بر اساس آمار ارائه‌شده توسط ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، روند اسقاط این خودروها طی سال‌های اخیر روندی صعودی داشته و مقایسه میزان اسقاط خودروهای فرسوده در نیمه نخست سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲نشانگر افزایش اسقاط خودروهاست. ظرف مدت شش ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹، حدود ۷هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور اسقاط شده بود، اما در شش‌ماهه ۱۴۰۰ به ۷۵۰۰ دستگاه رسید و در شش‌ماهه ۱۴۰۱، به ۱۰هزار دستگاه نزدیک شد. در مدت مشابه سال جاری (شش‌ماهه ابتدایی ۱۴۰۲) اما این عدد سه‌برابر شده و ۳۰هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور اسقاط شده است.

 

بر اساس آمار، از این ۳۰هزار خودروی فرسوده اسقاط‌شده، ۶۱درصد سهم طرح نقدی (تحویل خودروی فرسوده توسط دارندگان خودروی فرسوده به مراکز اسقاط و دریافت وجه نقد خودروی فرسوده)، ۲۸درصد سهم طرح جایگزینی خودروهای فرسوده (که دارنده خودروی فرسوده، با اسقاط خودروی خود، خودروی نو تحویل می‌گیرد) و ۱۱درصد نیز سهم طرح جایگزینی تاکسی‌ها بوده است.

 

به دنبال انتشار این آمار، مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، با بیان اینکه ستاد مذکور، پس از انتقال از وزارت راه به وزارت صمت، عملا از اردیبهشت‌ماه سال جاری فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: از همان ابتدای امر با توجه به ضعف‌های فراوان سامانه قبلی، اقدام به طراحی سامانه جدید در این حوزه کردیم.

 

وی تعیین‌تکلیف کشنده‌های مشمول بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی را از جمله محورهای اصلی پیگیری ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده خوانده و گفت: متاسفانه چندین ماه مالکان این کشنده‌ها بلاتکلیف بودند که به جهت مساعدت با این دسته از رانندگان، تاکنون بیش از ۲هزار دستگاه کشنده با پرداخت عوارض اسقاط وارد فرآیند شماره‌گذاری شده و بیش از هزار دستگاه از این تعداد، تاکنون پلاک شده‌اند.

 

سالاریه خاطرنشان کرد: در طرح جایگزینی ۱۴۰۲ تاکنون بالغ بر ۸۳۰۰ دستگاه خودرو اسقاط شده است؛ همچنین در طرح نقدی نیز بیش از ۱۸هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط ‌شده که سهم ۶۱درصدی از کل اسقاط خودروها در شش‌ماهه امسال را به خود اختصاص داده است. وی افزود: در حوزه تاکسی نیز تاکنون بیش از ۴هزار دستگاه تاکسی فرسوده با سهم ۱۱درصدی، اسقاط و نوسازی شده است.