قطعات خودرو

لاستیک ماشین را چگونه عوض کنیم؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، در صورتی که در حال رانندگی متوجه پنچری تایر خودرو شدید در اولین محل مناسب پارک کنید. حرکت با تایر پنچر منجر به آسیب دیدگی رینگ و لاستیک می شود و شاید مجبور شوید تایر را بجای پنچر گیری با تایر نو جایگزین کنید که هزینه زیادی برای شما به همراه خواهد داشت.

 

بسته به نوع خودرو شما بین 15 تا 30 دقیقه زمان برای تعویض تایر پنچر و جایگزینی آن با تایر زاپاس دارید.

 

در صورتی که تایر پنچر سمت خیابان است دقت کنید برای تعویض، جایی پارک کنید که تردد خودرو ها برای شما خطری ایجاد نکند و حتما از مثلث اخطار در فاصله حداقل 5 متری خودرو استفاده نمایید تا رانندگان در حال تردد پیش از رسیدن به خوروی شما متوجه حضور شما شوند.

 

عموماً همه خودرو ها لوازم پنچر گیری را در صندوق عقب تعبیه کرده اند. این ابزار شامل آچار چرخ و جک است. شما به هیچ ابزار دیگری برای تعویض تایر نیاز ندارید.

 

نکته: پیشنهاد میکنیم همیشه در خودروی خود یک کپسول باد پنچر گیری کوچک (که در فروشگاه های لوازم خودرو یافت می شود) به همراه داشته باشید. گاهی شما در بین راه فقط متوجه کم بادی تایر خودرو می شوید. این کپسول های کوچک به شما کمک میکنند تا زمان رسیدن به اولین آپاراتی به صورت موقت کمبود باد تایر را برطرف کنید.

 

۲- بالا بردن ماشین با جک

 

جک را در نقطه‌ای که برای جک زدن در نظر گرفته شده، قرار دهید. باید از جک در نقطه ای استفاده کنید که دارای استحکام کافی برخوردار باشد تا نه به بدنه خودرو آسیب وارد شود و نه طی مراحل تعویض لاستیک احتمال در رفتن جک وجود داشته باشد. اهرم جک را بچرخانید تا ماشین کمی از زمین بلند شود و از محل مناسب نصب جک و عملکرد جک اطمینان حاصل کنید. مراقب باشید چرخ مورد نظر کاملا از زمین جدا نشود در غیر این صورت برای بازکردن پیچ های تایر با مشکل مواجه خواهید شد.

 

لاستیک ماشین را چگونه عوض کنیم؟

 

 

۳- باز کردن پیچ‌های چرخ

 

پیچ‌های چرخ را با آچار مخصوص شل کنید. اما کاملا باز نکنید. فقط آن‌قدر شل کنید که چرخ بتواند آزادانه حرکت کند.

 

۴- خارج کردن چرخ

 

با چرخاندن بیشتر پیچ جک، خودرو رو بالاتر برده، پیچ ها را کامل باز کرده و چرخ را از محور جدا کنید. اگر رینگ به دیسک چسبیده بود، با چکش لاستیکی یا با چند ضربه محتاطانه پا، ضربه‌ای نرم به آن بزنید تا جدا شود. چرخ را طوری نگه دارید که روی زمین نیفتد.

 

۵- نصب چرخ جدید (زاپاس)

 

چرخ جدید (زاپاس) را جایگزین چرخ قدیمی کنید. دقت کنید که کاملا سرجای خود قرار گیرد. پیچ‌ها را اندکی محکم کنید تا چرخ محکم بنشیند. از محکم کردن پیچ ها تک به تک خود داری کنید. پیچ ها را به صورت ضربدری و طی چند مرحله کاملا محکم کنید.

نکته: حداکثر 6 ماه یک بار باد تایر زاپاس را چک کنید. ماندن تایر حتی در صورت عدم استفاده منجر به افت فشار تایرها می شود.

 

۶- پایین آوردن ماشین و سفت کردن پیچ‌ها

 

با چرخاندن اهرم جک، ماشین را پایین بیاورید. پیچ‌ها را به ترتیب ضربدری کاملا محکم کنید. جک و ابزارها را جمع کنید. فشار باد لاستیک را چک کنید و درصورت لزوم تنظیم نمایید.

 

۷- آزمایش رانندگی

 

قبل از حرکت، چرخ را تکان دهید تا مطمئن شوید محکم نصب شده است. مسافت کوتاهی را با سرعت پایین رانندگی کنید و اگر مشکلی نداشت می‌توانید به رانندگی ادامه دهید.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *