قطعات خودرو

فیلتر نامرغوب در طول زمان به خودرو آسیب جدی وارد می‌کند

کیفیت امری اتفاقی نیست، در ادامه استفاده از دانش و کنترل محقق می‌شود، متاسفانه قطعات خودرو بی‌کیفیت در سطح بازار کم نیست و فیلتر در نقاط مختلف خودرو یکی از این قطعاتی است که هرچند در ظاهر نباید آسیب چندانی به خودرو وارد کند اما شاید یکی از مهم‌ترین لوازم مصرفی خودرو است و تاثیر بسزایی در کارایی پیشرانه خودرو دارد.

خوشبختانه در کشور تولید فیلتر با کیفیت بومی‌ شده و سطح تکنولوژی، ماشین آلات و استاندارد تولید این محصول در سطح مطلوبی قرار دارد و تولیدکنندگان ایرانی در بهترین شرایط تولید فیلترهای خودرویی و صنعتی هستند اما هنوز هم هستند سودجویانی که با ارائه فیلترهای کم کیفیت به مصرف کننده صدمه می‌زنند. در آستانه روز ششم اسفند که روز اتوسرویس تعیین شده است، و به بهانه ماجراهای فراوان امسال بر سر قطعات مصرفی خودرو به سراغ چند نفر از اتوسروس های تهران رفتیم.

علی چراغعلی یکی از سرویس‌کاران با سابقه خودرو در تهران به خبرنگار قطعات خودرو گفت: فیلتر روغن بی‌کیفیت سبب می‌شود تا چراغ هشدار روغن موتور خاموش نشود که به معنی عدم کارکرد صحیح فیلترروغن موتور است و این یکی از نشان‌های استفاده از فیلتر کم کیفیت به عنوان صافی روغن موتور است.

این سرویس کار اتومبیل با اشاره به تاثیر فیلتر نامرغوب ادامه داد: فیلتر هوای نامرغوب باعث می‌شود تا پیشرانه اصطلاحا خفه کار کرده و مصرف بنزین بالا رفته و البته شتاب خودرو کاهش یابد و صافی بنزین نامرغوب نیز علاوه برآنکه باعث پایین آمدن شتاب خودرو می‌شود ممکن است باعث نشت بنزین وخرابی سوزن های انژکتور و حتی آتش سوزی در خودرو شود.

حیدر علی زاهد روان دیگر سرویس کار خودرو در خصوص هزینه‌های ایجاد شده در پی استفاده از فیلتر تقلبی گفت: فیلتر تقلبی باعث ایجاد فشار روی موتور خودرو و باعث افزایش استهلاک خودرو شده و در نهایت هزینه‌های خودرو را بالا می‌برد.

وی در خصوص استفاده از صافی بنزین نامرغوب اظهار داشت: در صورت استفاده از صافی بنزین بی‌کیفیت نه تنها ممکن است به پیشرانه خودرو آسیب وارد شود بلکه آسیب جدی به پمپ بنزین زده شده و در نهایت عمر آن را کم می‌کند از این رو دارنده خودرو زودتر باید پمپ بنزین را تعویض کرده و این عملا در طول زمان باعث افزایش هزینه‌های خودرو شده در حالیکه قیمت فیلتر بنزین نسبت به پمپ بنزین بسیار کمتر بوده و استفاده از فیلتر بنزین نامرغوب با کمی هزینه بیشتر و بالا بردن اطلاعات امکان نگهداری بهتر از خودرو با استفاده از برندهای معتبر فیلتر کارایی خودرو بالا رفته و هزینه آن کاهش می‌یابد.

حیدر عبداللهی از تعمیرکاران با سابقه خودرو با سابقه بیش از 40 سال در این صنف با اشاره به کیفیت بنزین گفت: نباید فراموش کنیم کیفیت بنزین در کشورمان بسیار کم است و صافی در این مرحله نقش بسزایی بازی می‌کند. هرچه کیفیت فیلتر بالاتر باشد در نهایت استهلاک ماشین کمتر خواهد بود.

منوچهر رضایی دیگر اتو سرویس کار در پاسخ به سوال خبرنگار قطعات خودرو در خصوص آن که چگونه فیلتر مرغوب را تشخیص دهیم گفت: کاغذ فیلتر باید بسیار مرغوب باشد و شاید در وهله اول از سوی مشتری عادی قابل تشخیص نباشد، کاغذ فیلتر نقش مهمی در کارایی آن دارد.

وی ادامه داد: در فیلتر هوا فیلتر های غیر استاندارد و تقلبی  به دلیل مناسب نبودن نوع کاغذ مناسب  و نداشتن محاسبات مهندسی در تعداد چین ها این نوع فیلتر، می توان گفت این فیلتر های تقلبی اصلا کارایی نخواهند داشت.

در مصاحبه با هریک از تعمیرکاران هریک به این موضوع تاکید کردند که متاسفانه برخی سودجویان از بی‌ اطلاعی مصرف کننده سود برده و متاسفانه فیلترهای نامرغوب برای مشتریان استفاده می‌کنند و پیشنهاد آن‌ها به مصرف کنندگان استفاده از فیلترهای معتبر با برند مشهور و همچنین بررسی اصالت آن علائم تجاری تاکید کردند و در این خصوص تعیمرکاران معتمد را رکن اصلی تعمیرات خودرو دانستند.

آنان با تاکید بر این موضوع که استفاده از فیلترهای تقلبی یک شبه خود را نشان نمی‌دهد تاکید کردند استفاده از فیلترهای نامرغوب و کم کیفیت در طول زمان به خودرو آسیب زده و استهلاک آن را بالا می‌برند که همین امر باعث می‌شود علت اصلی خرابی که همان استفاده از فیلتر نامرغوب است عیان نشود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *