قطعات خودرو

آتش آشفتگی بازار با برندسازی خاموش می‌شود

وحید کرامتیان، مدیر برند فرانکفور که در حوزه واردات و تولید قطعات خودرو فعال است گفت: بازار لوازم یدکی از نبود برند رنج می‌برد. کالاهای بی‌نام و نشان که افراد مشخصی مسئولیت آن را به عهده ندارند زمینه تقلب در بازار را فراهم می‌کنند. به اعتقاد من برای حل معضلات باید در مسیر برندسازی و حمایت از برندها حرکت کنیم.

وحید کرامتیان درباره پیشینه شرکت فرانکفور توضیح داد: شرکت فرانکفور، 14 سال پیش بر اساس نیاز بازار و تامین افتر مارکت تولید داخل به بخش واردات، داخل شد.  اولین کشور هدف ما برای تامین قطعات ترکیه بود. بعد از ثبت برند در ایران، ترکیه، دبی و چین قطعات مصرفی را از ترکیه وارد کردیم .در ابتدا با کارت بازرگانی شرکت شروع به کار کرده و بعد پله پله به دریافت استانداردها پرداختیم.

این فعال اقتصادی افزود: آنچه برای شرکت بسیار اهمیت دارد کیفیت قطعات بوده و بعد از آن قیمت و رقابت پذیری محصول مورد توجه است. علاوه بر واردات از قطعات با کیفیت داخل نیز استفاذه می‌کنیم.  دو سال است که به تولید وارد شده و در حال ساخت فاز جدید هستیم. سیستم فروش ما به صورت نمایندگی بوده و ما در ایران ۴۰ نمایندگی فعال داریم که به نوعی گارانتی محصول تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: رشته تحصیلی من با حرفه‌ای که به آن وارد شدم مطابقت داشت. این شغل خانوادگی ما نبوده و من در واقع می‌توانم بگویم بدون پشتوانه موروثی به این حرفه وارد شدم. حس می‌کردم با توجه به تعداد خودروهای داخل کشور و نیاز جامعه این حرفه می‌تواند از آینده خوبی برخوردار باشد و می‌توان به آن تکیه کرد. در ابتدا برای جمع آوری اطلاعات به دبی سفر کردم اما قصد داشتم که از کشور ترکیه برای واردات شروع به کار کنم. ترکیه کالاهای زیادی را به نام خود صادر می‌کند اما تنها دو الی سه قطعه است که توسط ترکیه تولید شده می‌شود و سایر قطعات از چین وارد شده و به نام ترک به فروش می‌رسد.

این وارد کننده قطعات خودرو در خصوص ورود به بخش تولید خاطرنشان شد: تولید جز علایق من است و در ابتدا به دلیل علاقه خود به  به بخش تولید وارد شدم.  در چهارچوب کاری خود معتقد هستم تولید کننده در بازار جایگاه محکم‌تری نسبت به وارد کننده دارد.  تولید نیز مانند بازرگانی مشکلات خاص خود را دارد. مشکلات اندکی هم نیستند که بتوانیم با حرف و توضیح آن را حل کنیم.

این فعال حوزه قطعات خودرو بر برندسازی تاکید داشت و تشریح کرد: برای آنکه مشکلات و معضلات این حوزه حل شود باید نهادهای مربوطه چون وزارت صمت و اتحادیه صنفی لوازم یدکی به سمت برندسازی حرکت کنند.

وی ادامه داد: هنگامی که برند شکل می‌گیرد یعنی فردی مشخص مسئولیت کالا را عهده دار شده و طبق استاندارد پیش می‌رود. برندسازی علاوه بر جلوگیری از سودجویی افراد، کیفیت کالا را نیز تایید می‌کند.

وحیدکرامتیان توضیح داد: هنگامی که تولید کننده  oem به بازار افتر مارکت وارد می‌شود از آنجایی که تولیدات خود را به عرصه فروش می‌رساند سریع‌تر از سایرین می‌تواند برندسازی کند.  در حال حاضر تولید کننده به زیر مجموعه اتحادیه وارد شده است. وقتی که یک چنین اتفاقی رخ می‌دهد یعنی اتحادیه اعلام می‌کند که هر تولید کننده شناخته شود و پروانه کسب بگیرد. در واقع با شناخته شدن آشفتگی بازار کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: کد رهگیری و شناسه کالا نیز به همین منظور استفاده می‌شود البته که خود معضلات دیگری را به همراه دارد. شناسه کالا چون اطلاعات دقیق گمرک را نشان می‌دهد مطلوب دیده می‌شود اما از آنجایی که کد رهگیری باطل نمی‌شود، عملا کارایی خود را از دست می‌دهد.

این فعال حوزه تامین قطعات خودرو اذعان داشت: مدت زمان در برندسازی بسیار مهم است برخی از برندها که کالای بی‌کیفیت ارائه می‌کنند بعد از گذشت چند وقت که عدم کیفیت کالایشان اثبات شد برند خود را بسته و برند جدیدی ثبت کرده و دوباره کالای بی‌کیفیت خود را ارائه می‌کنند. مصرف کنندگان ترجیح می‌دهند از برندهایی که سال‌هاست اسمشان در بازار حضور دارد خرید کنند.

وحید کرامتیان درباره برندهای بزرگ وابسته به دولت یادآور شد: بازار قطعات بسیار بزرگ است و برای آنکه این بازار را درک کنیم باید بدون گارد به آن بنگریم. قطعاً تولید کنندگان بزرگی چون عظام، کروز و امثالهم باید حضور داشته باشند چرا که اکنون جایگزینی برای آنها وجود ندارد. قطعه سازان نمی‌توانند ادعا کنند که اگر برندهای معروف حضور نداشته باشند  آنها از پس تامین قطعات برمی‌آیند.

وی ادامه داد: نکته مهم آن است که قطعاً هیچ قطعه سازی کاملا نمی‌تواند تمام کالاهای بازار را تحت پوشش قرار دهد و صد البته تمامی قطعاتشان از کیفیت مطلوب برخوردار نیست بنابراین بپذیریم که ما باید در کنار هم کار کرده و اجازه دهیم هر کدام در حوزه تخصصیه خود فعالیت کنیم.

کرامتیان خاطر نشان شد: بنده در حال حاضر به بخش تولید نیز وارد شدم اما هرگز خود را با برندهایی که قطعه با کیفیت تولید می‌کنند وارد رقابت نمی‌کنم و سعی می‌کنم به تولید قطعاتی بپردازم که در بازار از کمبود کیفیت برخوردار است.

وحید کرامتیان درباره حضور نمایندگی و یا تزریق مستقیم کالا به بازار گفت: ما در ابتدای امر مدتی را بدون ثبت برند در بازار کار کرده که از این دوره تجربه بسیار خوبی را کسب کردیم اما بعد از آن متوجه شدیم که حتماً باید برندی را به ثبت برسانیم. پس از ثبت برند فرانکفور دیگر به طور مستقیم با بازار کار نکردیم. از ابتدا فعالیت خود، فروش از طریق نمایندگی را در دستور کار قرار دادیم. در واقع برند ما در هر شهر یک نمایندگی دارد که صاحب نمایندگی نیز این برند را از آن خود می‌داند.

وی ادامه داد: کار کرد با نمایندگی چندین مزیت دارد. در ابتدا کالای شما هیچ وقت به سمت فیک و تقلب حرکت نمی‌کند چرا که اگر در هر استان کالایی تقلبی با نام برند ما به بازار راه یابد نمایندگی سریعا مطلع شده و به ما اطلاع می‌دهد و در همان ابتدا جلوی رواج آن را می‌گیریم.

این فعال اقتصادی افزود: هنگامی که نمایندگی حضور دارد در واقع کالا از گارانتی  برخوردار است و حضور نمایندگی در هر شهر، دسترسی را آسان‌تر می‌کند.   با توجه به آنکه افراد هدف در بازار قطعات خودرو مصرف کننده، مغازه‌دار و مکانیک‌ها هستند، نمایندگی پل ارتباطی بهتری تلقی می‌شود.

وحید کرامتیان توضیح داد: عموماً ساختار سنتی است اما در طی زمان، در تمامی صنوف این ساختار سنتی رو به انحطاط پای گذاشته است. قطعاً به روز بودن و همراه با جو حرکت کردن، در ابتدا دشوار بوده و نیروی مازادی را می‌طلبد اما این نوید را نیز می‌دهد که در یک مسیر و چهارچوب قانونی و مشخص در حرکت هستیم. صد البته این چهارچوب قانونی نیز برای مشخص شدن بخش مالیات استفاده می‌شود اما ما ناگزیر هستیم که با این مسیر همراه شویم چرا که اگر مقاومت کنیم قطعاً بازارمان کوچک و بعد حذف خواهیم شد.

این فعال بازار لوازم یدکی اذعان داشت: شرایط بازار به گونه‌ای پیش می‌رود که ما به سمت تاسیس هلدینگ‌های بزرگ در حرکت هستیم. در گذشته نیز این حرکت رخ داد اما به علت تحریم‌ها و عدم سرمایه‌گذاری خارجی با شکست مواجه شد. امروز به صورت داخلی این مسیر به راه افتاده است و تامین کنندگان قدرتمند تحت یک چهارچوب مششخص حرکت می‌کنند. چنانچه کسی بخواهد در این بازار ماندگار باشد باید خود را با تغییرات وفق دهد.

وی تاکید کرد: هیچگاه نمی‌توان مغازه‌دار را از بازار لوازم یدکی حذف کنیم. باید تولید کننده، وارد کننده و توزیع کننده به برندسازی بپردازند. تمامی تولید کنندگان و وارد کنندگان که در تامین هر بخش فعال هستند در نهایت به یک پخش کننده رسیده و از پخش کننده به مغازه‌دار وارد می‌شود. در کشور کانادا که هلدینگ‌های بسیار بزرگی داشته و بازار فعالی دارد، این مسیر و مراتب حفظ شده است.

این فعال بازار قطعات خودرو ادامه داد: در صنف بازار لوازم یدکی، هدف ما مصرف کننده نهایی نیست چرا که در این بازار، تصمیم گیرنده نهایی مکانیک‌ها هستند. در واقع قطعه مانند مواد غذایی نیست که مصرف کننده برندی که بیشتر شنیده را تهیه کند بلکه مکانیک تعیین می‌کند که از چه قطعه و برندی استفاده شود. بنابراین برندسازی باید برای مکانیک‌ها و مغازه داران انجام شود.

کرامتیان توضیح داد: در برخی از کالاها مانند لنت می‌توان مصرف کننده نهایی را نیز مورد هدف قرار داد اما در خصوص بعضی از کالاهای تخصصی چنین امکانی وجود ندارد.

وی در خصوص اتحادیه یادآور شد:  اتحادیه در این چند سال نقش بسزایی داشته و به وظایف خود واقف است. مشکلات مشخص بوده و همگی در همین صنف هستیم. معضلات ما یکسان است. چالشی که من به آن فکر می‌کنم، ارتباط بین اتحادیه و وزارت صنعت، معدن و تجارت است. متاسفانه وزارت صمت گاردی برای خود تعریف کرده است.  اگر اتحادیه بتواند جایگاه خودش را به مقام تعامل با وزارت صمت برساند مشکلات حل خواهد شد.

این فعال بازار قطعات خودرو در خصوص برگزاری نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه در واقع بیلبورد تبلیغاتی هر برند است و باعث می‌شود که یک برند در محیط کسب‌و کار خود شناخته شود. از آنجایی که در تهران تنها با نمایندگی خود کار می‌کنیم در نمایشگاه‌های این استان شرکت نمی‌کنیم اما در هر شهرستانی که نمایندگی فعال داشته باشیم در نمایشگاه نیز شرکت می‌کنیم تا با مکانیک، مغازه دار و پخش کننده ارتباط برقرار کنیم.

وحید کرامتیان خاطر نشان شد: در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو تهران نیز به عنوان شرکت کننده حضور نداشتیم اما از آن بازدید کردم. این نمایشگاه به دلیل بعد بین‌المللی و حضور وارد کنندگان و  تامین کنندگان بسیار بزرگ است و  پتانسیل بسیار بالایی برای ارتباطات کاری در آن وجود دارد.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه در بخش خصوصی تذکر داد: چنانچه بخش خصوصی بتواند نمایشگاهی همتراز با نمایشگاه بین‌المللی برگزار کند بسیار خوب و مفید است چرا که نمایشگاه به بازدید کنندگان است که زنده است. اگر نمایشگاهی با بازدید کننده اندک برگزار شود عملاً هدفی که در اجرای آن نهفته است به ثمر نخواهد نشست.

این فعال اقتصادی یکی از معضلات خود را تامین منابع انسانی معرفی کرده و افزود: بنده ریشه کمبود منابع انسانی را در حقوق پایین می‌دانم چرا که ما کار داریم و همچنین متقاضی کار نیز وجود دارد اما همگی از بیکاری گلایه‌مند هستند چرا که حقوق کاری مکفی نیست و یک فرد می‌تواند بدون محدودیت‌های دولتی و چهارچوب کاری با دلالی سود بیشتری کسب کند. شایان ذکر است نسلی که امروز با آن مواجه هستیم،  نسلی راحت طلب‌تر بوده و با جوانان قدیم تفاوت دارند.

کرامتیان در خصوص تامین نیروی انسانی متخصص توسط اتحادیه گفت: قطعاً این پروژه، پروژه بزرگی است و چنانچه اتحادیه بتواند با برنامه‌ریزی صحیح، استفاده از استادان و متخصصان خبره و در چهارچوب  منطقی، نیروی حرفه‌ای تربیت کند استقبال بسیار خوبی خواهد شد.

وی درباره واردات خودروهای کارکرده ادامه داد: قطعاً واردات این گونه ماشین‌ها مشکل جدیدی را به جامعه اضافه خواهد کرد چرا که ما هنوز در تامین قطعات مورد نیاز خودروهای داخلی با چالش همراه هستیم بنابراین تامین قطعات یکی از معضلات بزرگ این برنامه تلقی می‌شود. هنگامی که واردات ماشین صفر در جریان بود، با تقلب بسیاری مواجه شدیم. حالا که بنا است ماشین کار کرده وارد شود،  خدا می‌داند که با چه مسائلی روبه رو خواهیم شد.

وحید کرامتیان، مدیر برند فرانکفور اظهار کرد: ما در بحث دارو، مواد اولیه کارخانه‌ها و موارد مهم‌تر در تامین ارز دچار چالش هستیم. از چه منبعی قرار است ارز مورو نیاز واردات خودرو تامین شود؟ پیش بینی می‌کنیم که قرار نیست اتفاق خیلی بزرگی رخ دهد و همین جا گوشزد می‌کنیم که خرید این خودروها قطعاً معضلات بی‌شماری به همراه دارد  چرا که نه تنها اطلاعات کاملی از آنها در دست نیست بلکه تامین بازار افتر مارکت آن نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *