قطعات خودرو

رئیس اتحادیه صنف لاستیک و روغن: لاستیک‌ها دپو شده و قیمت‌ها افزایش یافته است / طرح شناسه کالا خوب است اما برای اجرا و سازوکارهای آن زمان لازم است

رئیس هیات مدیره اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران تهران در گفتگو با خبرنگار قطعات خودرو در خصوص شناسه کالا و کد رهگیری کالا و تاثیر آن بر بازار لاستیک خودروهای سبک و سنگین گفت. محمدرضا آل سارا پس از انتخابات صنفی به عنوان رئیس جدید اتحادیه انتخاب و سکاندار جدید اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران تهران شده است.

 

محمدرضا آل سارا معتقد است سامانه جامع تجارت طرح اجرایی و خوبی است، مشروط بر آنکه کالای ثبت شده در این سامانه و سامانه کالا اگر پس از 15 روز به فروش نرسید در اختیار واحدهای صنفی قرار بگیرد و از سامانه کالا خارج و توسط واحدهای صنفی به فروش برسد.

 

محمدرضا آل سارا رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن تهران به قطعات خودرو گفت: بنابر تصمیمات کارگروه تنظیم بازار، همه کارخانجات تولیدی و واردکنندگان تایر و همچنین نمایندگان توزیع و خرده فروشی مکلف به ثبت اطلاعات، تولید، واردات و فروش انواع لاستیک سبک و سنگین هستند.

 

وی با اشاره به اینکه طرح سامانه جامع تجارت و ثبت کالاها برای جمع‌آوری کالاهای غیراصل طرح خوبی است، افزود: این طرح بسیار مهم و قابل انجام است، مشروط بر آنکه زمان لازم به آن اختصاص داده شود، بدین معنی که زمانی که کالایی تولید، فروخته یا واردکننده، وارد می‌کند برای ثبت در سامانه جامع تجارت زمان کافی را در اختیار داشته باشند. بعد از ثبت در این سامانه، کالا در سامانه کالا به فروش می‌رسد. این ورودی و خروجی با هم همخوانی ندارند به این معنی که نسبت ورودی به طور مرتب از طرف تولیدکننده و واردکننده در سامانه ثبت می‌شود اما خروجی آن متناسب با ورودی نیست. این اتفاق باعث رسوب و انباشت کالا و سرمایه اعضا می‌شود.

 

آل سارا اضافه کرد: ما به وزارت صمت اعلام کردیم تمامی مقررات سامانه جامع تجارت را رعایت می‌کنیم مشروط بر آنکه کالایی که سامانه به فروش می‌رسد بعد از 15 روز تکلیف آن مشخص شود . اگر در زمان 15 روز به فروش نرسد به این معنی است که مردم تقاضایی برای این کالا ندارند و به تبع آن بازار سیاه و کمبودی در بازار وجود ندارد. در نتجیه باید از سامانه کالا خارج و توسط واحدهای صنفی به فروش برسند. این نکته بسیار مهمی است که باید رعایت کرد.

 

وی با بیان اینکه زمانی که کالا وارد سامانه جامع تجارت می‌شود باید شناسه‌های لازم را داشته باشد یعنی باید ثبت سفارش، مدارک گمرکی و … را داشته باشد، عنوان کرد: پس از آن کالا قیمت‌گذاری می‌شود و در سامانه ثبت می‌شود و از این مرحله به بعد کالا به فروش می‌رسد. به عنوان مثال تعمیرکار لاستیک می‌خرد و در سامانه ثبت می‌کند و پس از آن برای فروش به مصرف کننده، کدملی خریدار و شماره ماشین را گرفته و کالا را در اختیار او می‌گذارد. این اتفاق باید تا 15 روز یا حداکثر یک ماه ادامه پیدا کند و در صورتی که مراجعه کننده و خریداری برای کالا در زمان مشخص شده نباشد، سامانه جامع تجارت باید اتوماتیک‌وار این کالا را از سامانه خارج کند و در اختیار ما بگذارد تا طبق قانون نظام صنفی محصول را بفروشیم.

 

آل سارا با تاکید بر اینکه ما نباید خودتحریمی کنیم و باید کالا را در بازار و در اختیار خریداران قرار بدهیم، توضیح داد: همین اتفاق در مورد روغن موتور هم باید در نظر گرفته شود و طبق زمانی که به توافق برسیم همانند لاستیک از سامانه خارج و در اختیار صاحبان کالا قرار بگیرد.

 

وی تصریح کرد: اگر فروش لاستیک‌های مورد نیاز مردم در اختیار واحدهای صنفی قرار بگیرد در این صورت با نرخ مصوب لاستیک به وفور و با قیمت مناسب به مشتریان عرضه خواهد شد.

 

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن تهران بیان کرد: در مقطعی شکاف قیمتی بالایی میان کارخانه و بازار وجود داشت و همین موضوع فضا را برای رانت فراهم کرده بود که این موضوع در حال حاضر اصلاح شده و این شکاف قیمتی وجود ندارد. تولیدکننده ضمن محاسبه قیمت تمام شده در نهایت قیمت بالایی را برای محصولات خود تعیین می‌کند که همین امر عاملی شده تا فروشندگان در فروش محصولات با چالشهای جدی روبرو شوند. از آن طرف مصرف کنندگان نیز با مشاهده قیمت‌ها ترجیح می‌دهند دست از خرید کشیده و یا لاستیک‌های دست دوم خریداری کنند.

 

در لاستیک های باری وسنگین نیز فروش در قالب سامانه انجام می شود که همین امر باعث شده تا خریداران رغبتی به خرید لاستیک نداشته باشند زیرا پیش از این لاستیک‌ها به صورت شرایطی خریداری می‌شد اما امروز باید نقدی نسبت به خرید لاستیک اقدام کنند.

 

آل سارا در پایان گفت: بر اساس تصویب ستاد تنظیم بازار همه متقاضیان خرید لاستیک سبک، سنگین، خودروهای صنعتی و کشاورزی باید در این سامانه ثبت نام کنند، اما بیشتر خریداران برای ثبت نام در این سامانه مشکل دارند و هم اکنون بیشتر لاستیک تولیدکنندگان در انبارها دپو شده است.

 

فهرست مطالب

1 دیدگاه

  1. سلام.. جناب آقای ال سارا آیا کسی هست برای گرانی لاستیک پرایدی جوابگو باشند دوحلقه لاستیک پرایدی ۲۷۵باتعویض مبلغ یک ملیون هشتصد هزار تومان آب بخوره تلفن بنده ۰۹۹۶۱۰۳۷۰۵۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *