قطعات خودرو

شما در انتخابات اتحادیه شرکت می کنید؟ بله / خیر

اتحادیه اختیارات ندارد یا نمی تواند از اختیاراتش استفاده کند؟

در پاسخ به این پرسش تاکنون سه نوع پاسخ بدست ما رسیده است:

  1. هیچ کس به اتحادیه ها اجازه نمی دهد در مسائل مهم ورود کنند و کاری انجام دهند. اتحادیه ها فقط یک سوپاپ اطمینان هستند.
  2. اتحادیه ها اختیارات دارند ولی برخی از اعضای هیئت مدیره بدنبال حفظ میز خودشان هستند.
  3. اتحادیه ها اختیارات دارند، اعضای هیئت مدیره نیز براساس توان فکری و عملیاتی خود خدمت کرده اند.

آیا عضویت در هیئت مدیره اتحادیه فرصتی برای تجربه کردن است یا کار کردن؟

در پاسخ به این سوال تقریبا همه یک جواب می دهند. هیئت مدیره باید برای اعضای خود کارهای مفید انجام دهند. اما در ادامه می پذیرند که اعضای هیئت مدیره نیز از کسبه همین صنف هستند و شاید نتوانند از روز اول امور را آن طور که باید و شاید پیگیری کنند. اما از کسانی که سال ها در اتحادیه بوده اند انتظار دارند بیش از این ها مسائل صنف را درک کرده و اقدامات ضروری را انجام می دادند. لااقل از وجود مشاوران و خبرگان استفاده می کردند.
در هر دوره باید 2 نفر جدید به اعضای هیئت مدیره اضافه شود

درست است که تمامی اعضای این دوره هیئت مدیره براساس قانون جدید خواهند بود اما در دوره بعد همین افراد حتی اگر بهترین عملکرد را داشته باشند باید اجازه دهند دو یا سه نفر جدید وارد هیئت مدیره شوند تا همیشه هیئت مدیره پویا و ترکیبی از افراد با تجربه و جدید باشد.

از کدامیک از عملکردهای هیئت مدیره در سال های گذشته رضایت دارید؟

  1. مالیات:
    برخی از اعضا معتقدند اعضای هیئت مدیره و نمایندگان اتحادیه در هیئت های حل اختلاف مالیاتی خوب عمل کرده اند و توانستند درحدی که امکان داشته از اعضا حمایت کنند. در مقابل برخی نیز رضایت کافی ندارند و می گویند: روش اتحادیه باعث تغییر نگاه دارایی به صنف نشده است و فقط چانه زنی برای کاهش مالیات بعضی از اعضا صورت گرفته است.
  2. اعطای پروانه کسب:
    اگر برای اتحادیه فقط یک وظیفه در نظر گرفته باشیم و آن هم دادن جواز کسب باشد، باید گفت اتحادیه در این مورد خوب عمل نکرده است. اتحادیه دادن جواز کسب به افراد را برای خود درآمدزا دیده و به همین خاطر به هرکسی صرف نظر از سابقه او پروانه کسب داده است. وقتی به اتحادیه اعتراض می کردیم می گفتند: قانون گفته در صنف لوازم یدکی و بسیاری از صنوف دیگر هرکس متقاضی جواز باشد حتی اگر سابقه شغلی نداشته باشد یا در نزدیکی او شاغل به همان شغل وجود داشته باشد باید جواز کسب بدهید. این قانون برای رفع انحصار وضع شده است.
    در حالی همین افراد بدون سابقه آمدند و به صنف لطمه زدند.
    از طرفی چرا هنوز هم با این همه کارمند و بازرس تعداد مغازه های بدون جواز کسب فراوان است.
  3. خدمات رفاهی:

اتحادیه توانسته با راه اندازی بیمه تکمیلی، تعاونی اعتبار و کمیسیون های آموزش، فرهنگی، ورزشی، حل اختلاف، رسیدگی به شکایات، نظارت بر شورای پاساژها، اقتصادی و مالیات به اعضا صنف خدمات فراوانی ارائه کند. از طرفی مشاورین مالیاتی، حقوقی و بیمه ای به صورت رایگان به اعضای صنف راهنمایی های لازم را می کنند. تشکیل شورای مشورتی و تاسیس دفتر غرب باعث شد رفت و آمد اعضای منطقه غرب برای همه امور به اتحادیه مرکز ضرورت نداشته باشد و این ها همگی از خدمات اتحادیه است. برگزاری پنج دوره نمایشگاه و همایش سالانه نیز در شناخت اعضای صنف از یکدیگر و ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان قطعات خودرو و همکاران شهرستانی و مسئولین کشوری مفید بود.
در تمامی این موارد و برخی دیگر از کارهایی که اتحادیه انجام داده است مثلا در امور خیریه که خیلی هم موفق بوده است. نظرات گوناگونی وجود دارد. بعضی از اعضای صنف این کارها را خوب و لازم می دانند ولی به نحوه اجرای آن ها انتقادات زیادی دارند. برخی دیگر نیز کارهای دیگری را پیشنهاد می کنند از جمله صندوق حمایت از کسبه ضعیف یا آسیب دیده، مقابله با مالکین ارگانی پاساژها، برخورد با موضوع تقلب و کالای بی کیفیت و ده ها پیشنهاد دیگر که اعضای دور و نزدیک ارائه کرده اند.
آنچه مشخص است در تمام ادوار گذشته نقطه ضعف مهم اتحادیه نداشتن برنامه منظم برای ارتباط با همه اعضای صنف بوده است، اعم از خرده فروشان و عمده فروشان در رسته های مختلف که موضوعات متنوعی نیز دارند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *