قطعات خودرو

نبرد بهترین شاسی‌بلند های فول سایز، واگنییر، سکویا، یوکان و اکسپدیشن

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، جی‌ام‌سی یوکان، فورد اکسپدیشن، تویوتا سکویا و جیپ واگنییر در لوکس‌ترین نسخه‌های خود به مصاف هم رفته‌اند تا بهترین شاسی‌بلند فول سایز بازار را مشخص کنند.

 

چهار نمونه از بهترین شاسی‌بلندهای بزرگ شاسی مستقل حال حاضر بازار را گرد هم جمع کرده‌ایم تا نبردی جذاب را بین آن‌ها ترتیب دهیم. این‌ها شاسی‌بلندهایی برای حمل سرنشینان زیاد، جابجایی بارهای بزرگ و یدک کشی تریلرهای سنگین هستند درحالی‌که در تیپ‌های بالایی از تجمل، تکنولوژی و راحتی چشمگیری برخوردارند. ما یک هفته را از صرف رانندگی با این چهار خودرو کردیم و در پایان، با توافق همه آزمایش‌کنندگان، بهترین شاسی‌بلند بزرگ بازار انتخاب شد.

مقام چهارم: فورد اکسپیدیشن پلاتینوم مکس

در هر رقابتی یک بازنده وجود دارد و در اینجا این عنوان به فورد اکسپیدیشن می‌رسد. این خودرو حتی در تیپ بالا ردهٔ پلاتینوم و نسخهٔ کشیدهٔ مکس هم در برابر رقبای خود حرفی برای گفتن ندارد. شاسی‌بلند فول سایز فورد قدیمی‌ترین عضو این جمع محسوب می‌شود و با وجود اینکه اخیراً فیس‌لیفتی را تجربه کرده است اما ظاهر آن به‌اندازهٔ سه خودروی دیگر جذاب نیست.

فورد اکسپدیشن

داخل

هرچند اکسپدیشن در ظاهر جذابیتی ندارد اما این کاستی را با اندازه بزرگ خود جبران می‌کند. نسخه مکس حدود ۳۰ سانتی‌متر طول و ۲۳ سانتی‌متر فاصلهٔ محوری بیشتری نسبت به اکسپدیشن معمولی دارد و کشیده‌ترین خودروی این جمع محسوب می‌شود اما به‌جز افزایش جزئی فضای سر در ردیف سوم صندلی‌ها، تمام این افزایش طول به فضای بار اختصاص داده شده است. این موضوع در کنار بیشترین ظرفیت یدک کشی و امکان باز کردن شیشه عقب جدای از درب صندوق، اکسپدیشن را به مناسب‌ترین گزینه برای حمل بار تبدیل می‌کند. صندلی‌های ردیف سوم این ماشین فضای کاملاً مناسبی برای بزرگ‌سالان دارند اما در ردیف دوم فضای سر متوسط بوده و صندلی‌های کاپیتانی به‌اندازهٔ جیپ یا جی‌ام‌سی بدن را حمایت نمی‌کنند. در جلو، طراحی داشبورد اکسپدیشن منطقی است و حالا به نمایشگر لمسی عمودی بزرگی مشابه موستانگ Mach-E مجهز شده است.

قوای محرکه

پیشرانهٔ V6 اکوبوست فورد امتیاز بالایی کسب می‌کند زیرا هرچند روی کاغذ کمترین قدرت را دارد اما در عمل از گشتاور کافی برخوردار است. همچنین اکسپدیشن تنها شاسی‌بلند این جمع محسوب می‌شود که به بنزین سوپر نیازی ندارد و این مزیت بزرگی است. به لطف سیستم تعلیقی که دائماً کنترل می‌شود و از سیستم پیش‌بینی مسیر به‌منظور آماده شدن برای بدترین دست‌اندازها استفاده می‌کند، کیفیت سواری خوب است ولی بااین‌حال نمی‌تواند نرمی تعلیق بادی جیپ و جی‌ام‌سی را داشته باشد.

فورد اکسپدیشن

جمع‌بندی

به‌طورکلی، اکسپدیشن نمی‌تواند در حد رقبا باشد و هرچند نقاط قوتی دارد اما برای رقابت با این گروه قدرتمند کافی نیست. بااین‌حال، اگر فضای بار و ظرفیت یدک کشی در اولویت شما باشد، این ماشین هنوز هم گزینهٔ مناسبی خواهد بود.

مقام دوم (مشترک): جی‌ام‌سی یوکان دنالی اولتیمیت

شاسی‌بلندهای فول سایز جنرال موتورز برای چندین دهه اصلی‌ترین خودروهای این کلاس بوده‌اند و یوکان دنالی به گزینهٔ موردعلاقهٔ کسانی تبدیل شده که خواهان یک شاسی‌بلند شاسی مستقل لوکس‌تر هستند. برای مدل ۲۰۲۳، حتی نسخه‌ای لوکس‌تر بنام دنالی اولتیمیت هم ارائه شده است.

جی ام سی یوکان

داخل

نسخهٔ جدید دنالی اولتیمیت با تودوزی چرمی قهوه‌ای، نمایشگرهای سرگرمی برای ردیف دوم، صندلی‌های ردیف سوم تاشو برقی، صفحه آمپر دیجیتالی، سانروف پانوراما و تهویهٔ صندلی‌های جلو، کابین یوکان را به سطح جدیدی ارتقاء داده است. همچنین طراحی داخلی خودرو هم با متریال باکیفیت، به‌عنوان دومین مدل برتر در این گروه انتخاب شد. صندلی‌های ردیف دوم تجربهٔ راحتی را فراهم می‌کنند و یوکان از بهترین سانروف پانوراما در این رقابت بهره می‌برد اما برای سرنشینان ردیف سوم شرایط چندان خوب نیست زیرا اینجا با فضای سر نه‌چندان زیاد، ستون C پهن و پنجرهٔ سوم کوچک، فضای خفه‌ای دارد. در بخش فضای بار نیز یوکان خیلی حرفی برای گفتن ندارد زیرا هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی، پس از تویوتا کمترین فضای بار را دارد اما با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم و سوم، فضای بار آن حتی از اکسپیدیشن کشیده هم بیشتر می‌شود. همچنین اگر به فضای بیشتری نیاز داشته باشید، نسخهٔ کشیدهٔ XL وجود دارد.

قوای محرکه

یوکان دنالی اولتیمیت با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 ارائه می‌شود که ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۳ نیوتن متر گشتاور دارد. این یکی از تنها دو موتور V8 گروه محسوب می‌شود و تنها پیشرانهٔ توربوشارژ هیبریدی تویوتا از آن قوی‌تر است. واکنش موتور V8 یوکان خوب است و هرچند موج گشتاور اولیهٔ رقبای توربو مثل اکسپدیشن را ندارد ولی ما پیشرانهٔ جی‌ام‌سی را به موتور فورد ترجیح می‌دهیم. یوکان دنالی با سیستم تعلیق بادی، نه‌تنها راحتی سواری عالی و هندلینگ شگفت‌انگیزی را ارائه می‌کند بلکه وزن خود را هم بهتر از سه خودروی دیگر پنهان می‌کند.

جی ام سی یوکان

جمع‌بندی

بدون شک جی‌ام‌سی یوکان دنالی اولتیمیت بهترین خودروی این رقابت است اما دو مشکل دارد. مورد اول قیمت گران است. این دنالی با قیمت ۹۷,۴۶۰ دلار در نمونهٔ آزمایشی ما، حدود ۱۶ هزار دلار از سکویا و واگنییر گران‌تر است. مورد بعدی هم مصرف سوخت بالا با ۱۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر در شهر و ۱۳ لیتر در بزرگراه است که حتی در این کلاس هم مصرف بسیار بالایی محسوب می‌شود. این دو مشکل یوکان دنالی را از کسب پیروزی در این رقابت باز داشتند.

مقام دوم (مشترک): تویوتا سکویا کپستون

وقتی تمام امتیازات را جمع زدیم، جدیدترین عضو جمع با یوکان مساوی شد. البته این به معنای یکسان بودن دو خودرو نیست زیرا سکویا با سه رقیب دیگر کاملاً متفاوت است و نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد.

تویوتا سکویا

داخل

کپستون بالاترین تیپ سکویا است و حکم دنالی را برای این خودرو دارد. این تیپ از تودوزی چرمی نرم مشکی و کرم بهره می‌برد اما در صندلی‌های ردیف دوم پایین‌ترین امتیاز را کسب می‌کند زیرا این تنها خودروی گروه است که صندلی‌های ردیف دوم آن به جلو یا عقب کشیده نمی‌شوند. در صندلی‌های ردیف سوم شرایط بدتر می‌شود زیرا این صندلی‌ها برای تمام کسانی که دوران دبستان را گذرانده‌اند کاملاً ناراحت خواهند بود. ارتفاع نشیمنگاه صندلی‌ها از زمین کم است و به همین دلیل زانوهای بزرگ‌سالان در سینهٔ آن‌ها قرار می‌گیرد. همچنین هرچند صندلی‌های ردیف سوم را می‌توان تا ۱۵ سانتی‌متر به عقب کشید اما حتی در عقب‌ترین حالت هم کمترین فضای پا را در مقایسه با سه رقیب دیگر دارد. در اینجا فضای سر نیز تنگ است و سکویا کوچک‌ترین فضای بار را دارد. از سوی دیگر اما تویوتا مجموعهٔ کاملی از تکنولوژی‌های مدرن و تجهیزات رفاهی را در سکویا ارائه کرده که قابل‌توجه‌ترین آن‌ها تهویهٔ صندلی‌های ردیف دوم است.

قوای محرکه

شاید تعجب کنید که سکویا با وجود نمایش ضعیف در بخش فضای داخلی چطور توانست مدال نقره را از آن خود کند. دلیل اصلی این موضوع پیشرانهٔ هیبریدی است که استاندارد جدیدی را در این کلاس تعیین می‌کند. موتور ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی هیبریدی تویوتا هرچند با ۴۳۷ اسب بخار قدرت فقط کمی از یوکان قوی‌تر است اما گشتاور آن از هر سه رقیب بسیار بیشتر است (۷۹۰ نیوتن متر). گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک هم هماهنگی خوبی با موتور دارد و تنها یک اشاره به پدال گاز کافی است تا عقربهٔ سرعت‌سنج بالا برود. بهتر از این، مصرف سوخت سکویا است که با ۱۱.۷ لیتر به‌صورت ترکیبی، از همه کمتر است. بااین‌حال، اکسل صلب عقب و فقدان تعلیق بادی سواری ناراحتی را به دنبال دارد و حتی یک فشار سبک روی پدال ترمز باعث شیرجهٔ دماغه به جلو می‌شود که اعتمادبه‌نفس راننده را کاهش می‌دهد.

تویوتا سکویا

جمع‌بندی

ارزان‌ترین قیمت در نمونهٔ مورد آزمایش به همراه پیشرانهٔ چشمگیر به جبران معایب ذاتی سکویا کمک کردند. این یک شاسی‌بلند سه ردیفه برای کسانی است که عمدتاً فقط از دو ردیف صندلی‌ها استفاده می‌کنند. این ماشین در فضای داخلی کاستی‌های زیادی دارد اما تجهیزات بیشتری را با قیمتی کمتری نسبت به رقبا ارائه می‌کند.

مقام اول: جیپ واگنییر سری II

جیپ واگنییر جدید که در سال ۲۰۲۱ به بازار آمد، شکافی را در سبد محصولات گروه کرایسلر پر کرده که مدت‌ها خالی بوده است. این خودرو که بر اساس نسخهٔ اصلاح‌شده‌ای از شاسی پیکاپ رم ساخته شده، با موتور ۵.۷ لیتری V8 عرضه می‌شود اما نسخهٔ کشیدهٔ آن به موتور جدید شش سیلندر خطی هوریکین مجهز شده است.

جیپ واگنییر

داخل

واگنییر در داخل واقعاً خوب است. در اینجا طراحی، چیدمان و کیفیت متریال تحسین همه را برانگیخت و سرنشینان ردیف دوم از فضای سر و پای زیادی بهره می‌برند. هرچند واگنییر تنها خودروی گروه با صندلی‌های نیمکتی در ردیف دوم بود اما از لحاظ راحتی سرنشینان در رتبهٔ اول قرار گرفت. همچنین صندلی‌های ردیف سوم نیز دقیقاً مثل ردیف دوم راحت و جادار هستند. ممکن است واگنییر از بیرون مثل یخچال به نظر برسد اما در ردیف سوم فضای واقعاً راحتی را فراهم می‌کند. در بالای سر این صندلی‌ها هم پانل شیشه‌ای اختصاصی تعبیه شده که نور طبیعی را وارد کابین می‌کند. از لحاظ فضای بار اما واگنییر چه هنگام باز بودن و چه تا کردن صندلی‌ها، در میانهٔ گروه قرار می‌گیرد و تا کردن صندلی‌های ردیف دوم و سوم آن در مقایسه با دیگر رقبا دشوارتر است زیرا در اینجا دکمه‌ای وجود ندارد که با فشردن آن صندلی‌ها به‌راحتی تا شوند.

قوای محرکه

موتور همی واگنییر نزدیک به ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد اما کمترین گشتاور گروه را ارائه می‌کند. بااین‌حال، موتور عملکرد بسیار نرمی دارد هرچند که طبق آزمایش‌های قبلی، موتور توربوشارژ جدید هوریکین از هر نظر از این ۵.۷ لیتری همی بهتر است. واگنییر اما در راحتی سواری خودروی بی‌رقیبی است زیرا بسیار نرم بوده و سرنشینان آن به ندرت احساس ناراحتی خواهند کرد. این مهم به لطف سیستم تعلیق بادی حاصل شده است که به کنترل وزن ۲.۸ تنی این شاسی‌بلند بزرگ هم کمک می‌کند.

جیپ واگنییر

جمع‌بندی

قیمت نمونهٔ آزمایشی واگنییر سری II ما تنها چند صد دلار از ارزان‌ترین نسخهٔ سکویا گران‌تر بود. البته در این خودرو برای پایین نگه داشتن قیمت برخی آپشن‌ها مثل پکیج یدک کشی سنگین ارائه نشده‌اند ولی بااین‌حال، خودروی آزمایشی ما به بسیاری از تجهیزات لوکس مثل صفحه آمپر دیجیتالی، تهویهٔ صندلی‌های جلو، سانروف پانوراما و رینگ‌های ۲۲ اینچی مجهز بود. با راحتی عالی سرنشینان، کیفیت سواری عالی، پیشرانهٔ نرم و کابین لوکس، واگنییر بازگشت پیروزمندانه‌ای به بخش شاسی‌بلندهای فول سایز شاسی مستقل برای گروه کرایسلر محسوب می‌شود. این خودرو ممکن است در این کلاس یک تازه‌وارد باشد اما در حال حاضر بهترین شاسی‌بلند فول سایز بازار محسوب می‌شود.

مقایسه مشخصات فنی
فورد اکسپدیشن جی‌ام‌سی یوکان تویوتا سکویا جیپ واگنییر
پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 ۶.۲ لیتری V8 ۳.۵ لیتری V6 ۵.۷ لیتری V8
تنفس توئین توربو طبیعی توئین توربو هیبریدی طبیعی
قدرت ۳۸۰ اسب بخار ۴۲۰ اسب بخار ۴۳۷ اسب بخار ۳۹۲ اسب بخار
گشتاور ۶۳۷ نیوتن متر ۶۲۳ نیوتن متر ۷۹۰ نیوتن متر ۵۴۸ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک ۱۰ سرعته اتوماتیک ۱۰ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
مصرف سوخت ۱۳.۰ لیتر ترکیبی ۱۴.۷ لیتر ترکیبی ۱۱.۷ لیتر ترکیبی ۱۳.۸ لیتر ترکیبی
طول ۵,۶۳۶ میلی‌متر ۵,۳۳۴ میلی‌متر ۵,۲۸۵ میلی‌متر ۵,۴۳۵ میلی‌متر
عرض ۲,۰۲۹ میلی‌متر ۲,۰۵۷ میلی‌متر ۲,۰۲۷ میلی‌متر ۲,۱۲۳ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۹۴۰ میلی‌متر ۱,۹۴۳ میلی‌متر ۱,۸۹۲ میلی‌متر ۱,۹۲۰ میلی‌متر
وزن ۲۶۲۸ کیلوگرم ۲۶۴۳ کیلوگرم ۲۸۰۵ کیلوگرم ۲۸۰۷ کیلوگرم
ظرفیت یدک کشی ۴۰۸۰ کیلوگرم ۳۶۳۰ کیلوگرم ۴۰۷۰ کیلوگرم ۳۲۵۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۱۰۲۰ لیتر ۷۲۰ لیتر ۶۳۰ لیتر ۷۷۵ لیتر
قیمت پایه ۵۵,۶۷۰ دلار ۵۵,۷۹۵ دلار ۵۹,۸۹۵ دلار ۶۰,۹۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۸۹,۴۸۰ دلار ۹۷,۴۶۰ دلار ۸۱,۶۶۵ دلار ۸۲,۳۳۰ دلار

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *