثل همیشه بودیم. از این رو شهردار پایتخت پس از سفر به چین از واردات بیش از 2000 دستگاه اتوبوس برای تامین نیاز داخلی خبر داد. ارقامی که شکایات تولیدکنندگان داخلی و مخالفان واردات را به همراه داشت. به دلیل اینکه تبعیض نسبت به تولیدکنندگان داخلی وجود دارد و در حال حاضر بودجه برای خرید اتوبوس است، مقدار تولیدکننده چینی است نه داخلی.

 

 

کاهش 50 درصدی ناوگان اتوبوسرانی کشور در دولت قبل

معاون سازمان شهر و روستای کشور پس از گلایه هایی از ورود اتوبوس ها، اکنون بحث حمل و نقل در دولت سیزدهم را یکی از نیازهای اساسی دولت عنوان کرده است. سبد خانوار؛ اولویت بندی شده و شهرهای سراسر کشور به طور کامل به شهروندان متصل هستند.

 

 

سجاد انوشه درباره روند تدارکات با تولیدکنندگان داخلی برای ساخت 4800 اتوبوس و تحویل 1200 دستگاه تاکسی ون به شهرهای کشور گفت: در بخش نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در سال 1392 باید توجه داشت، زمانی که دولت قبل تحویل گرفت. این کشور دارای سیستم 20000 اتوبوسی بود.ناوگان اتوبوسرانی علیرغم اینکه حمل و نقل انبوهی است که در بسیاری از جوامع مورد استفاده قرار می گیرد، عموماً بخشی از جامعه است. ناوگان با 50 درصد کاهش به 10000 اتوبوس رسید.در برخی شهرها یک اتوبوس روزانه 800 مسافر را جابجا می کرد.

 

بارگیری مجدد خط تولید با قرارداد جدید

انوشه درباره سهم تولیدکنندگان داخلی در تامین اتوبوس های مورد نیاز ناوگان گفت: با شرایط موجود، در ابتدای دولت سیزدهم دو قرارداد مهم منعقد شد. این یک قرارداد است.

 

 

وی تصریح کرد: «از پایان سال گذشته تا امروز ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس نیز تحویل شهرداری‌های کشور شده است و این مسیر با سرعت خوبی دنبال می‌شود. بنابراین امیدواریم تا پایان دوره به نقطه خوبی در ارتقای ناوگان اتوبوسرانی دست یابیم.»

 

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با تولیدات داخل طی ۳ سال

صحبت از قراردادهای ۴۸۰۰ دستگاهی برای تولید اتوبوس توسط شرکت‌های داخلی در حالی مطرح می‌شود که به‌گفته برخی فعالان این صنعت درحال‌حاضر تولیدکنندگان داخلی به‌رغم ظرفیت تولید ۱۵هزار دستگاهی در سال، فعالیت خود را به حداقل رسانده‌اند و در انتظار گوشه‌چشمی از دولت و شهرداری‌ها مانده‌اند.

 

از سوی دیگر، به‌واسطه آن که در سال‌های اخیر ورود اتوبوس به ناوگان‌های شهری بسیار ناچیز بوده است، نیاز کشور به اتوبوس‌های درون‌شهری افزایش یافته و به بیش از ۳۵هزار دستگاه رسیده است.

 

این نیاز به اتوبوس درصورت استفاده از ظرفیت‌های داخلی در کمتر از ۳ سال تامین می‌شود و اگر برنامه‌ریزی درستی در این خصوص انجام شود، به‌طور قطع با کمترین میزان ارزبری و افزایش تولید داخل می‌توان ناوگان داخلی را سروسامان داد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *