قطعات خودرو

رنگ‌های مختلف پلاک خودرو به چه معناست؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، رنگ‌های مختلف پلاک‌های خودروها به چه معنا هستند؟ آیا با معنی رنگ‌های مختلف پلاک خودرو آشنا هستید؟ در این مطلب از خودرو بانک همراه ما باشید تا با انواع مختلف رنگ پلاک‌های خودرو آشنا شوید.

 

رنگ‌های مختلف پلاک خودرو

اگر مدت زمان طولانی را در ترافیک بمانید، هر نکته ریزی می‌تواند توجه شما را جلب کند. اگر به پلاک‌های خودروی اطراف خودتان دقت کنید، متوجه خواهید شد 90 درصد پلاک خودروها به رنگ سفید هستند؛ ولی برخی خودروها پلاک‌هایی با رنگ قرمز، زرد، سبز، آبی و یا خاکی رنگ دارند. به نظر شما چرا رنگ پلاک این خودروها متفاوت است؟ معنی هر یک از این رنگ‌ها چیست؟ از روی رنگ و اعداد نوشته شده بر روی پلاک به چه نکاتی می‌توانیم پی ببریم؟ تا پایان این مقاله از خودرو بانک با ما همراه باشید تا با رمزگشایی پلاک‌ها آشنا شوید.

 

کدام خودروها پلاک سفید دارند؟ 

 

 

 

کدام خودروها پلاک سفید دارند؟

اگر شما یک خودرو در قرعه‌کشی ایران‌خودرو برنده شوید، پس از پرداخت قیمت راناپلاس می‌توانید یک خودرو با پلاک سفید دریافت کنید. پلاک سفید یکی از متداول‌ترین رنگ‌هایی است که در مراکز تعویض پلاک و شماره‌گذاری خودرو صادر می‌شوند. پلاک سفید به معنی عادی بودن آن خودرو است.

در دو حالت پلاک‌های سفید نیز از سایر پلاک‌های سفید متمایز می‌شوند؛ اولاً اگر حرف نوشته شده بر روی پلاک “گ” باشد، به این معنی است که این خودرو گذر موقت است. خودروهای گذر موقت خودروهایی هستند که پلاک آنها قابلیت تبدیل به پلاک ملی را ندارند، قابل اجاره نیستند، در زمان تعیین شده باید از کشور خارج شوند وگرنه کالای قاچاق محسوب می‌شوند و اگر خودروی پلاک موقت متعلق به مناطق آزاد باشد، فقط یک ماه در سال اجازه خروج از منطقه را دارند.

ثانیاً اگر پلاک سفیدی دیدید که به‌جای حرف وسط پلاک، علامت یک ویلچر داشت، به معنی معلول بودن راننده آن خودرو است. معلولان جسمی – حرکتی در اندام‌های تحتانی، افراد فلج، قطع عضو و جانبازانی که توانایی رانندگی داشته باشند و معلولیت آنها مانع از رانندگی نشود، می‌توانند از مزایای این پلاک‌ها بهره‌مند شوند.

 

کدام خودروها پلاک زرد دارند؟ 

 

 

 

کشاورزان و رانندگان وسایل نقلیه عمومی با پلاک زرد عبور می‌کنند

معمولاً رنگ زرد در خودروها، ناخودآگاه تداعی‌کننده تاکسی‌های زردرنگ هستند؛ پلاک‌های زردرنگ نیز بی‌ارتباط با این موضوع نیستند. وسایل نقلیه عمومی مثل تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و تریلرها با پلاک‌های زرد مشخص می‌شوند. یکی دیگر از تفاوت‌هایی که خودروهای پلاک زرد با خودروهای پلاک سفید دارند این است که در پلاک‌های زرد حروف استفاده شده در سراسر کشور یکسان هستند؛ درحالی‌که در پلاک‌های سفید این حروف نمایانگر شهری است که خودرو در آنجا پلاک شده است. خودروهای تاکسی در کل ایران با حرف “ت”، اتوبوس‌های درون‌شهری، کامیون‌ها و اتوبوس‌های برون‌شهری با “ع” مشخص می‌شوند.

پلاک‌های زرد به وسایل نقلیه عمومی محدود نمی‌شوند و شامل خودروهای کشاورزی نیز می‌شوند. خودروهای کشاورزی در سراسر کشور با حرف “ک” از وسایل نقلیه عمومی متمایز می‌شوند؛ بنابراین انتخاب حروف و یا رنگ پلاک خودروها دست شما نیست و شما نمی‌توانید طبق مشخصات تارا و یا اعداد دلخواهتان شماره پلاک موردنظرتان را سفارش دهید.

 

کدام خودروها پلاک قرمز دارند؟

 

 

مواظب خودروهایی با پلاک قرمز باشید

رنگ قرمز همیشه به معنی احتیاط و اجتناب بوده؛ این رنگ معنای خود را در پلاک خودروها نیز حفظ کرده است. اگر ماشین دیگنیتی و یا هر خودروی دیگری با پلاک قرمزرنگ دیدید؛ یعنی آن خودرو متعلق به ارگان‌های دولتی است. شماره‌گذاری پلاک‌های قرمز نیز مثل سایر پلاک‌ها نمایانگر کد شهر هستند با این تفاوت که این پلاک‌ها 2 حرف اختصاصی دارند؛ اگر خودروی مورداستفاده برای امور تشریفاتی مورداستفاده قرار بگیرد با حرف “ت” مشخص می‌شود و در غیر این صورت با “الف” شماره‌گذاری می‌شوند.

 

کدام خودروها پلاک سبز دارند؟

 

 

خودروهای نظامی و پلاک سبز

می‌توان گفت پلاک‌های ماشین نظامیان با لباس‌های آنان همخوانی دارد؛ خودروهای پلیس و سپاه با رنگ سبز از سایر خودروها متمایز می‌شوند. در شماره‌گذاری این نوع از پلاک‌ها نیز کد شهر رعایت شده است؛ اما حروف به کار گرفته شده مشخص هستند؛ “پ” برای خودروهای پلیس و “ث” مشخصاً برای خودروهای سپاه پاسداران به کار گرفته می‌شود. افراد حقیقی که شرایط لازم را ندارند نمی‌توانند خودروهایی با پلاک‌های سبز را خریداری کنند و در سطح شهر تردد کند؛ این کار خلاف قوانین است و شما باید خرید و رانندگی خودروهایی با پلاک‌های خاص را در لیست چه ماشین هایی نخریم قرار دهید.

 

تردد خودروهای وزارت دفاع با پلاک آبی پر رنگ

اگر به پلاک خودروها در خیابان‌ها توجه کنید، متوجه می‌شوید که خودروهایی که پلاک آبی‌رنگ دارند، به دو دسته آبی پررنگ و آبی کم‌رنگ تقسیم‌بندی می‌شوند. خودروهایی که با پلاک آبی پررنگ در سطح شهر تردد می‌کنند، متعلق به وزارت دفاع کشور و یا ستاد کل نیروهای مسلح هستند. اگر پلاک آبی پررنگ با حرف “ز” مشخص شده باشد، متعلق به دارایی‌های وزارت دفاع کشور است و اگر با حرف “ف” شماره‌گذاری شده باشد، متعلق به ستاد کل نیروهای مسلح است.

 

کدام خودروها پلاک آبی کمرنگ دارند؟

 

 

پلاک آبی کم‌رنگ خودروها جز اموال سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها هستند

خودروهایی که پلاک آنها به رنگ آبی کم‌رنگ است، متعلق به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های سایر کشورها هستند. این خودروها بر خلاف سایر خودروها از حروف لاتین در پلاک استفاده می‌کنند. اگر یک خودرو با پلاک آبی کم‌رنگ دیدید که با حرف “D” شماره‌گذاری شده است، آگاه باشید که این خودرو متعلق به سفارتخانه کشورهای مختلف است که برای امور کنسولگری، سیاسی و دیپلماتیک مورداستفاده قرار می‌گیرد.

خودروهایی که با پلاک‌های آبی کم‌رنگی و با حرف “S” در خیابان‌ها تردد می‌کنند؛ برای سرویس دهی و امور اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

خودروهای ارتش و پلاک خاکی‌رنگ

با کمی زیرکی به‌راحتی می‌توانید حدس بزنید که پلاک‌های خاکی رنگ متعلق به کدام ارگان‌ها هستند. به نظر شما کدام خودروها با پلاک کرم و یا خاکی‌رنگ شماره‌گذاری می‌شوند؟ آخرین رنگی که در این مقاله از خودرو بانک به بررسی آن می‌پردازیم، خودروهایی با پلاک خاکی‌رنگ هستند. خودروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران با پلاک‌های خاکی‌رنگ از سایر خودروها متمایز می‌شوند.

 

رمزگشایی از رنگ‌های مختلف پلاک خودرو

 

 

رمزگشایی از رنگ‌های مختلف پلاک خودرو

تابه‌حال به مفهوم اعداد و رنگ‌های به‌کاررفته در پلاک خودروی خودتان توجه کرده‌اید؟ به نظر شما این اعداد، حروف و رنگ‌ها اتفاقی و رندوم به کار گرفته شده‌اند و یا از یک الگوی خاصی پیروی می‌کنند؟ بر روی پلاک شما یک عدد دو رقمی، یک عدد سه رقمی، یک حرف و یک عدد دو رقمی در کادر مربعی شکل درج شده است. عدد دو رقمی که جداگانه در کادر مربع درج شده است، نشان دهنده شهری است که مالک خودرو در آنجا سکونت دارد؛ به طور مثال عدد 11 برای شهر تهران و عدد 98 برای شهر ایلام است. حروفی که در پلاک‌های شخصی درج می‌شوند یکی از حروف ب، ج، د، ژ (معلولین)، س، ص، ط، ق، ل، م، ن، و، هـ، ی هستند و باتوجه به رنگ پلاک می‌توانید متوجه شوید که این خودرو متعلق به ارتش، وزارت دفاع دولت، وزارت خارجه، سپاه و یا شخصی هستند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *