قطعات خودرو

ون‌های موجود در بازار ایران

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرگزاری فارس، ون‌‌ ها، خودروهایی با طول و ارتفاع زیاد هستند، که کاربردهای مختلفی را ارائه می‌دهند. ون‌‌ ها شکلی کوچک‌تر از مینی‌بوس‌ها هستند و بین 7 تا 17 نفر ظرفیت دارند. توجه داشته باشید که آگهی‌های مینی بوس باما، در صفحه ماشین سنگین باما درج می‌شوند؛ اما آگهی‌های ون جزء صفحه خودروهای سواری هستند.

ون‌‌ ها، خودروهایی با طول و ارتفاع زیاد هستند، که کاربردهای مختلفی را ارائه می‌دهند. ون‌ها شکلی کوچک‌تر از مینی‌بوس‌ها هستند و بین 7 تا 17 نفر ظرفیت دارند. توجه داشته باشید که آگهی‌های مینی بوس باما، در صفحه ماشین سنگین باما درج می‌شوند؛ اما آگهی‌های ون جزء صفحه خودروهای سواری هستند.

 

ون‌ها خودروهای مناسبی برای حمل مسافر در شهر و بین شهر محسوب می‌شوند و از آن‌ها به عنوان سرویس مدارس، اداره و … نیز استفاده می‌شود. بسیاری از افراد برای سفرهای دسته جمعی ون می‌خرند و یا اجاره می‌کنند. یکی دیگر از کاربرد ون‌ها، حمل بار است. ون‌های باری در دسته خودروهای تجاری محسوب شده و بدون صندلی تولید می‌شوند.

 

شرکت‌های مختلفی این روزها به مونتاژ ون‌ تجاری و مسافری مشغول هستند. علاوه بر آن، تعدادی ون وارداتی نیز در بازار وجود دارد.

 

ون وانا

ون وانا در واقع نسخه ایرانی و مونتاژی تویوتا هایس است که در شرکت ایران خودرو مونتاژ می‌شود. این ون از پیشرانه 2.4 لیتری شرکت چینی فوتون بهره‌ می‌برد، که 130 اسب‌بخار قدرت دارد. وانا یکی از پرفرش‌ترین و پرطرفدارترین ون‌های بازار بوده که دلیلش قیمت مناسب آن است.

 

نام اصلی وانا، فوتون ویو G9 است که به عنوان تویوتا هایس چینی معروف است. ظاهر داخلی و خارجی این ون کاملا از تویوتا هایس کپی شده است. شرکت‌های خصوصی دیگری نیز ون فوتون را با همین ظاهر و با نام‌های مختلف عرضه کرده‌اند. دیار خودرو شرکتی است که ون ویو را به صورت وارداتی عرضه کرده است. ون‌های دیار خودرو نسخه 9 نفره نیز دارند. اما ون وانا تنها 13 نفره است. نسخه 9 نفره آن به پیشرانه 2.8 لیتری توربودیزل تجهیز شده است.

 

شرکت خودروسازی اسنا نیز این ون چینی را به بازار ایران آورد و با لوگوی خود عرضه کرد. مشخصات فنی ون اسنا با ون وانا یکسان است. شرکت پارس خودرو نیز همین ون را با نام برلیانس ارائه داد، که البته ساخت برلیانس نیست؛ بلکه زیرمجموعه این شرکت ون را تولید کرده است.

 

سرانجام ایران خودرو تصمیم گرفت تا ون وانا را با موتور یورو 5 نیز عرضه کند. گیربکس آن نیز از نوع 5 سرعته دستی به 6 سرعته دستی ارتقا یافته است. ون وانا قیمتی در حدود 1.436 میلیارد تومان دارد.

 

ون جک سانری

شرکت آرین پارس موتور ون چینی شرکت جک را به ایران آورده است، تا در انواع مختلف مونتاژ و عرضه کند. این ون در نمایشگاه خودروی تهران 1401 معرفی شد. طراحی جک سانری یادآور ون شرکت مرسدس بنز است و یک سقف بلند دارد. سقف جک سانری 190 سانتی‌متر است و یک مزیت برای مسافران محسوب می‌شود. ون سانری در ظرفیت‌های 1+15 و 1+13 در دسترس است.

 

نیروی مورد نیاز سانری از طریق پیشرانه چهار سیلندر خطی دیزلی با حجم 2.7 لیتر تامین می‌شود. این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 بوده و 147 اسب‌بخار قدرت و 355 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. سیستم تعلیق این ون در بخش جلو از نوع مک‌فرسون و در بخش عقب از نوع فنر شمشی فولادی است.

 

امکانات و تجهیزات ون جک سانری عبارتند از: دی‌لایت، روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها، آینه جانبی برقی، سنسور دنده عقب، تنظیم صندلی راننده در 6 جهت، کروز کنترل، شیشه بالابر برقی، پشتی قابل تنظیم صندلی سرنشینان، پله کمکی برقی برای راحتی ورود و خروج سرنشینان، سیستم گرمایشی مجزا برای سرنشینان، ترمزهای دیسکی و … .

 

ون اینرودز

وند اینرودز محصولی از شرکت بهمن موتور است که در این مجموعه مونتاژ می‌شود. اینرودز در واقع ونی از شرکت دانگ‌فنگ چین بوده که C35 نام دارد. این ون از سال 2009 تاکنون در چین تولید می‌شود و بنابراین کمی قدیمی به نظر می‌رسد. اما قیمت مناسب و رقابتی آن همچنان آمار فروش خوبی را رقم می‌زند.

 

ون اینرودز بهمن موتور به موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده است، که 105 اسب‌بخار قدرت و 140 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی تولید شده از طریق گیربکس 5 سرعته دستی آن به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. پیشرانه اینرودز برای پیمایش هر 100 کیلومتر به 7.9 لیتر سوخت احتیاج دارد.

 

ون اینرودز ابتدا در نسخه باری معرفی شد و سپس بهمن موتور نسخه مسافری آن را نیز معرفی کرد. ظاهر خارجی ون در دو نسخه مشابه است و تنها در نسخه مسافری رودری و پنجره به آن اضافه شده است. 7 صندلی نیز در این نسخه اضافه شده که مجموعا 9 نفر را حمل می‌کند.

 

تجهیزات و امکانات ون اینرودز عبارتند از نمایشگر 9 اینچی لمسی، تهویه مستقل برای ردیف عقب، 2 ایربگ، فرمان برقی، دوربین ثبت وقایع، دوربین و سنسور عقب، سنسور باد تایر، دی‌لایت، کنترل پایداری الکتریکی و جلوگیری از هرزگردی، ترمز ABS و … .

 

قیمت ون اینرودز اخیرا با کاهش مواجه شده و نسخه باری آن اکنون قیمتی در حدود 699 میلیون تومان دارد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *