قطعات خودرو

آغاز جهانی برقی سازی اتوبوس ها

اتوبوس‌ها به‌رغم تمام تغییراتی که در سیستم‌های حمل‌ونقل جهانی به وجود آمده، هنوز هم جزو پرطرفدارترین وسایل نقلیه عمومی به حساب می‌روند. این خودروهای سنگین همچنان جایگاه مناسبی در میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دارند و براساس آمارهای جهانی در سال ۲۰۲۲ بازار جهانی اتوبوس‌ها به ۴۷.۱میلیارد دلار رسید. ورود تکنولوژی‌های جدید نیز به صنعت تولید اتوبوس باعث شد تا این بازار در مقایسه با گذشته گسترده‌تر شده و دولت‌های بیشتری را به سمت خود جذب کند.
در همین راستا بسیاری از تولیدکنندگان مطرح جهانی به‌دنبال سهم‌خواهی از این بازار بزرگ اتوبوس، مدل‌های جدیدی را طراحی و تولید کرده‌اند. در این میان دور از انتظار نیست که سهم مدل‌های الکتریکی و هیبرید، روبه‌رشد بوده و رفته‌رفته جای مدل‌های دیزلی و بنزینی را بگیرند؛ بخشی که بزرگ‌ترین تولیدکننده آن درحال‌حاضر بی‌وای‌دی چین است.
اندازه بازار جهانی اتوبوس در سال ۲۰۲۲ به ۴۷.۱ میلیارد دلار آمریکا رسید. با بررسی شرایط آینده این صنعت و تقاضا برای این خودروها انتظار می‌رود که بازار اتوبوس‌ها به طور کلی تا سال ۲۰۲۸ به ۷۱.۵میلیارد دلار برسد و نرخ رشد ۶.۸ درصدی را طی سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ رقم بزند. در این میان بازارهای اروپایی به‌عنوان بازار مهمی برای خودروهای تجاری، در نیمه نخست ۲۰۲۳ با رشد ۳۴درصدی همراه بوده است.
تقاضای اتوبوس‌های جدید در اتحادیه اروپا نیز نیمه اول سال ۲۰۲۳ تا ۱۵درصد افزایش یافت و به ۱۴۷۸۱ دستگاه رسید.
از نظر حجم فروش، فرانسه با ۲۹۸۲ دستگاه فروش پیشتاز بود که افزایش ۲۲.۳ درصدی را در این بازار به ثبت رسانده است.
سایر بازارهای اصلی نیز رشد قابل‌توجهی را گزارش کردند که شامل ایتالیا با رشد ۶۲.۶درصدی، اسپانیا با رشد ۵۸.۷درصدی و آلمان با رشد ۲۷.۸درصدی در این بخش می‌شود.

ولوو؛ بزرگ‌ترین تولیدکننده اتوبوس در جهان
ولوو به‌عنوان یکی از بزرگان تولید خودروهای تجاری در دنیا، توانسته در سال‌های اخیر هم جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده اتوبوس را در جهان به دست آورد.
این تولیدکننده سوئدی در بسیاری از نقاط جهان سایت‌های تولیدی را راه‌اندازی کرده است که شامل آسیا، اروپا، استرالیا، آمریکای‌شمالی و آمریکای‌جنوبی می‌شود. به غیر از تولید اتوبوس‌های دیزلی و بنزینی توسط این شرکت خودروسازی که توانسته‌اند سهم بزرگی از بازارهای جهانی به دست بیاورند، این غول تجاری‌ساز دنیا، در سال‌های گذشته، به طراحی و تولید اتوبوس‌های الکتریکی هم پرداخته است و توانسته تقاضای دولت‌ها برای الکتروباس‌ها را هم تامین کند.

سهم روزافزون مدل‌های الکتریکی از بازار اتوبوس‌ها
پیش‌بینی‌ها همچنین نشان می‌دهد بازار الکتروباس‌ها نیز روزبه‌روز در حال توسعه و گسترش است و کشورهای بزرگ و پیشرفته به دنبال افزایش استفاده از مدل‌های الکتریکی در ناوگان اتوبوس‌رانی خود هستند. انتظار می‌رود؛ ارزش بازار جهانی اتوبوس‌های الکتریکی از ۲۹.۹۶میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۳۳.۷۲میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۲۳ برسد که نشان‌دهنده نرخ رشد مرکب سالانه ۱۲.۵درصد در این بخش است.
همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بازار اتوبوس‌های برقی در سال ۲۰۲۷ با نرخ رشد مرکب سالانه ۱۳.۱درصد به ۵۵.۱۷میلیارد دلار افزایش یابد. رشد بازار این خودروها نشان از اهمیت توسعه و افزایش تولید آن‌ها طی سال‌های پیش‌رو دارد.
در یکی، دو دهه اخیر ورود سوخت‌های پاک به صنعت خودرو باعث شد بسیاری از تولیدکنندگان به دنبال راهی برای استفاده از آن‌ها و دستیابی به سهم بیشتر در بازارهای جهانی باشند.
اهمیت استفاده و تولید این خودروها بدان منظور است که در شرایط بحران آلاینده‌ها، بیش از هر چیز به کاهش آلودگی‌های محیط‌زیستی کمک خواهند کرد و نقش بسزایی در رهایی دنیا از آلاینده‌های کربنی خواهند داشت.

بی‌وای‌دی؛ صدرنشین تولید اتوبوس‌های الکتریکی در جهان
بی‌وای‌دی‌موتورز چین که در سطح جهانی شناخته شده است، در خط مقدم نوآوری خودروهای برقی بوده است. این خودروسازی یکی از تولیدکنندگان برتر اتوبوس‌های برقی با حضور چشمگیر در بازارهای مختلف است.
این اتوبوس‌ها از فناوری باتری لیتیوم آهن فسفات اختصاصی BYD استفاده می‌کنند. علاوه‌بر تولید اتوبوس‌های برقی، بی‌وای‌دی محصولات مختلفی ازجمله خودروهای سواری، کامیون‌ها، دوچرخه‌های برقی، لیفتراک‌ها و به ویژه باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی را تولید می‌کند.
یوتانگ نیز یکی از رهبران جهانی در بخش اتوبوس برقی است که همیشه مرزها را جابه‌جا کرده و استانداردهای جدیدی را تعیین می‌کند.
فروش سالانه این شرکت به بیش از ۳۰هزار دستگاه می‌رسد که بیش از ۱۲ هزار دستگاه از آن‌ها تبدیل به خودروهای انرژی نو می‌شوند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *