قطعات خودرو

بازخوانی نمایشگاه‌های تجاری در ایران

اکنون در تمامی استان‌های کشور حداقل یک مرکز نمایشگاهی وجود دارد که همگی پیشوند بین‌المللی را به خود داده‌اند. این مراکز کم و بیش در تمام ماه‌های سال نمایشگاه تجاری یا فروش یا به طور همزمان هر دو را برگزار می‌کنند.

برای هر نمایشگاه معمولا یک شرکت برگزارکننده درنظر گرفته می‌شود. صلاحیت شرکت برگزارکننده توسط سازمان توسعه تجارت یا نماینده آن در استان تایید می‌گردد.

برگزار کننده به نوعی دارنده امتیاز برگزاری نمایشگاه محسوب می‌شود. معمولا نباید در یک سال دو نمایشگاه با یک موضوع برگزارشود اما عملا گاهی با تغییر عنوان و ترکیب موضوعی نمایشگاه‌های مشابه برگزار می‌شود.

 

نمایشگاه‌های خودرو، قطعات، خدمات و عناوین وابسته

تقریبا تمامی استان‌ها اقبال خود را برای برگزاری نمایشگاه خودرو، قطعات، صنایع و صنوف خودرو را آزموده‌اند. در این برخی موفق شده اند روند برگزاری نمایشگاه را برای سالیان متمادی ادامه دهند. برخی نیز ناموفق بوده‌اند که دلایل متعددی برای آن وجود دارد.

جالب‌تر آن است که بدانید استان‌های مازندران، اصفهان، خراسان رضوی، تبریز، خوزستان، فارس و تهران بیش یک نمایشگاه با موضوع خودرو، قطعات خودرو، خدمات و موضوعات وابسته برگزار می‌کنند.

 

نمایشگاه با هدف درآمدزایی برای برگزار کننده و دیگران

هدف از واگذاری مسئولیت برگزاری یک نمایشگاه به شرکت مجری که باید برای تایید صلاحیت مراحل زیادی نیز باید پشت سر بگذارد؛ علی الاصول برگزاری حرفه‌ای با تعیین اهداف مشخص و در چارچوب قوانین و مقرارتی که تضمین کننده منافع غرفه‌گذاران و بازدیدکنندگان است. منافعی که به طور مستقیم صنایع، صنوف و مشتریان ایشان را دربر می‌گیرد و به طور غیر مستقیم به رونق تولید، سهولت حرکت کالا در زنجیره ارزش، بالا رفتن کیفیت خدمات، ایجاد رقابت سازنده در اقتصاد کل و مبادلات جهانی می‌انجامد.

باید عرض کنیم طی سال‌های گذشته هرچه تعداد نمایشگاه‌ها بیشتر ‌شده‌است؛ کیفیت نمایشگاه از هرنظرکاهش‌یافته است. این امر نتیجه نگاه نادرست سازمان توسعه تجارت، سایت‌های نمایشگاهی و شرکت‌های برگزار کننده است. به طور طبیعی یک شرکت تولیدی هرچند بزرگ نمی‌تواند بودجه چندین نمایشگاه در یک سال را تامین کند. شرکت‌های خرد و متوسط هم به هم همین ترتیب با امکانات و توان عملیاتی کمتر ناچار هستند فقط در برخی نمایشگاه‌ها شرکت کنند. این در حالی است که به طور مثال یکی از معتبرترین شرکت‌های برگزارکننده نمایشگاه در جهان نمایشگاه اتومکانیکا را هر دوسال یک‌بار در فرانکفورت برگزار می‌کند. این برگزارکننده با بیش از 7 دهه فعالیت نمایشگاهی در موضوعات مختلف اکنون با استانداردهای سخت‌گیرانه نمایشگاه‌ اتومکانیکا را در فاصله دوسالانه فرانکفورت در 8 کشور دیگر از جمله ترکیه و امارت برگزار می‌کند.

خوب است بدانید مسئولان شرکت مسِ فرانکفورت قبل از واگذاری امتیاز برگزاری نمایشگاه به ترکیه و امارات خواهان برگزاری نمایشگاه در ایران بودند و مذاکراتی نیز انجام شد اما نهایتا با تعلل‌ها و مشاهده ضعف ساختاری در طرف‌های ایرانی منصرف شدند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *