قطعات خودرو

سید علی لاجوردی: تولیدکنند‌ه‌ها و عمده‌فروشان با اجرای طرح قیمت‌گذاری کالاها آسیب جدی می‌بینند

سید علی لاجوردی، بنیانگذار شرکت لنت پارس معتقد است در ایران کیفیت محصولات لنت بسیار بالا است و با رفع تحریم‌ها به کشورهای اروپایی نیز صادر خواهد شد. وی همچنین در این گفتگو تصریح می‌کند که بحث قیمت‌گذاری کالاها، مشکلات جدی‌ای برای تولیدکننده و فروشندگان ایجاد خواهد کرد.

 

بنیانگذار شرکت لنت پارس می‌گوید: «درج قیمت کالا به دلیل نوسانات بازار برای عمده و خرده‌فروش توجیه اقتصادی ندارد و فروشنده‌ها رغبتی به فروش محصولاتی که قیمت‌گذاری شده‌اند ندارند و بازار لنت تولیدی به اصطلاح زیرپله‌ای و بی‌کیفیت گرم‌تر می‌شود. متاسفانه با اجرای این طرح، افرادی که لنت را به‌صورت زیرپله‌ای تولید می‌کردند و پیش از این فروش برای آنها مشکل بود، امروز به راحتی محصولات خود را عرضه و به فروش می‌رسانند به این علت که محصولات آنها فاقد قیمت است و عمده‌فروش و خرده‌فروش محصول را به قیمت روز عرضه می‌کنند و تمایل به فروش این محصولات بالاتر می‌رود.»

 

 

 

افزایش تولیدات شرکت لنت پارس

 

سید علی لاجوردی در گفتگو با خبرنگار قطعات خودرو با بیان اینکه شرکت لنت پارس همواره در حال توسعه و بالا بردن کیفیت محصولات است، عنوان کرد: در حقیقت به دلیل بالارفتن مصرف لنت در سطح کشور و نیاز همیشگی مصرف کنندگان، راهی جز بالا بردن سطح کیفی محصولات نداریم. همانطور که می‌دانید تولیدات این مجموعه شامل انواع لنت ترمز دیسکی و کفشکی مناسب خودروهای سواری، کامیون و کامیونت، واگنهای ریلی، باری و مسافری به خصوص مترو، ماشین‌آلات صنعتی، راه سازی و حفاری است که در آینده‌ای نزدیک تولیدات شرکت لنت پارس، افزایش خواهند یافت.

 

 

بنیانگذار شرکت لنت پارس در پاسخ این سوال که کشور ما در تولید لنت از نظر تیراژ و تنوع محصول انواع خودروهای سواری و سنگین و سایر ماشین‌آلاتی که به لنت نیاز دارند به خودکفایی رسیده یا خیر؟ بیان کرد: حداقل از 5 سال گذشته، کشور به خودکفایی در زمینه تولید انواع لنت رسیده است و کارخانجات تولیدی با برطرف شدن تحریم‌ها به دنبال صادرات هستند. ما حداقل 50 کارخانه تولید لنت در سطح کشور داریم و علاوه بر اینکه عرضه به مراتب بیش از تقاضا است، کیفیت محصولات نیز قابل توجه و با محصولات کشورهای دیگر قابل رقابت است.

 

صادرات لنت ایران به کشورهای اروپایی

 

لاجوردی با اشاره به اینکه همه تولیدات کارخانه‌ای لنت در حد استاندارد ملی ایران هستند اضافه کرد: طبیعی است کیفیت محصولات مختلف کارخانه‌ها متفاوت باشد به این معنی که در حال حاضر لنت در حد کیفیت اروپایی و البته چینی در کشور تولید می‌کنیم.

 

وی تاکید کرد: لنت ترمز یک کالای فوق ایمنی است که تولیدکنندگان آن موظف به رعایت استانداردهای اجباری و سخت‌گیرانه سازمان استاندارد هستند.

 

 

بنیانگذار شرکت لنت پارس یادآور شد: شرکت لنت پارس و دیگر تولیدکننده‌های لنت در ایران با برطرف شدن تحریم‌ها در صدد صادرات محصولات خود به کشورهای اروپایی هستند. در حال حاضر هیچ مشکلی بابت میزان تولید و کیفیت لنت در ایران وجود ندارد.

 

درج قیمت کالا توجیه اقتصادی ندارد

 

لاجوردی با اشاره به اینکه تمام محصولات لنت پارس کد رهگیری دارند، طرح وزارت صمت مبنی بر قیمت‌گذاری درب کارخانه و مصرف‌کننده را مشکل‌ساز دانست و اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت از ما خواسته که قیمت درب کارخانه و مصرف‌کننده را بر روی کالا ثبت کنیم که این درخواست مشکلاتی را برای ما و البته عمده‌فروشان ایجاد می‌کند و باعث سواستفاده برخی تولیدکننده‌های غیرقانونی هم خواهد شد.

 

 

درج قیمت کالا به دلیل نوسانات بازار برای عمده و خرده‌فروش توجیه اقتصادی ندارد و فروشنده‌ها رغبتی به فروش محصولاتی که قیمت‌گذاری شده‌اند، ندارند و بازار لنت تولیدی به اصطلاح زیرپله‌ای و بی‌کیفیت گرم‌تر می‌شود. متاسفانه با اجرای این طرح، افرادی که لنت را به‌صورت زیرپله‌ای تولید می‌کردند و پیش از این فروش برای آنها مشکل بود، امروز به راحتی محصولات خود را در سطح بازار به فروش می‌رسانند به این علت که محصولات آنها فاقد درج قیمت است و فروشنده، امکان بالابردن این محصولات را دارد.

 

آسیب به تولیدکننده و فروشنده

 

وی با تاکید براینکه با درج قیمت بر روی کالا، سود عمده‌فروش و خرده‌فروش محدود می‌شود توضیح داد: وزارت صمت از عمده‌فروش می‌خواهد تنها 3 درصد سود ببرند در صورتی که 3 درصد هزینه بارگیری، تخلیه و کرایه حمل محصول هم نمی‌شود و خرید محصول، ریسک بالایی برای خریدار دارد. یقینا عمده‌فروش و شخصی که سرمایه خود را می‌گذارد به این سود قانع نیست و قانع نبودن این شخص هم دلایل موجهی دارد. اگر این شخص سرمایه خود را در بانک هم بگذارد، سود بیشتری عایدش خواهد شد، بنابراین سرمایه خود را از این بخش خارج و در بهترین حالت محصولات زیرپله‌ای را انبار و به فروش می‌رساند.

 

 

لاجوردی با اشاره به اینکه آسیب تولیدکنند‌ها و عمده‌فروشان با اجرای طرح قیمت‌گذاری کالاها جدی است، تصریح کرد:

محصولات تولیدی شرکت لنت پارس بالغ بر 2000 آیتم اعم از لنت ترمزهای خودروهای داخلی، خارجی و سبک و سنگین است و طبیعی است برخی از این لنت‌ها سریع‌تر و برخی دیرتر به فروش برسند و در انبار عمده فروش بمانند. با توجه به بالارفتن قیمت‌ها، این اتفاق باعث ضرر و زیان جدی عمده فروش خواهد شد و او مجبور است با توجه به درج قیمت کالا، پس از گذشت ماه‌ها با همان قیمت خریداری شده قبل، آن کالا را به فروش برساند.

 

به گفته سید علی لاجوردی کالای قاچاق لنت در بازار ایران محدود به تولیدات زیرپله‌ای است که با برچسب برندهای خارجی در سطح بازار به فروش می‌رسند. این تولیدات به شرکت‌های تولیدی و اعتماد مردم آسیب زده و در آینده با اجرای طرح قیمت‌گذاری کالاها، این آسیب‌ها به مراتب بیشتر هم خواهد شد.

 

 

 

مجتمع کارخانجات تولیدی صنعتی لنت پارس، به مساحت ۰۰۰‚۱۰۰ متر مربع و ظرفیت بالقوه تولید بالغ بر ۰۰۰‚۰۰۰‚۴۰ قطعه انواع قطعات اصطکاکی در سال و تنوع محصول گسترده، بعنوان بزرگترین کارخانه تولید لنت ترمز در خاورمیانه شناخته می‌شود.

 

 

از ویژگی‌های مهم محصولات كارخانه لنت پارس تولید محصولاتی بدون استفاده از آزبست ( كه آلایندگی بالایی دارد) از سال 1389 است. این كارخانه توانسته گواهینامه زیست محیطی ISO14001 و گواهینامه TUV آلمان را دریافت كند. همچنین تامین لنت ترمز واگن های ریلی به ویژه تامین کننده انحصاری متروی تهران از افتخارات شرکت پارس است.

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *