قطعات خودرو

روی دلار 4200 تومانی را ندیدیم

حمزه واعظی از فعالین صنف تولید و توزیع قطعات خودرو می‌گوید، هرگز روی دلار 4200 تومانی را ندیده و ارز ترجیحی هیچ‌وقت به وی و همکارانش که 65 درصد افراد فعال در این صنف را تشکیل می‌دهند، تعلق نگرفته است.

 

 

وی درگفتگو با نشریه قطعات خودرو  با اشاره به عدم حمایت‌های لازم و مشکلاتی که در اثر اجرای سیاست‌‌های غلط به وجود آمده، گفت: از سال 1360 وارد این صنف شدم که دارای بازاری کاملاً رقابتی بود. قبل از انقلاب چیزی به نام کالا درجه یک یا دو در بازار قطعات خودرو وجود نداشت و تمامی قطعات موجود در بازار اصل بودند اما بعد از انقلاب، تولید قطعات خودرو با چند کیفیت مختلف، سبب بی‌اعتمادی و بدبینی قشر مصرف کننده شد.

 

 

واعظی افزود: سال 1377 تصمیم گرفتیم برند سازی کنیم زیرا هیچ نوع مشکلی با مصرف کننده‌ها در خصوص قیمت  قطعات نداشتیم. برهمین اساس، قطعاتی که به تولیدکننده‌ها سفارش دادیم را در جعبه‌هایی با برند خودمان و گارانتی به بازار عرضه کردیم. باید تاکید کنم که برای ما درجه یک بودن قطعات مهم است زیرا تا به حال کسی از برند ما شکایتی نکرده است. حتی در چند مورد راننده‌های گروه عظام، قطعه مورد نیازشان مثلا سرسیلندر را از نمایندگی‌های ما تهیه کرده بودند.

 

 

این فعال صنفی تولیدی با تأکید بر این که آئین‌نامه اجرایی مواد 5 و 6  قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بطور صحیح وکامل اجرا نشده، گفت: سامانه تجارت سبب از  بین رفتن کسب و کارهای کوچک و خرده فروشندگان خواهد شد. اینکه وزارت صمت به ما اعلام کرده تا 15 مهرماه باید اجناس موجود در انبارهایمان را بفروشیم، به هیچ وجه منطقی نیست زیرا بیشتر قطعات خودرو از موادی مثل آهن، آلومینیوم و مواد اولیه مشخص ساخته شده‌اند که تاریخ مصرف نداشته و با ماندن در انبارها از بین نمی‌روند. افرادی که در این رشته تخصص ندارند با این تصمیمات ضرر و زیان‌های بزرگی را به ما تحمیل خواهندکرد.

 

 

واعظی با اشاره به روی کار آمدن هیات مدیره جدید در اتحادیه ادامه داد: ما 10 سال قبل مشابه همین کار را انجام دادیم یعنی تمامی قطعاتی که با برند ما توزیع می‌شد را ثبت کرده و هر قطعه دارای شماره سریال شد تا به خوبی بتوانیم آن‌ها را رهگیری کنیم اما حالا بعد از 30 سال دزد و قاچاقچی شدیم. البته اعضای جدید هیات مدیره اتحادیه بسیار پرتلاش و باسواد بوده و با اعضای قبلی تفاوت‌های زیادی دارند. حتی شنیدیم که کار را به مجلس نیز کشانده‌اند.

 

 

این فعال صنفی در پایان گفت: در نهایت باید عرض کنم که به دلیل عدم واردات خودرو، قدرت انتخاب از مصرف‌کننده‌ها سلب شده و مجبور به استفاده از تولیدات داخلی ایران خودرو و سایپا هستند که این امر موجب از بین رفتن ویژگی رقابتی این بازار شده است.

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *