قطعات خودرو

۱۹۲۳ کِشنده وارداتی در معرض متروکه شدن

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو ،رئیس‌کل گمرک ایران تعداد کامیون‌های کم‌کارکرد واردشده به گمرک را درمجموع ۲۵هزار و ۹۸۵ دستگاه ذکر کرد و گفت: «از این تعداد،‌ ۲۱هزار و ۶۵۹ دستگاه ترخیص و ۶۷۲ دستگاه متروکه شده‌اند و ۳هزار و ۶۵۴ دستگاه نیز در انتظار ترخیص یا خروج از انبارهای گمرک هستند که از این میان، ۱۹۲۳ کِشنده وارداتی در معرض متروکه شدن قرار دارند.»

محمد رضوانی‌فر با اشاره به نقش حیاتی کامیون‌ها در حمل‌ونقل کالا در سطح کشور، افزود: «باتوجه به این‌که حمل‌ونقل جاده‌ای، شریان اصلی جابه‌جایی کالاها و مایحتاج عمومی محسوب می‌شود؛ کامیون را هم باید یک کالای استراتژیک تلقی کرد. از این رو، تمام تلاش خود را برای تسریع در ترخیص کامیون‌های کارکرده به کار بستیم، ازجمله آن‌که مبنای سال ساخت را تاریخ ورود این خودروها به کشور در نظر گرفتیم و همچنین ظرفیت‌های تبصره‌ای را برای تسهیل روند ترخیص آن‌ها به کار بستیم.»

 

به‌رغم تلاش و همدلی گمرک اما واردات کامیون‌ها و کشنده‌ها تا امروز با مشکلات بسیاری همراه شده است. ایجاد برخی موانع و هزینه‌های بالا برای ترخیص و شماره‌گذاری این کامیون‌ها از سوی متولیان و ناظران امر، موجب شد تا بسیاری از مالکان امکان ترخیص این خودروها را نداشته باشند. بر این اساس، ۶۷۲ دستگاه از این کشنده‌ها در گمرکات کشور باقی ماندند که حالا براساس قانون به‌عنوان اموال تملیکی شناخته می‌شوند.

 

بر همین اساس، به‌تازگی جلسه‌ای به منظور تعیین‌تکلیف این خودروها در گمرک کشور برگزار شد. این جلسه با موضوع «هماهنگی و رسیدگی به وضعیت کامیون‌های کشنده رسوبی در محوطه‌های گمرکی و تملیکی موضوع بند ث ماده ۳۰ احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور» و با حضور محمد رضوانی‌فر؛ رئیس‌کل گمرک، منوچهر منطقی؛ معاون وزیر صمت، احسان مظفری؛ مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز دادستانی کل کشور و نمایندگان سازمان استاندارد، راهور فراجا، راهداری، توسعه تجارت، نمایندگان انجمن واردکنندگان کامیون‌های تجاری و سایر دستگاه‌های مرتبط و همچنین با حضور سید عبدالمجید اجتهادی؛ مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره سازمان اموال تملیکی در محل این سازمان برگزار شد.

 

۲هزار کامیون وارداتی در مرحله اخطار متروکه شدن هستند

بعد از آن که کامیون‌ها و کشنده‌ها به گمرک کشور رسیدند، تغییر در برخی قوانین و اعمال بعضی هزینه‌ها باعث شدند امکان ترخیص آن‌ها برای تمام مالکان وجود نداشته باشد، در همین راستا، برخی از این خودروها به‌عنوان اموال تملیکی شناسایی شدند و گروهی دیگر نیز آن‌طور که آمارها نشان می‌دهند، در معرض خطر قرار گرفتن در فهرست این اموال هستند.

هفته گذشته به این منظور جلسه‌ای برگزار شد که براساس آن به وضعیت کامیون‌های کشنده رسوبی در محوطه‌های گمرکی و تملیکی رسیدگی شد.

در این جلسه عبدالمجید اجتهادی، مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با تشریح وضعیت کامیون‌های کشنده اظهار کرد: «طبق آمار حدود ۷۰۳ کامیون در اختیار سازمان بوده، که از این تعداد ۴۱۵ کشنده به صاحبان آن‌ها اعاده شده و ۲۸۸ دستگاه نیز باقی مانده است و از این میزان ۴۹ دستگاه کشنده در مزایده‌های گذشته عرضه شد که تعداد ۷ دستگاه از طریق تهاتر دین و طلب به صاحبان آن‌ها فروخته شد.»

 

همچنین محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک ایران نیز در این جلسه، با اشاره به آمار کشنده‌های ترخیص شده و مانده در محوطه‌های گمرکی بیان داشت: «بیش از ۴هزار کامیون کشنده موجودی داریم که از این تعداد بالغ‌بر ۶۷۲ دستگاه به سازمان اموال تملیکی ارجاع و ۱۹۲۳هزار دستگاه نیز در مرحله اخطار متروکه شدن هستند.»

 

ارز و نبود امکان ویرایش در ثبت تقاضا؛ چالش اصلی کشنده‌های رسوبی

در حالی زنگ خطر رسوب ۲هزار کشنده‌ دیگر در گمرک به صدا درآمده که مانع اصلی ترخیص این خودروها، تغییر قوانین داخلی کشور است. مهم‌ترین چالش این خودروها همان طور که معاون وزیر اقتصاد در این جلسه عنوان کرد، مراحل ثبت سفارش است که به‌سادگی با یک تغییر یعنی اضافه‌شدن امکان ویرایش در ثبت‌سفارش این مشکل حل می‌شود.

در این خصوص، معاون وزیر اقتصاد گفت: «باید در مورد کشنده‌هایی که در مرحله اخطار متروکه هستند، تصمیم‌گیری شود؛ درصورتی‌که امکان ویرایش ثبت سفارش وجود داشته باشد، این مشکل رفع می‌شود. همچنین تکلیف کد تخصیص ارز، از مباحث چالش‌برانگیز است که شخصا آن را پیگیری می‌کنم.

گمرک با حداکثر مساعدت و ظرفیت‌های قانونی به دنبال حل رسوب کامیون‌های کشنده است.»

وی افزود: «خودروهایی که در محوطه گمرکی هستند، مشکلاتی را در اطاله تشریفات و فراینده‌های اداری ایجاد کرده‌اند. با این‌حال در گمرک حداکثر مساعدت را براساس قوانین و مقررات انجام دادیم تا شاهد افزایش کشنده‌های متروکه نباشیم. هرچند از سوی برخی افراد کم‌لطفی و دستکاری در مورد اسناد و مدارک وجود داشت که منجر به پرونده قضایی شده است.»

 

افزایش ۲۰هزار تنی حمل‌بار کشور با ترخیص کشنده‌ها از گمرک

کشنده‌ها و کامیون‌ها در شرایطی در گمرکات کشور متوقف شده‌ و وارد بازار کشور نشده‌اند که به اذعان رئیس‌کل گمرک؛ ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور بیش از همیشه به این خودروها نیاز دارد و ورود هر یک از این خودروها می‌تواند به طرز چشمگیری مشکلات حمل‌ونقل بار و بازار این خودروها را کاهش دهد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت این خودروها و تاثیر آن‌ها بر بازار داخلی عنوان کرد:‌ «متأسفانه تغییر قوانین موضوعه، سبب توقف و طولانی‌شدن پروسه عملیاتی تعیین تکلیف و واگذاری این کامیون‌ها شده است که با تدابیر اتخاذ شده، شاهد کاهش و رفع مشکلات و چالش‌ها هستیم.»

 

منطقی اضافه کرد: «وجود پرتعداد کامیون‌های فرسوده در ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور، مصرف سوخت زیادی را تحمیل کرده است و کامیون‌های جدیدی که با عمر زیر پنج سال وارد چرخه حمل‌ونقل می‌شوند تا یک‌سوم مصرف سوخت کمتری نسبت به کامیون‌های قدیمی دارند.»

 

وی در ادامه گفت: «با توجه به تعداد کامیون‌های جدیدالورود به ناوگان حمل‌ونقل بار کشور، میزان ظرفیت جابه‌جایی کالا در سطح کشور، ۲۰هزار تن افزایش خواهد یافت.»

 

امکان تحویل کشنده‌های رسوبی به صاحبان اصلی؛ در قالب تهاتر دین و طلب

در ادامه این جلسه، مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز دادستانی کل کشور گفت: «سال گذشته و امسال، اقدامات بسیار خوبی در مورد خودروهای رسوبی سواری انجام شده است.»

احسان مظفری ادامه داد: «از این تجربه و ظرفیت‌های قانونی ایجادشده باید بهره‌گیری کرد.»

وی در ادامه گفت: «درصورتی‌که کشنده‌ها در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار بگیرد نیز می‌توان با مساعدت و ظرفیت‌های موجود در قالب تهاتر دین و طلب به صاحبان آن‌ها واگذار کرد.»

 

همچنین مسعود آقاباقری، نماینده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم در این جلسه اظهار کرد: «بسیاری از رانندگان در زمینه موضوعات گمرکی، ارزی و سایر مباحث کشنده‌ها درخواست‌هایی دارند؛ درصورتی‌که ۲۲۰۰دستگاه اولویت باشد، مشکل زیادی از رانندگان حل می‌شود.»

 

محمدعلی زارع، نماینده راهور فراجا نیز با تاکید بر تسهیل شرایط شماره‌گذاری کامیون‌های کشنده، بیان کرد: «درصورتی‌که خودروها از مسیر گمرک یا اموال تملیکی تاییدیه‌های استاندارد و سایر مجوزها را دریافت کند، آماده شماره‌گذاری هستیم.»

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *