قطعات خودرو

سانگ یانگ تیوولی دست دوم بخریم یا نه؟!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، نسخه‌های دست‌دوم تیوولی که یک کراس‌اوور سایز کوچک محسوب می‌شود، امروزه در بازه قیمتی ۸۰۰ میلیون تا ۱.۱ میلیارد تومان به فروش می‌رسند. این خودرو درطی چندسال گذشته به محبوبیت مناسبی دست یافته و همین مسئله باعث شده تا به رقیبی مهم برای خودروهایی چون رنو کپچر، نیسان جوک و… تبدیل شود. می‌دانیم که با خودرویی مهم سروکار داریم؛ بنابراین این سوال که آیا پرداخت مبلغی میلیاردی برای یک خودروی کوچک کره‌ای دست‌دوم، کاری درست به شمار می‌رود یا نه، ذهن هر تصمیم‌گیرنده یا خریداری را به خود مشغول می‌کند.

در ادامه قصد داریم با پرداختن به مشخصات فنی تیوولی، قیمت آن در بازار، رقبای این خودرو، مزایا و معایبش ارزش آن برای خرید را مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی سانگ یانگ تیوولی

تیوولی را به جرئت می‌توان یکی از جذاب‌ترین خودروهای گروه خود دانست؛ درحالی‌که چهره برخی از رقبا مانند نیسان جوک لزوما به مذاق هر کسی خوش نمی‌آید، سانگ‌یانگ تیوولی از سبک طراحی همه‌پسندتری بهره‌مند است که خود یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود. فرم‌پردازی جذاب سپر جلو، طراحی قانون‌مند بخش جانبی و چراغ‌های عمودی عقب، همه‌وهمه در هماهنگی کامل هستند و می‌توانند توجه بسیاری را به خود جلب کنند.

به محظ ورود به کابین تیوولی، بخش داخلی آن به شما یادآوری می‌کند که با یک خودروی کره‌ای میان‌رده سروکار دارید؛ با این وجود این مسئله یک نکته منفی محسوب نمی‌شد و می‌توان برای مدت طولانی از مالکیت آن رضایت داشت.

‌مشخصات فنی تیوولی

سانگ‌یانگ تیوولی به یک موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری (۱۶ سوپاپ) مجهز شده است که ۱۲۸ اسب بخار قدرت و ۱۶۸ نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه‌دنده ۶ سرعتی خودکار به چرخ‌های محور جلو منتقل می‌کند. با توجه به وزن ۱۳۰۰ کیلوگرمی این خودرو و استفاده شهری آن، این اعداد و ارقام را می‌توان مناسب و کافی دانست. براساس ادعای سازنده، این کراس‌اوور دوست‌داشتنی درعرض ۱۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و راننده می‌تواند با تداوم فشار برروی پدال گاز، نهایتا به سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت برسد.

در ادامه می‌توانید نگاهی دقیق به مشخصات فنی این کراس‌اوور کوچک داشته باشید:

سازنده سانگ یانگ

 

سال ساخت ۲۰۱۶

 

نوع موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی

 

حجم موتور (cc) ۱۵۹۷ سی‌سی

 

محور پیشران دیفرانسیل جلو

 

قدرت (hp) ۱۲۸ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه

 

گشتاور (Nm) ۱۶۰ نیوتن متر در ۴۶۰۰ دور بر دقیقه

 

جعبه‌دنده ۶ سرعتی خودکار تیپ‌ترونیک ساخت Aisin

 

شتاب اولیه (s) حدود ۱۲

 

حداکثر سرعت (Km/h) ۱۷۵

 

وزن (Kg) ۱۳۰۰

 

طول/ عرض/ ارتفاع (mm) ۴۲۰۲/ ۱۷۹۸/ ۱۵۹۰

 

فاصله محوری (mm) ۲۶۰۰

 

مصرف سوخت شهری (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) ۹.۸

 

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) ۷.۲

 

مصرف سوخت خارج از شهر (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) ۵.۷

 

حجم باک ۴۷ لیتر

 

استاندارد آلایندگی یورو ۶

 

انتشار گاز دی‌اکسید کربن (گرم در هر ۱۰۰ کیلومتر) ۱۶۷

 

‌آپشن‌ها و امکانات تیوولی

خودروهای کره‌ای سال‌هاست که به بهره‌مندی از آپشن‌ها و امکانات متنوع شهرت یافته‌اند؛ خوشبختانه تیوولی نیز از این قاعده مستثنا نیست. این خودرو به امکانات درونی و بیرونی زیر مجهز است:

تیپ Elite: سانروف – ریل سقفی

Sport: بدون سانروف – سقف دو رنگ

آرمور (مونتاژ): بدون سانروف- سقف دو رنگ – کنترل سرعت در سراشیبی

 

سیستم‌های ایمنی سیستم فعال ضد واژگونی

سیستم پایداری الکترونیکی (ESP)

سیستم کمک حرکت در سربالایی (HSA)

سیستم ضدلغزش در شتاب‌گیری (ASR)

سیستم کنترل چسبندگی (TCS)

کیسه هوا سرنشینان جلو و کیسه‌های هوای پرده‌ای و جانبی (مجموعا ۶ عدد در ۱۰ نقطه)

سیستم فعال‌شونده پشت‌سری هنگام برخورد

 

ترمز ABS

EBD

ترمزهای دیسکی

کمک ترمز الکترونیکی (HBA)

 

چندرسانه‌ای نمایشگر لمسی ۷ اینچی

سیستم پخش‌کننده CD و DVD

۶ بلندگو و ۲ آمپلی‌فایر

 

سنسورها سنسور پارک عقب و جلو

دوربین عقب

سنسور برف و باران (برای برف‌پاک‌کن)

سنسور فشار باد تایر

 

سایر آپشن‌ها سه حالت رانندگی: اقتصادی/ زمستان/ قدرت

رینگ ۱۸ اینچی

شیشه‌های آفتابی ردیف عقب و ضد اشعه ردیف جلو

فرمان هیدرولیک با قبلیت تنظیم ارتفاع

چراغ روز LED جلو و عقب

مدیریت برق باتری

روکش چرم صندلی‌ها

گرمکن صندلی ردیف جلو

کروزکنترل

ورود بدون کلید

 

پیشرانه و موتور تیوولی

سانگ‌یانگ برای این خودرو از موتوری بهینه استفاده کرده و ظاهرا با توجه به بازار هدف و نوع استفاده آن، نیازی به استفاده از توربوشارژر ندیده است. این نکته زمانی به چشم می‌آید که با نگاهی به سایر خودروسازان حتی چینی‌ها، می‌بینیم که تقریبا همگی به استفاده از این سیستم‌های کمک‌پیشرانه روی آورده‌اند. البته این تصمیم سانگ‌یانگ باتوجه به سایه مالکیت ماهیندرای هند بر سر آن و تمرکز این مجموعه بر کشورهای درحال توسعه، انتخابی هوشمندانه به نظر می‌رسد. تیوولی عملکرد بهینه خود را در مصرف ترکیبی ۷ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر و حساسیت پایین موتور به کیفیت پایین بنزین داخلی به‌خوبی نشان می‌دهد.

همان‌گونه که پیشتر گفته شد، این خودرو به یک موتور ۱.۶ لیتری ۱۲۸ اسب بخاری مجهز شده است. سازنده برای هرچه بهینه‌تر کردن این موتور، آن را به سیستم مکش متغیر مجهز کرده تا برحسب نیاز، مخلوط هوا و سوخت را وارد سیلندرها کند.

قیمت تیوولی

امروزه می‌توان با پرداخت مبلغی از ۹۰۰ میلیون تا ۱.۵ میلیارد تومان و بسته به تیپ خودرو موردنظر، مالک یک دستگاه تیوولی شد. درحالی‌که نسخه اسپرت این خودرو در سایت‌های آنلاین معامله خودرو قیمت مشخصی ندارد، تیوولی الیت در محدوده قیمت ۸۰۰ میلیون تومان به بالا به خریدوفروش می‌شود و از بازار دست‌دوم مناسبی نیز برخوردار است. در جدول زیر اما می‌توانید قیمت معامله روز دیگر مدل‌های سانگ یانگ تیوولی را مشاهده می‌کنید:

آرمور ۲۰۱۸ ۱ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان

 

آرمور (مونتاژ) ۱۳۹۹ ۱ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان

 

تیوولی اسپشیال (مونتاژ) ۱۴۰۰ – مجهز به توربو ۱ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان

 

تیوولی اسپشیال (مونتاژ) ۱۴۰۱ – مجهز به توربو ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

 

مزایا و معایب تیوولی

مزایای تیوولی

سانگ یانگ تیوولی به لطف سهولت واردات در زمان عرضه و حضور نسخه‌های مونتاژی، بازار خریدوفروش مناسبی دارد و از این جهت می‌توان روی آن حساب باز کرد. این خودرو که به‌خاطر بهره‌مندی از یک موتور ۱.۶ لیتری کم‌استهلاک توانسته تا خود را در دل بسیاری جای دهد، با استفاده از فضاسازی مناسب برای سرنشینان و ایجاد فضای صندوق بهتر از رقبایی چون رنو کپچر، به‌عنوان یکی از بهترین‌های در این بخش از بازار شناخته می‌شود.

طراحی بیرونی چشم‌نواز و همه‌پسند تیوولی درکنار طراحی داخلی مناسب این خودرو، آن را به کراس‌اووری دوست‌داشتنی بدل کرده است؛ حال این طراحی مناسب را درکنار سطح خوبی از امکانات رفاهی قرار دهید تا بیش‌ازپیش خواهان این خودرو جمع‌وجور باشید.

معایب تیوولی

همان‌طور که انتظار می‌رود، هر بالا رفتنی، پایین آمدنی نیز دارد و تیوولی از این قاعده مستثنا نیست. سانگ‌یانگ برای تجهیز این خودرو به یک موتور کم‌استهلاک و کم‌مصرف، توان و قدرت موتور را فدا کرده است؛ به‌همین‌دلیل، نمی‌توان از تیوولی انتظار راندمانی هیجان‌انگیز و خاص را داشت. این خودرو به‌دلیل افزایش ارتفاعی که به‌خاطر قرارگیری در کلاس کراس‌اوورهای ساب‌کامپک داشته است، مجبور شده تا کیفیت و نرمی سواری را فدا کند و این مورد با بهره‌وری این خودرو از رینگ‌های ۱۸ اینچی، بیش‌ازپیش نیز شده است.

البته که مهندسان سانگ‌یانگ در مدیریت فضای این خودرو خوب عمل کرده‌اند اما تیوولی همچنان یک خودروی کوچک شهری محسوب می‌شود و صندوق عقب آن با حجم ۴۲۳ لیتر، برای مسافرت یک خانواده چهارنفره چندان کافی به‌نظر نمی‌رسد. این مورد با در نظر گرفتن طراحی نه‌چندان ارگونومیک این بخش بیشتر به چشم می‌آید.

آخرین عیبی که می‌توان به تیوولی گرفت، خدمات‌ پس‌ازفروش نامناسب به‌ویژه در شهرستان‌های کشور است؛ درحالی‌که سایر رقبای چینی این کراس‌اوور عملکرد به‌مراتب بهتری را از خود نشان داده‌اند. درست است که تیوولی روی‌هم‌رفته خودروی کم‌استهلاکی به شمار می‌آید اما این کمبود می‌تواند باعث نگرانی برخی از مالکان یا خریداران شود.

سانگ‌یانگ تیوولی
مزایا معایب
بازار خریدوفروش مناسب

موتور کم‌استهلاک

امکانات رفاهی مناسب

طراحی خوب

توان موتوری پایین در مقایسه با رقبا

فضای بار نامناسب برای استفاده خانوادگی

خدمات پس‌ازفروش نامناسب به‌ویژه در شهرستان‌ها

 

رقبای تیوولی

سانگ یانگ تیوولی علی‌رفم بهره‌وری از کیفیت و امکانات بالا، رقبای جدی در بازار امروز ایران دارد؛ از جمله این رقبا می‌توان به نیسان جوک، پژو ۲۰۰۸، رنو کپچر و خودروی کم‌اقبال کیا در ایران، سول، اشاره کرد.

رنو کپچر

در میان این گروه، می‌توان کپچر را جدی‌ترین رقیب تیوولی نامید؛ چراکه خودرویی مدرن، زیبا و در کلاس خود ایمن محسوب می‌شود و درکنار همه این موارد، از موتوری قدرتمندتر به‌همراه یک توربوشارژر استفاده می‌کند؛ بنابراین شتاب‌گیری و راندمانی هیجان‌انگیزتر را برای سرنشینانش به همراه می‌آورد. البته برتری کپچر به همینجا ختم می‌شود چراکه مانند هر رنو میان‌رده یا پایین‌رده دیگری، در بخش امکانات، خدمات پس‌ازفروش و کیفیت ادوات و سواری از رقبای کره‌ای ضعیف‌تر عمل می‌کند. برتری تیوولی اما به امکانات آن ختم نمی‌شود؛ همان‌‌گونه که پیشتر توضیح دادیم، موتور ۱.۶ لیتری این خودرو و جعبه‌دنده آن بسیار کم‌استهلاک‌تر از کپچر است.

پژو ۲۰۰۸

در سوی دیگر این میدان، پژو ۲۰۰۸ قرار دارد که درکنار بهره‌مندی از طراحی داخلی مناسب، در ارائه امکانات در این بخش حرف خاصی برای گفتن ندارد؛ درحدی که حتی خبری از تودوزی چرم و سانروف نیز در این خودرو نیست. برگ برنده ۲۰۰۸، موتور ۱.۶ لیتری تروبوشارژ آن است که به‌مراتب قوی‌تر از موتور تیوولی بوده و می‌تواند درعرض ۹ ثانیه، پژو را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. سرانجام اگر استفاده خانوادگی چندان مدنظر شما نیست، احتمالا پژو ۲۰۰۸ می‌تواند انتخاب بهتری برایتان باشد.

نیسان جوک

دیگر رقیب تیوولی، نیسان جوک است که درنگاه اول و تنها بخاطر ظاهرش، برخی خریداران را به خود جذب یا از خود دور می‌کند! جوک که در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در سه نسخه اسپرت، اسکای‌پک و پلاتینیوم به بازار ایران عرضه شد. از میان این سه نسخه، تنها نسخه پایه اسکای‌پک ازلحاظ قیمتی به تیوولی ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ نزدیک است و باقی نسخه‌ها قیمت‌هایی بالاتر و نزدیک به نسخه آرمور مدل ۱۴۰۰ دارند. جوک اسکای‌پک به یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس‌طبیعی مجهز شده که ۱۱۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۸ نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین نیسان جوک نیز عملکردی نزدیک به تیوولی دارد و نمی‌توان از آن انتظار راندمانی هیجان‌انگیز را داشت. باوجود اینکه موتور تیوولی کمی بهینه‌تر از موتور جوک عمل می‌کند اما مصرف سوخت جوک کمی پایین‌تر از رقیب کره خود قرار دارد.

درنهایت باید گفت تیوولی نسبت‌به جوک خودرویی مجهزتر است و کیفیت ساخت بهتری هم دارد اما خدمات‌ پس‌ازفروش آن کمی عقب‌تر از جوک قرار دارد. طراحی کابین این خودرو مانند کابین جوک کسل‌کننده نیست و سواری بهتری را نسبت‌به جوک ارائه می‌کند. شاید تنها موردی که بتواند نظر یک خریدار را به سمت جوک جذب کند، تنوع‌طلبی و ظاهر متفاوت آن باشد.

آیا انتخاب سانگ یانگ تیوولی کار درستی است؟!

باز هم تاکید می‌کنیم که سانگ‌یانگ تیوولی یک خودروی کراس‌اوور جمع‌وجور محسوب می‌شود و نباید صرفا به‌خاطر یدک‌کشیدن نام یک شاسی‌بلند در زبان عموم، از آن انتظار فضای داخلی فراخ یا عملکردی خاص را داشت. مهندسان و سازندگان تیوولی باتوجه به بازار و هدف نهایی این خودرو، روی ویژگی‌هایی تاکید کرده‌‌اند که برای مشتری‌هایشان ارزش بیشتری داشته و ظاهرا در این کار موفق نیز شده‌اند. تیوولی که از موتوری کم‌استهلاک، جعبه‌دنده مناسب، سواری موردقبول (معمولی) خود و امکانات درخورتوجه بهره می‌برد می‌تواند انتخابی مناسب برای بسیاری از افرادی باشد که توان موتوری خودرو، دغدغه اصلی‌شان نیست و صرفا خودرویی مناسب، زیبا و کاربردی برای رفت‌و‌آمد و حتی مسافرت‌هایشان لازم دارند.

در سوی دیگر اگر چهره خودرو برایتان تفاوتی ندارد یا توان موتوری یکی از اولویت‌های اصلی شماست و حتی استهلاک پایین، در بخش انتهایی لیست نگرانی‌های شما جای دارد، بهتر است نگاهی به دیگر رقبای این خودرو چون رنو کپچر، پژو ۲۰۰۸ و حتی نیسان جوک داشته باشید چراکه احتمالا گزینه‌هایی مناسب‌تر برایتان خواهند بود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *