قطعات خودرو

براي حفظ اصول کسب و کار بايد در بستر قانون و انعطاف پذيري پيش رفت

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اتاق اصناف تهران، سيد احمد حسيني، رئيس اتحاديه فروشندگان و توليدکنندگان لوازم يدکي خودرو و ماشين آلات تهران اظهار داشت: براي دستيابي به اهداف بايد افکار و نگرش سنتي و مدرنيته از جهات مختلف مورد بررسي قرار گيرد و هر يک در جايگاه خود استفاده شود. متاسفانه در شرايط کنوني تفکرات سنتي بر افکار نوين سايه افکنده به طوري که حتي در کلمات و واژه ها هر کلمه اي که متبادر مي شود در قاطبه اصناف کلمه سنتي به معناي تغيير ناپذير بودن تجلي مي گردد.

 

وي ادامه داد: اگر تفکرات سنتي حاکم بر اصناف به منزله استفاده از تجربيات افراد باشد بسيار قابل پذيرش است؛ اما اگر به معناي غير قابل انعطاف پذيري تلقي باشد، تفکرات سنتي محکوم به فناست؛ البته حضور در کسب و کار امروزه نيازمند تجربه پيشکسوتان و علم و توانايي جوانان است. اين دو لازم و ملزوم يکديگرند، از اهداف مهم هيات مديره اتحاديه نيز احقاق اين تفکر خواهد بود .

 

حسيني از ديگر ايده ها و آرمان هاي هيات مديره جديد را مکانيزه نمودن اتحاديه دانسته و تصريح کرد: نه تنها اتحاديه بلکه بسياري از مراکزي که با اتحاديه ها در تعامل هستند از هيچ گونه آمار و اطلاعات روشن، جامع و دقيقي برخوردار نيستند. مي دانيم براي ايجاد بستر مناسب جهت داشتن سازماني با قدرت و کارا به طور قطع نيازمند آمار و اطلاعات در تمامي حوزه ها هستيم. پايگاه داده ها و اطلاعات اصناف ضعيف است. رئيس اتحاديه فروشندگان و توليدکنندگان لوازم يدکي خودرو و ماشين آلات تهران ادامه داد: در حوزه لوازم يدکي هم متاسفانه هيچ آماري در خصوص فعاليت توليدکنندگان در عرصه شرکت هاي سايپا- ايران خودور و يا … نداريم. نمي داينم چه ميزان لوازم يدکي در کشور توليد، توزيع، وارد و يا صادر مي شود اين آمار و داده ها براي اتحاديه کاملا حياتي است و مي تواند در تبيين مسير موثر باشد.

 

وي استفاده از خرد جمعي را يکي از راه هاي برون رفت از مشکلات دانسته و تاکيد کرد: مشورت و استفاده از تفکر جمع براي رسيدن به تصميم واحد راه حل بسياري از بحران هاي اصناف است. در اين مسير همه افرادي که به نوعي در هيئت مديره اتحاديه نقش دارند مي توانند از تجربيات، علم و دانش خود براي ارتقاي اتحاديه و يا هر سازماني استفاده کنند.

 

حسيني با اشاره به اينکه پيامدهاي مثبت بهره مندي از خرد جمعي در دنيا ثابت شده گفت: اگر خرد جمعي بر محور تجربه پيشکسوتان و علم و دانش جوانان پيش برود شاهد جامعه اي پيشرفته خواهيم شد؛ اما متاسفانه در برخي از تفکرات اصناف تسلط فضاي سنتي بر علم و دانش سنگيني مي کند و گاها تفکرات جوانان نيز تحت تاثير سنت قرار گرفته و علم در اين ميانه ناديده گرفته مي شود.

 

رئيس اتحاديه فروشندگان و توليدکنندگان لوازم يدکي خودرو و ماشين آلات تهران بيان کرد: اگر جامعه مترقي مي خواهيم بايد باورها و روش هايي که امروز کاربردي ندارند را تغيير و جايشان را به علم نوين بدهيم. تمام دنيا در حال تغييرات مهم است. براي موفقيت بناچار بايد با دنيا از لحاظ علمي همراه شويم. بنابراين مي بايستي اقدام به تاسيس کارگاه هاي آموزشي خرد جمعي کرد.

 

حسيني با تاکيد بر لزوم احياي اتحاديه هاي کشوري تصريح کرد: شهرهاي کلان در کشور بسيار کمتر از شهرستان هاي کوچک هستند؛ بنابراين براي اينکه از نظرات و ديدگاه هاي ديگر افراد در زمينه صنفي مطلع و براي پيشبرد اهداف جمعي در کشور موفق شويم بايد اتحاديه کشوري مجدداً احيا شود.

 

وي ادامه داد: اتحاديه کشوري خودرو با جمع آوري تمامي پيشنهادات و اطلاع از مشکلات در سطح کشور بهتر مي تواند به يد واحد تبديل و با اجراي نظرات کارشناسانه زير سايه قوانين به دنبال راه برون رفت از آن باشد.

 

حسيني تصريح کرد: بايد با اميد و اشراف به قانون به اهداف نزديک و نهايتاً آن را به دست آورد. برخي از افراد بدون اشراف به حقوق حقه خود و مطالعه مورد نياز به هر مانعي که بر مي خورند آماده گريز و فرار از آن مي شوند در حاليکه اگر بدانند با ابزاري که قانون در اختيار افراد قرار داده مي توانند براحتي بر حق خود مسلط شوند و هرگز فرار نمي کنند.

 

رئيس اتحاديه فروشندگان و توليدکنندگان لوازم يدکي خودرو و ماشين آلات تهران اظهار کرد: بايد بدانيم مهمترين سرمايه هر انساني لحظات گرانبهاي عمر اوست. گاهي براي به دست آوردن داشته هايمان از عمرمان مايه مي گذاريم؛ اما در يک دست انداز بلافاصله به دليل عدم اشراف بر قانون از تمامي آن مي گذريم؛ لذا يا بايد خودمان به علم روز و قوانين مسلط باشيم و يا از افرادي کمک بگيريم که به قوانين مسلط هستند، کمک گرفتن از مردان قانون امروز در تمام دنيا از پيش نيازهاي اوليه تمامي سازمانهاست.

 

وي اخذ رسته آموزشگاهي را از ديگر اهداف آينده اتحاديه برشمرد و گفت: توليدکنندگان صنفي با اخذ کد آيسيک ساماندهي خواهند شد. در اين راستا با اخذ کد رسته آموزشگاهي مي توانيم به روز عمل کنيم. در اين صنف توليدکنندگان زيادي هستند که تجربي به کار توليد مي پردازند در حاليکه اگر تجربه خود را با علم و دانش همراه کنند توليدات بي نقص تر و با کيفيت تري را به بازار ارائه خواهند داد.

 

حسيني در خصوص قاچاق در حوزه لوازم يدکي خودرو نيز بيان داشت: واژه قاچاق از نظر قانون بر اساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با کالاي قاچاق معني خود را دارد که قانونگذار و سازمان ها بر اين اساس راي و نظر مي دهند و قاچاق در حوزه اصناف به معناي مغايرت داشتن و نگاه متفاوت تعريف مي شود. قاچاق لوازم يدکي گستره بسيار بزرگي دارد که اساساً اصناف در اين حوزه هيچ کاره هستند و به اصناف مربوط نمي شود.

 

وي با بيان اينکه اصناف خود از قربانيان قاچاق محسوب مي شوند گفت: نوک پيکان مبارزه با قاچاق بايد مستقيم افرادي را نشانه گيرد که در اين بستر موثرند نه اصناف. به قول رئيس پليس راهور تهران ۹۰ درصد تلفات جاني در تصادفات جاده اي به دليل باز نشدن کيسه هواي خودروهاي داخلي است. شرکت هاي توليد خودرو در ايران چرا قطعات با کيفيت توليد نمي کنند. هيچ استانداري بر اين قطعات حاکم نيست. هيچ ضمانتي در توليدات خود به مشتري ارائه نمي دهند. اين شرکت ها از سهم تبليغاتي که دارند، سود هنگفتي را دريافت مي کنند بدون اينکه تعهدي بر توليدات خود داشته باشند در حاليکه لازم ترين تعهد حفظ حقوق مصرف کننده از سهم بازار است.

 

حسيني ادامه داد: البته سوالي که بايد اصناف در اين ميان از خود بپرسند اينکه چرا شرکت هاي خودرو سازي در اين امر موفق تر و پر فروش تر عمل کرده اند و چرا سهم زيادي از بازار را اين شرکت ها به خود اختصاص داده اند. آيا هنر شرکت ها بوده و يا منفعل عمل کردن اصناف که قطعاً يک جواب دارد. منفعل عمل کردن اصناف، لذا بايد اين اتحاديه سال هاي از دست رفته را به دست گيرد و بيش تر از پيش انرژي، وقت، دانش و تجربه خود را براي رسيدن به موفقيت هاي هر چه بيشتر صرف کند.

 

رئيس اتحاديه فروشندگان و توليدکنندگان لوازم يدکي خودرو و ماشين آلات تهران بزرگترين دغدغه خود در رابطه با اصناف را پافشاري بر تفکرات قديمي و مقاومت در تغيير دانسته و تاکيد کرد: بايد رويکردهايي که بارها تکرار و شاهد عدم موفقيت آنها بوده ايم، کنار رفته و جايشان را به علم و تکنولوژي ودانش نوين بدهند. استفاده از تجربيات مهم است؛ اما بايد به همراه دانش باشد وگرنه محکوم به فنا هستيم.

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *