قطعات خودرو

کدام شرکت خودروی برقی لوکس باکیفیت‌تری می‌سازد؟ تسلا یا لوسید؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، در این مطلب به متریال، کیفیت ساخت و دقت مونتاژ تسلا مدل S پلد و لوسید ایر گرند تورینگ نگاه دقیقی داشته‌ایم تا ببینیم کدام خودرو خوش‌ساخت‌تر است.

 

طی سال‌های اخیر آن‌قدر با خودروهای الکتریکی از استارتاپ‌هایی مثل تسلا و ریویان رانندگی کرده‌ایم که فهمیده‌ایم خودروسازان نوپا در اولین محصولات خود عملکرد بی‌نقصی ندارند و لوسید ایر هم از این قاعده مستثنی نیست. پس از گذراندن مدتی طولانی با یک دستگاه لوسید ایر گرند تورینگ پرفورمنس طی چهار ماه گذشته، به مواردی پی بردیم که با استانداردهای سطح بالای خودروهای مدرن فاصله دارد. به همین دلیل، این سؤال مطرح شد که از لحاظ کیفیت ساخت شرایط لوسید ایر در مقایسه با رقبا چگونه است؟

 

برای فهمیدن پاسخ این سؤال، به مدت شش ساعت همان لوسید ایر گرند تورینگ چهارماههٔ خود را در کنار رقیب اصلی آن یعنی یک تسلا مدل S پلد مقایسه و بررسی کردیم. در ادامه نتیجه این بررسی‌ها را از لحاظ متریال، تناسب، هماهنگی و دقت ساخت خواهید خواند. البته در اینجا به دوام فنی خودروها نمی‌پردازیم. هرچند تسلا و لوسید هردو خودروهای گران‌قیمتی هستند اما ایر گرند تورینگ پرفورمنس با قیمت ۱۸۰,۶۵۰ دلاری انتظارات بیشتری را به دنبال دارد. مدل S پلدی که ما برای این مقایسه استفاده کرده‌ایم ۱۴۳,۱۹۰ دلار قیمت دارد اما با کاهش قیمت اخیر محصولات تسلا، قیمت این مدل به تنها ۱۱۷,۶۳۰ دلار رسیده است.

شکاف بین پانل‌های بدنه

مدت‌ها است که محصولات تسلا از شکاف‌های بزرگ بین پانل‌های بدنه رنج می‌برند اما مدل S ما نشان می‌دهد که آن روزها احتمالاً گذشته‌اند زیرا با شکاف‌های باریک و یکنواخت در همه‌جا، تناسب بیرونی این خودرو نه‌تنها برای یک تسلا عالی است بلکه در مقایسه با تمام خودروهای مدرن هم خیلی خوب به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، اکثر پانل‌های بدنهٔ لوسید به‌خوبی در کنار هم مونتاژ شده‌اند اما چند مشکل فاحش وجود دارد که باید موردتوجه قرار گیرد. در تصویر بالا می‌توانید فاصلهٔ درب صندوق با گلگیر عقب سمت راننده را ببینید که انگشت کوچک انسان به‌راحتی داخل آن می‌شود. همچنین درب پورت شارژ نیز حالت خمیده‌ای دارد به‌گونه‌ای که یک گوشهٔ آن پایین‌تر از گلگیر قرار گرفته درحالی‌که گوشهٔ دیگر بالاتر از درب راننده است.

تریم‌های بی‌دقت

برای پنهان کردن زشتی‌ها، در بیرون خودروها از تریم‌های تزئینی استفاده می‌شود اما در لوسید همین تریم‌ها عامل زشتی هستند. این مشکل که در دو نقطه دیده می‌شود، نه‌تنها واقعاً توی ذوق میزند بلکه کنترل کیفیت لوسید را هم زیر سؤال می‌برد. تریم بین در و پنجرهٔ سمت راننده در قسمت انتهایی از جای خود بیرون زده و با ادامهٔ همین تریم روی درب سرنشین در یک راستا قرار ندارد. در سمت دیگر نیز تریم لبهٔ بالایی شیشهٔ درب سرنشین جلو با پانل نگه‌دارندهٔ آینهٔ جانبی فاصله دارد. به همین دلیل، از زمان تحویل لوسید، هرزمان که خودرو را شستیم مقدار کمی آب از گوشهٔ پنجره وارد کابین می‌شد. تسلا ولی ما را با دقت مونتاژ تریم‌های تزئینی خود شگفت‌زده کرد. البته در این خودرو مهندسان با پنجره‌های بدون قاب کار خود را آسان کرده‌اند زیرا قسمت بالایی درهای مدل S صرفاً با یک زه لاستیکی نرم جفت می‌شوند و خبری از قاب پنجره و تریم‌های دور آن نیست.

داخل خودروها

هرچند تسلا در بیرون نسبت به لوسید برتری دارد اما وقتی درها را باز کرده و به داخل نگاه می‌کنیم شرایط برعکس می‌شود. در وهلهٔ اول تفاوت طراحی داخلی دو خودرو جلب‌توجه می‌کند. نمایشگر بزرگ شناور لوسید بسیار لوکس‌تر از خطوط صاف و لبه‌های تیز تسلا به نظر می‌رسد که کابین مدل S را شبیه گوشی هوشمند کرده است. در متریال نیز تفاوت قابل احساس است. کف‌پوش‌های مخملی و چرم ناپا در لوسید نرم‌تر از کف‌پوش‌ها و چرم گیاهی نازک تسلا هستند. همچنین کابین تسلا آن‌قدر ساده و فقیر است که فضای کلی را ارزان جلوه می‌دهد. درواقع، داخل مدل S این حس را می‌دهد که بسیاری از تصمیمات طراحی برای کاهش هزینه‌ها یا کاهش پیچیدگی مونتاژ گرفته شده است.

رکاب‌ها بهترین مثال برای این موضوع هستند. این قسمت در لوسید با پلاستیک تزئین شده است یعنی همان‌طور که در اکثر خودروها می‌بینیم اما این طراحی مستلزم نصب چند قطعهٔ سفت روی یکدیگر است که دقت بیشتری را می‌طلبد. رکاب‌های مدل S نیز قبلاً همین‌طور بودند اما بعد از به‌روزرسانی سال ۲۰۲۱ موکت کف خودرو تا زه لاستیکی درها کشیده شده و یک پارکابی آلومینیومی بسیار کوتاه در وسط نصب شده است. موکت ماده‌ای است که کار با آن راحت‌تر بوده و به دقت کمتری نسبت به پلاستیک نیاز دارد اما این طراحی غیرمعمول نمای ارزان‌قیمتی دارد که دیدن آن در خودرویی با قیمت شش‌رقمی جالب نیست.

کیفیت داخلی

در داخل هردو خودرو چند مشکل کیفی جدی پیدا کردیم. در مدل S قسمتی از روکش صندلی عقب به‌خوبی کشیده نشده و چند موج روی آن دیده می‌شود. بزرگ‌ترین مشکل کابین لوسید هم روشن نشدن هیچ‌کدام از چراغ‌های آینهٔ آرایش روی آفتاب‌گیر است. البته هنگام بلند کردن کاور آینه، چراغ‌ها برای لحظه‌ای روشن می‌شوند. مشکل بعدی هم خود این کاور است زیرا هردو شرکت تسلا و لوسید از کاورهای ارزان و شل برای آینهٔ آرایش استفاده کرده‌اند. بااین‌حال، در تسلا لااقل این کاور هنگام باز شدن در جای خود ثابت می‌ماند اما در لوسید باید آن را با انگشت نگه داشت.

جمع‌بندی

تسلا در طول ۱۰ سالی که مدل S را تولید می‌کند گام‌های بزرگی در بهبود کیفیت ساخت آن برداشته است و امیدواریم لوسید هم در بخش شکاف پانل‌های بدنه همین مسیر را دنبال کند. از سوی دیگر اما امیدواریم لوسید در یافتن راه‌های میان‌بر طراحی برای دور زدن بخش‌های سخت تولید یک خودروی باکیفیت از تسلا پیروی نکند زیرا کابین شیک یکی از بهترین ویژگی‌های ایر است.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *