قطعات خودرو

به عمل کار برآید به سخنرانی نیست

به گزارش قطعات خودرو حیدر کشمیری رئیس کمیسیون شورای حل اختلاف در اتحادیه صنفی تولید کنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران گفت: اعضای هیئت مدیره جدید بسیار با انگیزه فعالیت کرده و بیش از سخنوری به عمل می‌پردازند. این جدیت در پیشروی مسائل کمیسیون‌ها نیز اثر داشته و ما را در حل پرونده‌ها کمک می‌کنند. کمیسیون شورای حل اختلاف در طی ۱۳ ماه فعالیت خود ۱۳۵ پرونده را ثبت کرده و بیش از ۱۰۰ پرونده در قالب مشاوره پیگیری شده است. خوشبختانه امروزه بیش از ۵۰ درصد صنف از عملکرد اتحادیه آگاه بود و  با فعالیت‌های انجام شده آشنایی دارند.

حیدر کشمیری در ابتدا در خصوص ورود خود به بازار لوازم یدکی اظهار کرد: بنده در سال ۱۳۵۹ به واسطه پسر عمه‌ی خود که آن زمان در ایران خودرو مشغول بود به یکی از بزرگان صنف معرفی شدم. چند سالی خدمت ایشان شاگردی کرده و بعد به مدت دو سال در گوهر دشت فعالیت کردم. بعد از این دوره دوباره به بازار بازگشته و بعد از کسب تجربه در تولید صفحه کلاچ به صنعت بلبرینگ روی آورده و تا امروز در این حوزه فعالیت داشته‌ام.

وی ادامه داد: من در دوره‌های قبل در اتحادیه حضور نداشتم اما در دوره جدید با دعوت عزیزان به این گروه پیوستم. عملگرایی، نکته‌ای که در خصوص هیئت مدیره جدید حائز اهمیت است. در این دوره ما شاهد هستیم که اعضای جدید عملگرا بوده و بیش از صحبت کردن به عمل توجه دارند. خوشبختانه فضای تعاملی در اتحادیه حاکم است و اعضا  گوش شنوا برای نظرات دارند.

این فعال صنفی توضیح داد: صنف لوازم یدکی از جامعه‌ای بزرگ تشکیل شده که حضور جوانان در آن پررنگ است. روابط عمومی وظیفه دارد که جوانان را از خطرات راه آگاه کرده و مسائل و چالش‌هایی که سر راهشان وجود دارد را برای آنها شرح دهد.

کشمیری درباره صنعت بلبرینگ گفت: هر آنچه که در کره زمین  در حالت چرخشی قرار دارد توسط بلبرینگ می‌چرخد به همین منظور جهان صنعتی بلبرینگ و پیچ و مهره را ارکان اصلی خود معرفی می‌کند. بلبرینگ قطعه‌ای است که در محلی مهجور قرار داشته و در تمامی صنایع کاربردی کلیدی دارد. بلبرینگ به مادر صنعت معروف است.

وی افزود: صورت تامین بلبرینگ، کارآفرینان با استفاده از پتانسیل خود ارزش افزوده ایجاد کرده و می‌توانند ماشین آلات صنعتی را تولید و صادر کنند. این مسئله در صنعت تولید ماشین‌آلات سنگ شکن به خوبی دیده می‌شود‌. با مهندسی معکوس کارآفرینان ما توانستند ماشین‌آلات سنگ شکن سوئدی را تولید کرده و با نام کشور خود عرضه کنند.

این فعال صنفی در خصوص تولید بلبرینگ در ایران اذعان داشت: بنده به مدت چندین سال نمایندگی بلبرینگ‌های روسی را داشته و در طی این مدت به روسیه سفر کرده و از کارخانجات ساخت بلبرینگ دیدن کرده‌ام  و کاملا متوجه شدک که این صنعت بسیار حساس است.

وی ادامه داد: بلبرینگ از طیفی وسیع برخوردار بوده و هیچ کارخانه‌ای در تمام دنیا نمی‌تواند تمامی مدل‌های بلبرینگ را پوشش دهد. حتی برند معروفی چون skf نیز از چنین قابلیتی برخوردار نیست.

کشمیری افزود: در ایران امکان تولید این قطعه وجود دارد. در حال حاضر نیز خط تولید چهار کارخانه در بخش قطعات خودرویی در مسیر حرکت قرار گرفته و در آینده نزدیک تولید بلبرینگ‌های صنعتی نیز آغاز خواهد شد.

این فعال بازار لوازم یدکی وضعیت افتر مارکت در بازار بلبرینگ را اینگونه شرح داد: بلبرینگ کالایی متفاوت است چرا که در تمامی صنایع  کاربرد دارد. متاسفانه در سال جاری بازار در تمامی حوزه‌ها تحت‌الشعاع بوده و قطعاً این مسئله بازار بلبرینگ را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

حیدر کشمیری در خصوص تقلب تصریح کرد: بازار بلبرینگ به قطعات اصل نیاز دارد. در شرایط تحریم نمی‌توانیم نیاز را به طور مستمر و صحیح تامین کنیم. برخی از تجار معروف مجبور هستند قطعه را با نام کشور ثالث تهیه کرده و به کشور وارد کنند. در این شرایط عده‌ای سوءاستفاده‌گر  برای تامین این خلاء تقاضا به تقلب روی آورده و قطعات تقلبی به بازار عرضه می‌کنند.

وی گفت: خوشبختانه کمیسیون بازرسی در چند وقت اخیر به طور جدی با متخلفین برخورد کرده است. به تمامی افرادی که به راه خلاف قدم گذاشته‌اند هشدار می‌دهیم که با آنها برخورد جدی خواهد شد پس چه بهتر که خودشان به مسیر درست بازگردند.

رئیس کمیسیون شورای حل اختلاف توضیح داد: بنده در زمان تشکیل پلیس قضایی به عنوان قاضی افتخاری در خصوص مسائل مرتبط با صنف حاکم بوده‌ام.  از ۳۵ سال پیش تجربه حل اختلافات را داشته و در این زمینه  از آموزش و تحقیقات لازم برخوردار هستم. این مسئله علاوه بر تخصص از علایق من است.

کشمیری اظهار کرد: کمیسیون شورای حل اختلاف ۱۳ ماه است که کار را آغاز کرده و در این مدت ۱۳۵ پرونده به صورت دادرسی حل شده است. بیش از ۱۰۰ پرونده نیز در روالی خارج از اتحادیه و در قالب مشاوره مرتفع گشته چرا که اعضای کمیسیون جدا از زمان معین در خارج از اتحادیه نیز به افراد صنفی و حل مشکلاتشان کمک می‌کنند.

وی افزود: بازار لوازم یدکی، صنفی ثروتمند بوده و عموماً پرونده‌ها از رقم‌های قابل توجه برخوردار هستند. برای مثال در یک پرونده ۹۰۰ میلیارد تومان محل بحث بوده که خوشبختانه پرونده به سرانجام رسید.

این عضو اتحادیه ادامه داد: کمیسیون حل اختلاف کاملا در شرایط محرمانه‌ای قرار دارد. مباحث مطرح شده در جلسات تنها به اطلاع شاکی و متشاکی و اعضای کمیسیون اطلاع داده می‌شود. ما از حساسیت مسائل آگاه بوده و پرونده‌ها در شرایط خصوصی و محرمانه پیگیری و حفظ می‌شوند.

وحید کشمیری رئیس کمیسیون شورای حل اختلاف اتحادیه  صنفی  تولید کنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در پایان گفت: برای ارتباط با کمیسیون شورای حل اختلاف ابتدا باید درخواست به طور حضوری ثبت گردد. بر اساس موضوع با شاکی و متشاکی به طور جداگانه جلسات متعددی برگزار می‌شود. بعد از بررسی‌ها جلساتی با حضور شاکی و متشاکی و اعضای کمیسیون تشکیل شده که در مواردی بیش از دو ساعت زمان می‌برد. مدت حل پرونده‌ها نیز بر اساس موضوع مسئله متغیر است. برخی پرونده‌ها در مدت زمان کوتاه حل گشته و برخی مدت زمان بیشتری را می‌طلبد. برای مثال پرونده‌ای وجود دارد که به علت خواهان متعدد ۱۳ ماه است که پیگیری می‌شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *