قطعات خودرو

فراخوان نسل اول کیا سول برقی به خاطر ریسک آتش‌سوزی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، شرکت کیا کره جنوبی تعداد ۲۶۸۹ دستگاه سول برقی مدل ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ را به خاطر احتمال آتش‌سوزی فراخوان کرد. علت این فراخوان احتمال وقوع اتصال کوتاه بین آند و کاتد باتری اعلام شده که می‌تواند منجر به آتش‌سوزی باتری شود.

 

علیرغم چیزی که به نظر می‌رسد، آتش‌سوزی خودروهای برقی به ندرت رخ می‌دهد هرچند وقتی این خودروها آتش بگیرند خاموش کردن آن‌ها کار بسیار سختی خواهد بود. با توجه به این موضوع باید گفت عجله خودروسازان معتبر جهانی در فراخوان محصولات برقی خود جای تعجبی نخواهد داشت. کیا جدیدترین برندی است که چنین کاری را انجام می‌دهد و تعداد محدودی از خودروهای سول برقی را به خاطر احتمال اتصال کوتاه در باتری فراخوان می‌کند.

 

فراخوان موردبحث شامل ۲۶۸۹ دستگاه سول برقی مدل سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ مجهز به باتری ولتاژ بالای E400 و همچنین برخی خودروهایی است که باتری آن‌ها در زمان گارانتی تعویض شده بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمال رخ دادن اتصال کوتاه بین آند و کاتد باتری وجود دارد که می‌تواند منجر به ریسک آتش‌سوزی در مجموعه باتری شود. کیا می‌گوید هنوز علت دقیق این مشکل روشن نیست اما معتقد است ریشه موضوع می‌تواند به رسوب غیرطبیعی و بیش از حد در سلول‌های باتری مربوط باشد.

اگرچه آتش‌سوزی این خودروها می‌تواند در زمان رانندگی رخ دهد اما برخی علائم هشدار دهنده وجود دارند که حاکی از مشکل خواهند بود. در اسناد این فراخوان آمده که باتری‌ها شاید به‌طور کامل شارژ نشوند و شعاع حرکتی خودرو کاهش یابد و یا چراغ هشدار پشت آمپرها روشن شود. ریسک آتش‌سوزی یک خودرو ترسناک است اما کیا می‌گوید فقط گزارش سه حادثه مرتبط با این مشکل به دستش رسیده است و خوشبختانه کسی مجروح نشده است. نکته جالب اینکه توانایی کیا برای بررسی مشکل در تعداد محدودی از خودروهای آتش گرفته با مشکل مواجه شده و علت آن نیز تلاش‌های آتش‌نشان‌ها برای خاموش کردن آتش‌سوزی شدید باتری‌ها بوده است.

نمایندگی‌ها با استفاده از نرم‌افزاری ویژه اقدام به بررسی ولتاژ غیرعادی باتری قبل از اتصال کوتاه خواهند کرد و اگر مشکلی وجود داشته باشد چراغ هشدار روشن خواهد شد تا شارژ باتری به ۸۰ درصد محدود شود. درصورتی‌که مشکل موردبحث یافت شود باتری سول برقی به‌صورت رایگان تعویض خواهد شد.

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *