قطعات خودرو

غلامحسین حمزه: مشکل کارگاه‌های صنفی تولیدی همچنان وجود دارد

شب گذشته 15 تیرماه 1401 برنامه گفتگو ویژه خبری شبکه خبر به موضوع شناسه کالا با محوریت لوازم یدکی خودرو پرداخت و مهمانان تلفنی و حضور این برنامه از دست اندرکاران وزارت صمت، ستاد مبارزه با کالای قاچاق کالا و ارز و همچنین دبیر انجمن همگن قطعه‌ساز و آقایان حمزه و نیک‌آئین از صنف لوازم یدکی و صنف تعمیرکاران بودند.

 

 

هنوز برخی از فروشندگان باتری کدشناسه کالا دریافت نکرده‌اند/ وضعیت کمک فنر خوب است

در گزارش اولیه‌ای که در این برنامه تلویزیونی پخش شد به موضوع شناسه‌دار کردن دو کالای باتری و کمک فنر پرداخته شد که به نظر می‌رسید صنف فروشندگان لوازم یدکی و ماشین آلات به خوبی کار خود را انجام داده و اکثر کمک فنرها دارای کد اصالت کالا بودند اما در حوزه باتری که اکثرا نیز تولید داخل است مشکلاتی وجود دارد.

 

 

دهقانی‌نیا: 2 میلیارد دلار کالای قاچاق، بی‌کیفیت و تقلبی در بازار وجود دارد

در ادامه برنامه دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص زیرساخت‌های طرح کدشناسه کالا و کدرهگیری گفت: موضوع کالای لوازم یدکی خودرو از اولویت‌های ما بوده و و زیرساخت‌های قانونی آن به خوبی فراهم شده است، آموزش‌های خوبی نیز در سطح سازمان صمت استان‌ها صورت گرفته و اتحادیه‌ها نیز در این خصوص به خوبی فعال شده‌اند.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: باید بدانیم ارزش این بازار بالغ بر 11 میلیارد دلار است که برآورد‌ها نشان می‌دهد 2 میلیارد از این بازار به صورت کالای بی‌کیفیت، تقلبی و قاچاق است که باید مبارزه با آن به سرعت آغاز شود.

 

دهقانی‌نیا ادامه داد: تاکنون بیش از 50 میلیون کد رهگیری در سامانه جامع تجارت ثبت شده که نشان از برنامه‌ریزی دقیق و همراهی خوب همه زنجیره تامین، توزیع و خدمات است، باید تاکید کنیم در ابتدا دو قلم کالا انتخاب شدند که کار برخوردهای قانونی با آن‌ها آغاز شده و از 15 مردادماه 53 قلم کالای دیگر نیز وارد چرخه برخورد خواهند شد و تا هفته آینده ملزم به درج کد شناسه کالا و رهگیری در سامانه جامع تجارت هستند.

 

 

راه‌های سنجش اصالت کالا

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به راه‌های صحت سنجی کالای لوازم یدکی از طریق سامانه جامع تجارت گفت: سه راه برای ارزیابی کد از سوی کسبه، مردم، بازرس و خدمات دهنده فراهم شده است که به ترتیب کد دستوری *7*44#  و سامانه پیامکی 7777 و همچنین سایت سامانه جامع تجارت است که به خوبی مردم از وضعیت کالا می‌توانند اطلاع پیدا کنند.

 

 

دکتر برادران : وضعیت تولیدکنندگان در شناسه کالا بسیار خوب است

در ادامه برنامه گفتگو ویژه خبری شبکه خبر دکتر برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت در پاسخ به سوالی در خصوص روند شناسه‌دار کردن کالای لوازم یدکی و کد رهگیری آن گفت: ما از چهار ماه قبل برنامه ریزی کردیم و 53 قلم کالا مشمول این طرح شده که جلسات متعددی در سطح تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و خدمات دهندگان برگزار شد، ستاد هماهنگی در این خصوص وجود دارد و رویکرد ما در این جلسات ایجابی بوده و هیچگاه سلبی به موضوع نگاه نکرده‌ایم.

 

دکتر برداران ادامه داد: شرایط تولیدکنندگان در ثبت کدشناسه کالا بسیار خوب است و به سرعت کار در حال انجام است و صدور کد رهگیری تاکنون به 102 هزار کد در روز رسیده و من فکر می‌کنم تولیدکنندگان منافع این طرح را به خوبی شناخته و می‌دانند این کار به نفع تولید داخلی بوده و در نهایت به نفع مشتری است تاجایی که در روند اجرای طرح برخی تولیدکنندگان با تقسیم کاری که شد و ما دقیق شدیم متوجه شدیم در برخی از کالاهای لوازم یدکی حتی نیاز به واردات نداریم و همه بازار از طریق تولید داخل قابل پاسخگویی به نیاز مشتریان است.

 

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در این برنامه تلویزیونی ادامه داد: مشکلاتی را اصناف با آن روبه‌رو هستند که این طرح در واقع شروعی بر برون رفت از این مشکلات اساسی است، من همواره در جلسات گفته‌ام که اصناف با مشکلاتی روبه‌رو هستند و ما قصد اضافه کردند مشکلات را به این اصناف و صنف بزرگ لوازم یدکی و ماشین آلات نداریم.

 

دکتر برادران ادامه داد: اتحادیه‌های مرتبط به خوبی از اعتبار صنف خود دفاع کرده‌اند و باید اصناف بدانند ما در مقابل آن‌ها نبوده و این طرح برای کسانی است که هنجار شکن بوده و قصد سو استفاده از بازار را دارند.

 

وی با مثالی ادامه داد: در یکی از جلسات پلیس امنیت گزارشی ارائه کرد که برای همه جالب بود، فردی با جعل جعبه، هولوگرام و همچنین قرار دادن کالای بی کیفیت توانسته به عرضه کالا تقلبی برپردازد و وقتی به خوبی شناسایی شد، پلیس متوجه شده این کار را تا صنایع غذایی توسعه داده‌اند.

 

محبی‌نژاد: مشکل اصلی این است توزیع‌کنندگان کد شناسه کالا را بعد از تولیدکنندگان ثبت نمی‌کنند

در ادامه برنامه محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت کالای دارای شناسه گفت: نفس طرح، بسیار خوب بوده و موجب خیر و برکات است، اینکه هر کسی با کلیات این طرح مخالفت داشته باشد قطعا قصد ندارد در بازار درست عمل کند کاملا مشخص است و خوشحالم که بگویم یک بار جلسات با آقای برادران در این مدت ترک نشده و همواره این گفتمان بین بخش خصوصی و دولت در این بازه زمانی برقرار بوده اما سری مشکلاتی در این اجرای طرح وجود دارد و با سو استفاده‌هایی در نظام توزیع مواجه هستیم.

محبی‌نژاد ادامه داد: این طرح در بین تولیدکنندگان به سرعت در حال انجام است و اما در مرحله‌ای که کالا به دست توزیع‌کنندگان می‌رسد آن‌ها در سامانه ثبت نمی‌کنند، این را باید بدانیم که برخی از فروشندگان خرد حتی سیستمی برای ثبت کالای خود در سامانه ندارند و برای این موضوع باید فکر اساسی شود.

 

 

برداران: نیروی کشور ما جوان است و همه باید در طول زنجیره کد را ثبت کنند

برادران در پاسخ به صحبت‌های محبی‌نژاد گفت: نیروی کشور ما جوان است، در آغاز هر کاری مقاومت‌هایی وجود دارد و البته باید از این ظرفیت بهره برد و باید همه در طول زنجیره ارزش باید این کد را ثبت کنند.

برادران ادامه داد: من در چند نمایشگاه عرضه قطعات خودرو حاضر شدم و از نزدیک با تولیدکنندگان صحبت کردم و جالب است بدانید که بسیاری از تولیدکنندگان کار ثبت کدشناسه کالا را پیش از مهلت قانونی انجام داده‌اند و این در نوع خود بسیار خوب است.

 

تماشا کنید: بازدید دکتر برادران از نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

 

غلامحسین حمزه: کارگاه‌های کوچک با مشکل مجوز و ثبت در سامانه جامع تجارت روبه‌رو هستند

در ادامه این برنامه غلامحسین حمزه گفت: ما با آقای برادران همکاری لازم را داشته‌ایم اما این طرح مشکلات اجرایی دارد، من باید عرض کنم که آقایان تولیدکننده بزرگ همراهی خوبی داشته‌اند اما این تنها 20 درصد لوازم یدکی در سطح بازار است و بسیاری از کالاها در کارگاه‌های کوچک تولید می‌شود و این کارگاه‌ها صرفا کار تولید را برعهده دارند و ما رایزنی کرده‌ایم که این تولیدکندگان بتوانند شناسه کالا گرفته و عضو اتحادیه شوند اما این پروسه طولانی خواهد بود.

 

برادران در پاسخ به غلامحسین حمزه ضمن تشکر از همراهی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی گفت: مهم‌ترین سرمایه ما و انحادیه‌ها مردم هستند و آقای حمزه درست می‌گویند ما با کارگاه‌های صنفی تولیدی مواجه هستیم و ما این امتیاز را برای این بخش آماده کرده‌ایم که ظرف سه روز بتوانند مجوزهای لازم را اخذ کنند و همچنین باید این کارگاه‌ها بتوانند استانداردهای لازم قطعه را نیز به دست بیاورند تا بتوانند کد شناسه یا رهگیری دریافت کنند.

 

نیک‌آئین: با اجرای طرح شناسه کالا کار بزرگی می‌توان در حوزه گارانتی انجام داد

در ادامه برنامه نیک آئین رئیس هیات مدیره صنف تعمیرکاران خودرو نیز در پایان برنامه گفتگو ویژه خبری گفت: لوازم یدکی تنوع بسیار زیادی دارد و بازار پیچیده‌ای است و این طرح به کمک صنف ما آمده است و ما در بحث کالای تقلبی مشکلات فراوانی داریم و با اجرای این طرح می‌توانیم خدمت بزرگی به در حوزه گارانتی انجام دهیم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *