قطعات خودرو

نقطه‌های سیاه روی شیشه خودرو چیست؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک،

شاید تاکنون هزاران بار از خودرویتان استفاده کرده باشید؛ هر روز برای رفتن به محل کار خود سوار ماشین می‌شوید، کمربند ایمنی را می‌بندید، موتور را استارت می‌زنید، آینه‌ها را چک می‌کنید و چشمانتان را به شیشه جلو می‌دوزید و به راه می‌افتید.

در این حین معمولا به خود شیشه و آنچه که به صورت پیش‌فرض روی آن وجود دارد، توجهی ندارید و صرفا گاهی کثیفی‌های شیشه را تمیز می‌کنید. اما شاید حین تمیز کردن شیشه، نقاط سیاه و ریزی که اطراف شیشه ماشین را پوشانده‌اند، توجه شما را جلب کند.

احتمالا از خود می‌پرسید که نقطه‌های سیاه روی شیشه خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟ اما این سوال خیلی ذهن شما را به خود مشغول نمی‌کند، زیرا همان لحظه حدس می‌زنید که آنها صرفا برای زیبایی هستند و کاربرد شاخص دیگری ندارند. اما این حدس شما کاملا درست نیست، زیرا این نقطه‌ها برای امنیت شما آنجا هستند.

 

نقطه‌های سیاه روی شیشه ماشین

 

 

نقطه‌های سیاه روی شیشه ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

 

نقطه‌های کوچک سیاه روی شیشه جلو به علاوه نوار سیاه اطراف آن، فریت یا فریتس نامیده می‌شوند. در خودروهای مدرن برخلاف محصولات قدیمی، شیشه جلو با استفاده از چسب اورتان قوی و بادوام به فریم آن چسبانده می‌شود. این کار موجب خواهد شد تا شیشه جلو خودرو به طرزی کاملا محکم به بدنه بچسبد و به یک بخش تقریبا لایفنک از ساختار بدنه تبدیل شود.

فریت در واقع لعاب سرامیکی سیاه‌رنگی است که درون کوره روی سطح شیشه پخته می‌شود و نقطه تماس امنی بین شیشه، چسب اورتان و قاب فلزی شیشه جلو ایجاد می‌کند.

البته همان‌طور که حدس زدید، این فریت ها کاربرد زیبایی شناختی نیز دارند و ضمن ارائه یک الگوی بصری جذاب، باعث دیده نشدن بقایای چسب شیشه هم می‌شوند. اما کاربرد مهم‌تر آنها این است که امکان انتقال حرارت همگن را فراهم کرده و از اعوجاج شیشه در اثر گرمای خورشید جلوگیری می‌کنند.

این نقاط سیاه‌رنگ با جلوگیری از اعوجاج شیشه، موجب خواهند شد شیشه ماشین در جای خود محکم باقی بماند و از جابجایی آن حین حرکت خودرو جلوگیری شود. بدون این نقاط، شیشه ممکن است شل شود و درنهایت بر اثر فشار زیاد باد هنگام حرکت خودرو، از فریم خود به بیرون بیفتد. لازم به اشاره نیست که چنین شرایطی چقدر می‌تواند خطرناک باشد؛ خصوصا اگر این اتفاق هنگام رانندگی با سرعت بالا رخ بدهد.

 

اگر نقطه‌های سیاه روی شیشه خودرو از بین رفتند، باید نگران باشیم؟

 

 

اگر نقطه‌های سیاه روی شیشه خودرو از بین رفتند، باید نگران باشیم؟

 

جواب کارشناسان به این سوال مثبت است؛ بله اگر متوجه شدید که نقاط سیاه در حال از بین رفتن هستند، باید نگران شوید و حتما شیشه را در اولین فرصت تعویض یا ترمیم کنید.

زیرا چسب چیزی است که شیشه را در جای خود نگه می‌دارد و بدون نقاط سیاه به‌تدریج خاصیت خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین ممکن است شیشه شل شود و از قاب بیرون بیفتد. البته بعید است که نقاط سیاه بدون دلیل و در شرایط عادی از بین بروند، اما به هر حال باید همیشه حواستان به این مورد باشد.

 

زمان تعویض شیشه خودرو چه وقت است؟

 

اگر نقاط سیاه از بین رفته‌اند، شاید مجبور نباشید کل شیشه ماشین را تعویض کنید، بلکه با مراجعه به کارگاه شاید بشود یک سطح فریتی جدید برای آن ایجاد کرد. با این حال، چند نشانه دیگر وجود دارد که نشان می‌دهد زمان خرید یک شیشه جدید فرا رسیده است.

1.اگر شکاف یا ترک در شیشه وجود دارد، وقت آن است که شیشه جلوی خود را تعویض کنید.

اگر این ترک جلوی دید شما را گرفته، بیش از نیمی از شیشه جلو را پوشانده و تا لبه بیرونی کشیده شده است، باید در اسرع وقت شیشه را تعویض کنید. زیرا اگر به آن توجه نشود، ترک‌ها گسترش یافته و رشد می‌کنند. امروزه برخی روش‌ها برای پر کردن ترک‌های نه‌چندان بزرگ وجود دارد که می‌توان به کمک آنها ، شیشه خودرو را تا حد زیادی ترمیم کرد. البته این روش‌ها برای ترک‌های ریز کاربرد دارد و صدمات جدی‌تر شیشه را ترمیم نمی‌کند.

2.اگر شیشه خودرو با پیتینگ یا حفره حفره شدن دست‌وپنجه نرم می‌کند، باید آن را تعویض کرد.

این پدیده ناشی از قرار گرفتن مداوم در معرض گردوغبار، خاک و شن است که باعث ایجاد حفرات بسیار کوچک روی شیشه و مات شدن آن می‌شود. درنتیجه دید راننده خصوصا در شب کم می‌شود و احتمال وقوع حادثه افزایش می‌یابد. بنابراین باید در این شرایط حتما شیشه را تعویض کنید. البته اگر مطمئن نیستید که شیشه نیاز به تعویض دارد، بهتر است از یک متخصص معتبر در این حوزه مشورت بگیرید.

 

نقطه‌های سیاه روی شیشه خودرو

 

 

سخن پایانی

 

اگر به طور خلاصه بخواهیم در مورد کاربرد نقطه‌های سیاه روی شیشه خودرو توضیح بدهیم، باید بگوییم این نقاط به همراه نوار مشکی رنگ اطراف شیشه، درواقع یک نوع لعاب سرامیکی هستند که ضمن پنهان کردن رد چسب، موجب انتقال حرارت همگن روی سطح شیشه می‌شوند. این کار ضمن حفظ خاصیت چسب شیشه در برابر گرمای شدید آفتاب، از اعوجاج شیشه نیز جلوگیری می‌کند. درنتیجه به کمک این نقاط سیاه، شیشه خودرو می‌تواند برای مدت‌ها به صورت محکم و ایمن روی فریم فلزی بدنه بچسبد و از جای خود تکان نخورد.

اگر متوجه شدید این نقاط در حال محو شدن هستند، حتما به یک متخصص شیشه خودرو مراجعه کنید تا احتمال بروز حادثه برای شما به حداقل برسد.

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *