قطعات خودرو

وجدان ما کد شناس ما

ابراهیم کاظم تبریزی فعال رسته راهسازی و رئیس کمیسیون نظارت بر عملکرد شوراهای پاساژ گفت: در گذشته کد شناسه و رهگیری وجود نداشت اما وجدان‌ها بیدار بود. متاسفانه امروزه شاهد وجدان‌های خوابیده هستیم که باعث شده کالای تقلبی و فیک در بازار رخنه کند. این کالاهای تقلبی جان انسان‌ها را مورد هدف قرار داده است. برای بهبود اوضاع باید وجدان‌ها را بیدار کنیم.

ابراهیم کاظم تبریزی اظهار کرد: من ۴۲ سال است که در این صنف فعالیت می‌کنم. یک سال اخیر نیز مدیریت کمیسیون نظارت بر عملکرد شوراهای پاساژ را به همراه دوستان عزیزم علی فراهانی، رجبی و حسینی عهده‌دار شده ‌ام.

وی ادامه داد: ۱۴۲ پاساژ زیر نظر اتحادیه قرار دارد. بخش اعظم این پاساژ‌ها در خیابان امیرکبیر، ملت، کوچه کاوه، اشراقی، آهنین و آذرتوس واقع شده است. وظیفه ما ساماندهی پاساژها بوده که باید توسط شورای پاساژ انجام شود. بزرگ‌ترین چالش ما در این امر عدم کاندیدا شدن فعالین پاساژ است.

این فعال بازار لوازم یدکی افزود: تاکنون برای ۲۰ پاساژ انتخابات برگزار شده که این آمار برای یک سال بسیار جای تاسف دارد.  برای ۳۰ پاساژ نیز درخواست انتخابات داده‌ایم.

تبریزی توضیح داد: ما در پاساژها حضور یافته و افراد را برای کاندیدا شدن مجاب می‌کنیم. در واقع باید صحبت کرده و توضیح دهیم تا فعالین برای کاندیدا شدن ترغیب شوند. این مسئله ناشی از تجربیات گذشته است. در گذشته در مقاطعی مسئله شورای پاساژها از یاد رفته و مورد پیگیری واقع نگشته که البته گاهی به علت موارد قانونی و حقوقی این مسئله رخ داده است.

وی یادآور شد: طبق هماهنگی‌های هیئت مدیره تمدید و دریافت جواز به تاییدیه شورای پاساژ احتیاج دارد. در این تاییدیه مواردی چون رفتار کسبی و رعایت حقوق و قوانین پاساژ تاثیرگذار است اما گویا رفاقت‌ها اثر بیشتری دارد. متاسفانه به حکم وجود دوستی‌هایی که شکل می‌گیرد افراد بدون در نظرگیری موارد مهم تاییدیه دریافت می‌کنند که این تاییدیه در ارگان‌های دولتی نیز مورد استفاده است.

این رئیس کمیسیون نظارت بر عملکرد شوراهای پاساژ اذعان داشت: بحث رفاقت با تکالیف قانونی متفاوت است. در رفاقت فرد و طرف مقابل حاضر هست اما در مباحث قانونی جمعی دخیل هستند‌. چنانچه به دلیل این رفاقت حادثه‌ای رخ دهد افراد زیادی درگیر خواهند شد.

ابراهیم کاظم تبریزی حضور هیئت مدیره اتحادیه را در بازار موثر خواند و گفت: به دلیل وجود شرایط حاکم بر صنف، ما سعی می‌کنیم از روش تسامح وارد شویم و تا آنجایی که می‌شود به روش‌های قانونی رجوع نکنیم. حضور مستمر اعضای هیئت مدیره  حتی به طور چرخشی می‌تواند یک رودربایستی را در صنف ایجاد کند که افراد برای حفظ ظاهر و آبرو وظایف خود را به شکل درست‌تری انجام دهند.

این عضو کمیسیون نظارت بر عملکرد شوراهای پاساژ تاکید کرد: از ۱۴۰ پاساژ تحت نظارت ما ۱۲۳ پاساژ قابلیت انتخابات دارد. چرا که تقریباً چندی از این پاساژ‌ها تازه تاسیس هستند. در برخی پاساژ‌ها به طور درون گروهی تیم مدیریتی و انتخابات برگزار شده بود. این گروه‌ها حاضر به انجام انتخابات زیر نظر اتحادیه نبودند اما خود بعد از گذشت چند وقت متوجه شدند که این مسئله عواقبی را برایشان در بر دارد.

وی متذکر شد: هنگامی که انتخابات تحت نظارت ما انجام نشود عملاً  نمی‌توانیم فعالیتی داشته و یا شکایتشان را پیگیری کنیم.  آنها خواهان برگزاری انتخابات تحت نظارت اتحادیه هستند اما کماکان مشکل عدم کاندیدا وجود دارد. ما باید حاضر شده و بعد از توضیحات مفصل درباره تغییرات، مزایا و فرایند کار آنها را به کاندیدا شدن مجاب کنیم.

تبریزی یادآور شد: اساس ما بر برخورد قهری و قانونی نیست اما افرادی در صنف حضور دارند که به پشتوانه موروثی و حتی به قول معروف زور و قدرت خود از انجام تکالیف سر باز می‌کنند. از هیئت مدیره می‌خواهیم برای برخورد جدی با این گروه ما را همراهی کنند.

این فعال بازار لوازم یدکی گفت: تا آخر مرداد ماه به ۲۰ پاساژ فرصت جمع آوری مشاعات را دادیم چرا که علاوه بر اتحادیه آتش نشانی نیز در این حوزه به طور جدی تذکر داده بود. جمع کثیری از فروشندگان رعایت کردند اما چند مغازه هم هستند که از رعایت قوانین سر باز می‌کنند. اگر با این چند نفر به طور جدی و درست برخورد نکنیم سایر فروشندگان نیز دلسرد شده و قانون را رعایت نمی‌کنند. ما تلاش کرده‌ایم و افراد صنفی نیز با ما همراهی کردند. حال باید هیئت مدیره برای برخورد جدی ما را یاری کند تا انگیزه‌مان برای ادامه کار کاهش نیابد.

وی ادامه داد: قبول مسئولیت یعنی از خود گذشتگی چرا که هر یک از ما کسب‌و کار خاص خود را داریم. این مسئله برای افراد فعال در پاساژها نیز صدق می‌کند. آنها با عضویت در شورا در واقع باید زمان سیستم درآمدی خود را کاهش دهند. به همین منظور به این عزیزان کارت شناسایی اعطا کردیم که حداقل در هنگام عمل به وظیفه با چالش کمتری مواجه شوند.

تبریزی توضیح داد: تلاش ما این است که جوانان به صنف وارد شوند. جوانان از ایده و فکر جدید برخوردار هستند.  حضور در صنف مرحله به مرحله انجام می‌شود. اولین پل ارتباطی اتحادیه و صنف شورای پاساژ است و جوانان باید از این در برای ورود به صنف استفاده کنند.

این عضو اتحادیه لوازم یدکی خودرو خاطر نشان شد: حضور جوانان در شورای پاساژها به نفع آنها نیز هست. این حضور باعث شکل‌گیری ارتباطاتی می‌شود که مسیر ورود آنها را به سیستم هموارتر کرده و به شناخته شدن آنها کمک می‌کند.

وی افزود: اتحادیه ارگان دولتی نیست بلکه خانه صنف است. اعضا باید این مسئله را فهمیده و ارتباطشان را با اتحادیه حفظ کنند. انسجام و همبستگی نقطه قوت ماست که باعث پیشرفتمان می‌شود. این هم بستگی مسئله‌ای است که اعضای صنف باید درک کنند.

ابراهیم کاظم تبریزی ادامه داد: در حال حاضر مهمترین مسائل صنف که توسط اعضا مطرح می‌شود دارایی، کد رهگیری و شناسه کالا است. ما تا آنجا که بتوانیم توضیحات لازم را می‌گوییم اما قطعاً حضور اعضای هیئت مدیره و تشریح کلامی مسائل اثرگذاری دیگری خواهد داشت.  فضای مجازی از ظرفیت اطلاع رسانی برخوردار است اما بخش بزرگی از صنف ما افراد میانسالی هستند که از راه‌های ارتباطی امروز دوری گزیده و روش سنتی را ترجیح می‌دهند.

وی اذعان کرد: ما به افراد گوشزد می‌کنیم که اتحادیه منزل شماست. حضور فیزیکی یابید و از فرایند کارها مطلع شوید. ۱۰ کمیسیون فعال در اتحادیه مشغول به کار است  که می‌توانید گزارش کار آنها را ملاحظه کنید و شاهد اقدامات اتحادیه باشید. ما آنجا هستیم تا به مشکلات و درد و دل‌های شما گوش کرده و در جهت بهبودشان اقدام کنیم‌.

ابراهیم کاظم تبریزی در خصوص شرایط بازار افزود: بازار در سلامت قرار ندارد. جنس‌های فیک، تقلبی و طرح در بازار بسیار زیاد یافت می‌شود. در گذشته و زمان شروع فعالیت ما طرح‌های کد رهگیری و شناسه کالا وجود نداشت اما وجدان حرف اول را می‌زد. امروزه افرادی هستند علی رغم شرایط سخت، وجدان را در نظر دارند.  عده‌ای هم در این مسیر دچار لغزش می‌شوند.

وی ادامه داد: من از یک برهه دیگر به حکم وجود شرایط بازار که نتوانستم خودم را با آن وفق دهم رسته کاری‌ام را از فروشندگی به قطعات خودروهای سنگین تغییر دادم. در یکی از جلسات اتحادیه با وزارت صمت از مواخذه‌های نابجا گله کرده و از مسئولان درخواست کردم که به افراد باوجدان بها دهند.

این فعال بازار لوازم یدکی در خصوص فرآیند واردات قطعات ماشین‌های سنگین توضیح داد: ماشین‌آلات راهسازی و سنگین ترابری کشور را مدیریت می‌کند. قطعات این خودروهای سنگین بسیار حائز اهمیت هستند چرا که یک قطعه تقلبی خرابی بخش وسیعی را به همراه داشته که علاوه بر ضرر مالی، خسارات اجتماعی نیز به همراه دارد.

تبریزی در ادامه گفت: ما نمی‌توانیم به طور مستقیم از کشورهای اروپایی قطعات را وارد کنیم. قطعه از کشور اروپایی به ترکیه رفته و یک شرکت به عنوان شرکت ترکی آن را خریداری می‌کند و بعد از آن از مسیرهای ممکن به ایران وارد می‌شود. در واقع باید این قطعه چندین مرحله را طی کند تا به دست ما برسد.

این عضو اتحادیه لوازم یدکی خودرو توضیح داد : افراد باوجدانی هنوز هستند که با وجود تمام سختی‌ها و کاهش سود خود  از ۵۰ درصد به ۱۵ درصد این فعالیت را انجام می‌دهند تا قطعات اصل و اورجینال به کشور وارد شود. وقتی این فرد باوجدان مورد مواخذه قرار گیرد قطعاً باعث کاهش انگیزه او برای ادامه می‌شود. در این زمان افراد سوء استفاده‌گر از کشورهای ثانویه اجناس فیک و تقلبی را وارد و با قیمت بالا می‌فروشند که جان و مال و سرمایه مملکت را به خطر می‌اندازد.

این فعال صنفی متذکر شد: عده‌ای وجدان را از یاد برده‌اند. وقتی فردی طلب قطعه اورجینال دار،د بر اساس توانایی و اعتماد خود به سلامت خودرو رانندگی می‌کند. هنگامی که قطعه تقلبی ارائه دهیم با جان آن انسان و افراد وابسته به او بازی می‌کنیم. یک قطعه تقلبی بهایی چون جان انسان‌ها را دارد. کد رهگیری و شناسه دردی را دوا نمی‌کند بلکه باید وجدان‌ها را بیدار کنیم.

وی متذکر شد: کالای تقلبی در بازار به وفور یافت می‌شود. عده‌ای قطعات تقلبی را در مغازه و برخی در منازل مسکونی عرضه می‌کنند که اتحادیه نمی‌تواند به منازل وارد شود. این مسائلی است که در بازار به شدت حس شده و گلایه افراد را در بر داشته است. ما از اعضای صنف می‌خواهیم که مشکلاتشان را به اتحادیه اعلام کنند چرا که ما اینجا هستیم تا از آبروی ۵۰ ساله‌ی صنف حفاظت کرده و اجازه ندهیم عده‌ای تازه وارد به طمع سود بیشتر اعتبارمان را خدشه‌دار کنند.

ابراهیم کاظم تبریزی شرح داد: از دوستان قدیمی من عده قلیلی هنوز به طور جدی فعالیت می‌کنند. ۳۰ درصد آنها فعالیت خود را ادامه دادند. نزدیک ۲ درصد نیز کار را تعطیل کرده و از صنف خارج شده‌اند اما بیشترین آنها به حکم عادت کار را دنبال می‌کنند. طبق عادت ۴۰ ساله خود که هر روز می‌آمدند و صحبت می‌کردند، فعالیتشان را به همان شکل ادامه داده‌اند و در واقع محرک آنها برای ادامه عادت است.

ابراهیم کاظم تبریزی فعال رسته راهسازی و رئیس کمیسیون نظارت بر عملکرد شوراهای پاساژ تاکید کرد: صنف لوازم یدکی با سایر اصناف تفاوت دارد. به قول یکی از پیشکسوتان کسی که آب چراغ برق را خورد دیگر با جنازه‌اش از اینجا خواهد رفت. افراد ناپایداری در صنف حضور یافتند که بعد از گذشت چند سال فعالیت را رها کرده و از صنف خارج شدند اما اکثریت عرق صنفی داشته و حتی با وجود اقامت کشورهای دیگر این صنف را رها نکردند. عده‌ای نیز حتی به کسب درآمد نمی‌پردازند  اما به حفظ صنف توجه دارند. وفاداری در صنف ما کاملاً قابل لمس است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *