قطعات خودرو

۳ تا ۱۳میلیارد تومان هزینه خرید کِشنده در بازار

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، کامیون‌های کِشنده اروپایی از نخستین سال‌های ورود این خودروها به کشور، در اولویت بازار قرار داشتند. تکنولوژی، امکانات و ویژگی‌های فنی این خودروها همواره با ذائقه ایرانی‌ها مطابق است و توانسته سهم بسزایی در بازار کشور به دست بیاورد. هم‌زمان با آغاز تحریم‌ها در کشور اما بسیاری از این خودروسازان بازار داخلی را ترک کردند و کشور با کمبود این خودروها همراه و همین موضوعی شد تا این خودروهای پرطرفدار با قیمت‌های نجومی همراه شده و از دسترس بسیاری از متقاضیان خارج شوند.

بدین ترتیب، بازار به تسخیر خودروهای چینی درآمد. این در حالی است که در سال‌های اخیر خودروهای چینی نیز هم‌راستا با افزایش نرخ ارز، قیمت‌های عجیب و غریبی پیدا کرده‌اند که توان نوسازی ناوگان را برای مالکان خودروهای قدیمی‌تر از بین برده و ناوگانی فرسوده را برای کشور به وجود آورده است.

در دو سال اخیر نیز مدل‌های وارداتی هم به بازار راه یافتند، اما باز هم نتوانستند مشکلات قیمتی این خودروها را حل کنند. حالا براساس تازه‌ترین اخبارها گران‌ترین کشنده موجود در کشور FH۴۸۰ با قیمت بالای ۱۳میلیارد تومان و ارزان‌ترین آن ها نیز بنزهای باری است که با قیمت حدود ۳میلیارد تومان عرضه می‌شوند.

نگاهی به کامیون‌های پرطرفدار وارداتی کشور

نخستین کامیون‌هایی که به بازار کشور وارد شدند، کامیون‌های ماک بودند که به ماک گلگیر تخم‌مرغی معروف شده بودند. این کشنده‌ها پس از جنگ جهانی‌دوم در حدود دهه ۴۰ وارد ایران شدند. کامیون‌های اسکانیا دماغ‌دار سری «۱۱۳ ال» نیز اولین سری اسکانیا در ایران بودند که همراه با کامیون‌های اسکانیا بی‌دماغ در ایران حضور یافتند.

جدیدترین مدل‌های واردشده از این برند نیز شامل اسکانیا اس۵۰۰ است که در سال ۱۴۰۱، تعداد کمی از آن‌ها به کشور وارد شد. کامیون‌های ولوو نیز در ایران به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین مدل‌ها به حساب می‌آیند. اولین کامیون ولوو بی‌دماغ در ایران ولوو اف۶۹ است که در دهه ۵۰ شمسی در تعداد محدودی به کشور وارد شد.

این نسل قبل از ولووهای اف ۱۲ دهه ۶۰ به کشور وارد شده و ‌در واقع آخرین سری ولوو قبل از تولید کامیون‌های سری اف و سپس اف‌اچ به‌حساب می‌آیند که درحال‌حاضر گران‌ترین مدل موجود در بازار هستند. بنز نیز قدیمی‌ترین کامیون اروپایی است که در ایران حضور یافته که نخستین سری از آن‌ها پس از جنگ جهانی‌دوم همراه با ماک‌های جنگی به کشور وارد شدند.

جدیدترین کامیون بنز در ایران، کامیون آکتروس نسل پنجم مدل ۲۰۲۲ است. داف‌ها هم از دیگر کامیون‌ها پرتقاضا در کشور بودند که برای نخستین بار مدل ۳۶۰۰ ای‌تی‌ای آن در اوایل سال ۶۰ شمسی به کشور وارد شد. آخرین نسل کامیون داف در ایران نیز داف نیوفیس ۲۰۲۳ است که کامیون برتر سال ۲۰۲۲ اروپا شد.

 

گران‌ترین کشنده‌های پرطرفدار و خارج از دسترس در بازار داخلی

با آن‌که رانندگان ایرانی همواره به دنبال مدل‌های اروپایی بودند و امکان خرید آن‌ها را به سادگی در اختیار داشتند، اما در سال‌های اخیر هم‌زمان با موج‌سواری تحریم‌ها بر اقتصاد کشور و افزایش بی‌رویه نرخ ارز، این خودروها هم در بازار محدود شده و هم مدل‌های موجود با قیمت‌های گزاف عرضه می‌شوند.

آمارهای جدید نشان از آن دارند که درحال‌حاضر سه کشنده ولوو FH۴۸۰، ولوو FH۵۰۰ و داف ۵۳۰ با قیمت‌های بیش از ۱۰میلیارد تومان عرضه می‌شوند.

این سه کشنده به ترتیب با قیمت‌های تقریبی ۱۳میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان، ۱۰میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان و ۱۱میلیارد تومان عرضه می‌شوند. اگرچه این خودروها در کشور می‌توانند تقاضای بالایی داشته باشند، اما با کاهش قدرت خرید و نبود کار در بازار حمل‌ونقل داخلی، امکان خرید این کشنده‌ها برای تمام متقاضیان وجود ندارد.

 

کشنده‌های ۳میلیاردتومانی ارزان‌ترین مدل‌ها در کشور

کشنده‌های دیگر که در بازار داخلی به‌راحتی یافت می‌شوند و به‌صورت مونتاژی و در همکاری با شرکت‌های اکثرا چینی در کشور تولید و عرضه می‌شوند، قیمت‌های مناسب‌تری دارند. بر این اساس کشنده دوو ۴۴ تن با قیمت بالای ۶میلیارد تومان در بازار داخلی معامله می‌شود.

کشنده پیلسان ۴۸۰، کشنده دیما و کشنده شاکمن ۵۲۰ با حدود قیمتی بیش‌از ۵۰۰میلیارد تومان عرضه می‌شوند. کشنده KX، امپاور، دایون ۴۳۰ جدید، فاو تک‌محور، فاو جفت‌محور، فوتون۴۳۰، فوتون۴۶۰، بنز۲۶۲۴، بنز۲۶۲۴ کمپرسی نیز بین ۴ تا ۵میلیارد تومان در بازار داخلی قیمت‌گذاری شده‌اند. دو کامیون بنز ۱۹۲۴ باری و کمپرسی نیز با قیمت ۳میلیارد تومان عرضه می‌شوند.

 

کاهش قدرت خرید کامیون‌داران هم‌راستا با جهش قیمت‌ها

درحالی ارزان‌ترین کامیون‌ها و کشنده درحال‌حاضر با قیمت ۳میلیارد تومان در بازار عرضه می‌شوند که هنوز خرید آن‌ها برای بسیاری از متقاضیان ناوگان خارج از صرفه اقتصادی ارزیابی می‌شود. نبود بازار کار و عدم افزایش متناسب کرایه‌های حمل‌ونقل با تورم، باعث شده است تا مالکان این خودروها قدرت خرید کامیون‌های صفر را از دست بدهند و توان بازپرداخت اقساط این خودروها را نداشته باشند. بنابراین به‌رغم آن‌که برخی کشنده‌های مونتاژی در یکی‌دو سال گذشته، عرضه خوبی به بازار داشته‌اند، اما تقاضا برای آن‌ها بسیار کم شده و بازار دچار رکود شده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *