قطعات خودرو

28 تیر 1313 / 19 جولای 1934 / ثبت اختراع چراغ‌­های جلو جمع‌­شونده

چراغ‌­های جمع‌­شونده
A 1936 Cord 810 Westchester sedan, one of about 125 classic automobiles displayed at the Auburn Cord Duesenberg Automobile Museum in Auburn, Indiana. Painted in an original Cadet Grey color, this Cord was owned by Josh Malks, who showed it off in travels around the world. Malks nicknamed it "Moonshadow." With a V-8 Lycoming engine that produced 125 horsepower, the Cord had a top speed of about 80 mph.

ثبت اختراع چراغ‌­های جلو جمع‌­شونده کورد

کورد 810 وِستچِستِر مدل 1315،  یکی از 125 خودروی کلاسیکی است که در موزه خودرو دوزنبرگ کورد اوبرون واقع در اوبرون ایندیانا، برای عموم به نمایش گذاشته شده است. خودرویی که با رنگ خاکستری اصل نقاشی شده بود و مالک آن فردی بنام «جاش مالکز» بود که آن را در سفرهای خود به سراسر جهان به نمایش می­‌گذاشت. 

مالکز به خودروی خود لقب «سایه ماه» را داده بود. کورد با موتوری به قدرت 125 اسب بخار،  با حداکثر سرعتی معادل 80 مایل در ساعت حرکت می‌­کرد.

نوآوری

ناگفته نماند تعداد کمی از خودروها هستند که از نوآوری­‌هایی مانند آنچه که خودروی کورد 810 مدل 1315 ارائه داد، برخوردارند. کورد 810  توسط گروهی از سوپراستارهای صنعت مانند بوهریگ، گوردون ام، و الکس تِرِمولیس – که بعداً قابلیت­‌های خود را در توکر 1327  ارائه کرد– طراحی شد و ترکیبی از لوکس بودن، سریع بودن، آینده­گرایی و در نهایت «شکست» گردید. 

گفته می‌­شود که کورد 810 در اصل به‌­مثابه دوزنبرگ طراحی شده است که آن نیز متعلق به شرکت خودروسازی اوبرون – صاحبان کورد _  بوده است. علاوه بر این شرکت خودروسازی، 147 شرکت دیگر نیز تحت مالکیت و کنترل ای.اِل. کورد بودند که از آغاز تا اواسط قرن بیستم در حوزه ترابری و حمل­ و نقل، ابرشرکتی محسوب می­‌شدند.

کورد پیش از آنکه در سال 1303، مدیر شاخصی شود، سابقه پُرباری در صنعت خودرو داشت.

رزومه او شامل رانندگی خودرو، مکانیک و فروشندگی اتومبیل بود. سوابق چند بُعدی و شخصیت چند وَجهی کورد، تمایل به برجسته شدن را در همه ابعاد و جنبه­‌های امپراتوری تجاری در حال رشد وی برانگیخت. افتخار ی که به معنای انجام کارهایی است که هیچ شرکت دیگری پیش از آن بر روی خودرو انجام نداده است مانند استفاده از چراغ­‌های جلو. 

طراحی چراغ‌­های جمع‌­شونده

ثبت اختراع طراحی چراغ‌­های جمع‌­شونده جلو سال 1313 توسط هارولد تی امز، انجام شد.  در این طرح از چراغ‌­ها و پیکربندی­‌هایی که هنگام فرود هواپیمای استینسون استفاده می‌­شد، بهره­ برده شده است. ای.اِل. کورد دارای بیشترین سهم شرکت هواپیمایی استینسون نیز بود. 

در طرح‌­های اصلی ثبت اختراع – که در زیر نشان داده شده است – چراغ­‌ها باید به سمت داخلی گلگیرها جمع شوند، اما در  مدل‌های تولید شده، چراغ‌ها را به جلوی گلگیرها منتقل کردند.

 نقشه های اصلی ثبت اختراع چراغ‌­های جلو  خودرو کورد

 چراغ­‌های جلو از ویژگی­‌های منحصر به فرد کورد 180 است، خودرویی که برای نخستین بار سال 1315  –  پس از  ماه‌ها تاخیر – به خریداران تحویل داده شد. آماده نشدن جعبه دنده نیمه‌­اتوماتیک خودرو دلیل تأخیر بود.  چالش عمده طراحان کورد، تلاش مهندسین برای تولید سیستم محرکی قابل اعتماد برای چرخ جلو بود.  اگرچه این اولین سری تولید انبوه در خودروهای محورجلو نبود و ترکشن اوِنت سیتروئن و کورد ال-29  پیش از آن تولید شده بودند،  اما کورد 180 نخستین خودرو محورجلو بود که دارای سیستم تعلیق جلو مستقلی می‌­شد.

خودرو 810 با چراغ‌­های جلو محصول سال 1315- موزه آبرون دوزنبرگ

در حالی که کورد امیدوار بود 1000 دستگاه از این خودرو را در ماه تولید کند، در سال اول کمتر از 1200 دستگاه کورد  810  تولید کرد. تاخیر زمان‌بندی تولید نیز باعث شد تا تعدادی از مدل­‌های 1315، شماره­‌گذاری شده و به ­عنوان کورد 812  محصول 1316، فروخته شوند.  تقریباً 3000 دستگاه از این مدل کورد تا پایان تولید آن در سال 1316 تولید شد که نمونه اولیه کورد سال 1317 نیز از جمله آن بود.

در حقیقت پس از کورد، خودروهای تولید انبوه مشابه  اولدسموبیل تورنادو و کادیلاک الدورادو بودند که در دهه 1340  خودروهایی دارای چراغ‌­های جلوی مخفی یا همان چراغ‌­های جمع‌­شونده تولید می­‌کردند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *