قطعات خودرو

مسلم خانی: منفعت تعاونی‌‌ها به همه اعضا می‌رسد / نظام انسانی و دموکراتیک در مدیریت تعاونی‌ها وجود دارد

مسلم خانی در همایش تعاونی نواندیشان صنعت پویا مطرح کرد: تعاونی‌ها انسان سالار هستند و نه جیب سالار و سرمایه سالار. هر عضو تعاونی فارغ از پایگاه اقتصادی می‌تواند در روند تعاونی و رای دادن با همه اعضا تاثیر برابری داشته باشد. نظام انسانی و دموکراتیک در مدیریت تعاونی‌ها وجود دارد و به همین خاطر منفعت تعاونی‌ها به همه اعضا می‌رسد.

 

بیشتر بخوانید: هرم قدرت در تعاونی‌ها بر مشارکت حداکثری استوار است / آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت

 

به گزارش قطعات خودرو، «تعاون، خوشه‌سازی و شبکه‌سازی در کسب و کارهای کارآفرینانه» عنوان سخنرانی دکتر مسلم خانی، کارشناس عالی کارآفرینی، پژوهشگر برتر ملی در حوزه خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی و مدرس كارگاه‌های آموزشی خلاقيت و ذهن انگيزی و پرورش ايده منتور کارآفرینی سازمانی در همایش تعاونی نواندیشان صنعت پویا بود. او در ابتدا گفت: همیشه این سوال در بین کارآفرینان و سیاست‌گذاران ایرانی مرسوم است که چه رازی در کشور چین وجود دارد که قیمت تمام شده کالا و خدمت به گونه‌ای است که حتی بعد از طی مسافتی زیاد به دست کشور دیگری می‌رسد، باز هم قیمت آن از قیمت کالاهای همان کشور کمتر است. یا چه رازی درباره الگوهای تولید وجود دارد که در بیش از ۹۳ درصد کشورهای جهان طرفدار دارد.

 

وی با اشاره به اینکه بحث خوشه‌سازی و شبکه ‌سازی بحث بسیار مهمی است که در کشور ما کمتر به آن توجه شده عنوان کرد: وقتی صحبت از خوشه می‌کنیم منظور تعدادی از کسب و کارهایی است که یا همگن‌اند یا مکمل‌اند یا در طول هم هستند. ممکن است در یک خطه جغرافیایی و یا در کشورهای مختلفی باشند که اهداف مشترکی دنبال و آمال یکسانی دارند و منافع آنها به همدیگر گره خورده است. این کسب و کارها در کنار هم تشکیل یک خوشه می‌دهند.

 

بیشتر بخوانید: قدرت تعاونی نواندیشان صنعت پویا منجر به قدرت اتحادیه لوازم یدکی می‌شود

 

او با بیان اینکه خوشه سازی دارای ارکان و اجزای مهمی است، در این‌باره توضیح داد: اولین رکن خوشه سازی، بنگاه‌های تولیدکننده یک کالای مشابه هستند. گروه دیگر کسب و کارهایی هستند که خدمات مکمل ارائه می‌دهند. و همچنین نهادهای پشتیبان در حوزه‌های چون صادرات، تحقیق و توسعه، حقوقی، بازاریابی و فروش و … هستند که با کسب و کارهای اقتصادی مرتبط هستند. تامین نهادها و عوامل تولید، طراحی، فرآوری و تولید، بازاریابی و فروش و در نهایت مصرف در قالب یک زنجیره به‌هم پیوسته در کنار خوشه سازی قرار می‌گیرد.

 

 

خانی تصریح کرد: اگر بتوانیم بین کسب وکارها پیوند معنی‌داری ایجاد کنیم و یک شرکت مادر تخصصی در حوزه‌های تامین مواد اولیه، تحقیق و توسعه، بازاریابی و فروش و … دپارتمانی را ایجاد کند آنوقت نهایتا یک برند بزرگ از محصولات خواهیم داشت که اگر در هر کشوری هم این محصول به فروش رسید، دارای یک شناسنامه هنری است و نشان‌دهنده آن است که محصول در یک شرکت مادرتخصصی و در یک بنگاه کسب و کار معتبر، در چه زمانی، با چه ویژگی‌هایی، محتوایی و … تولید و به عرضه رسیده است.

 

 

این کارشناس عالی کارآفرینی با اشاره به اینکه در خوشه سازی و شبکه سازی، کماکان کسب و کار هر کسی با اراده و مدیریت خودش اداره می‌شود اما نوعی از همکاری و همچنین رقابت سازمان‌یافته میان تمامی کسانی که هدف مشخصی دارند شکل می‌گیرد، ادامه داد: به عنوان مثال همین امروز در کشوری همچون هندوستان، همین مدل خوشه سازی و شبکه سازی را را برای حوزه هنری و صنایع دستی خلاق ایجاد کردند و توانستند بیش از 214 محصول را روانه بازارهای جهانی کنند. حالا تصور کنید در ایران با اینهمه قدمت و تنوع صنایع خلاقی که در صنایع دستی داریم چقدر می‌توانیم در بازارهای جهانی نقش‌آفرینی کنیم و سازمان میراث فرهنگی می‌تواند این سازمان‌دهی را این حوزه انجام دهد. کمااینکه پروژه را ارائه کرده‌ایم تا بتوانیم در قالب صنایع دستی ایرانی، خوشه مادرتخصصی را داشته باشیم. همکاری، رقابت و جستجو برای حلقه مفقوده منجبر به خوشه توسعه یافته خواهد شد.

 

 

خانی مطالعه شناختی، اعتماد آفرینی و ایجاد سرمایه اجتماعی، تدوین چشم‌انداز در خوشه و تدوین سند برنامه عمل، پیاده‌سازی برنامه عمل و پایش و ارزیابی و خروج عامل توسعه را 5 فاز مراحل شناسایی و توسعه خوشه‌های کسب و کار عنوان کرد.

 

دپارتمان‌های تخصصی اتحادیه خدمات گسترده‌ای به اعضا خواهند داد

 

این کارآفرین و مدرس كارگاه‌های آموزشی خلاقيت و ذهن انگيزی تاکید کرد: تشکیل و شکل‌گیری خوشه باعث می‌شود مدیریت فرایند کسب و کار، مدیریت فرهنگ، مدیریت جلسات، مدیریت تعارض، مدیریت رفتار سیاسی، مدیریت انگیزشی، مدیریت ارتباطات، مدیریت یادگیری، مدیریت دانش، مدیریت دارایی‌های فکری، مدیریت خلاقیت و نوآوری نیز در بین تمامی اعضا شکل بگیرد و تمامی منافعی که برای افراد رخ می‌دهد برای همه اعضا نیز خواهد بود و در سطح وسیع‌تری همه منتفع خواهند شد و سودآوری همه اعضا بیشتر خواهد شد. تاسیس اتحادیه باعث می‌شود دپارتمان‌های تخصصی 17 گانه‌ای ذیل آن شکل بگیرد و این دپارتمان‌ها خدمات گسترده‌ای به اعضا خواهند داد.

 

 

مسلم خانی درباره تاریخچه تعاونی در جهان اظهار کرد: در سال ۱۸۴۳ میلادی در شهر راچدیل انگلستان، ۲۸ نفر از کارگران به علت نارضایتی از عملکرد صاحبان کارخانه‌ها دور هم جمع شدند تا چاره‌ای بیندیشند. موضوع این بود که کارخانه‌ها به جای حقوق و دستمزد نوعی بن خرید به کارگران می‌دادند که فقط از فروشگاه‌های وابسته به خودشان ارزش داشت. فروشگاه‌ها نیز اجناس را با کیفیتی نامطلوب و بد عرضه می‌کردند. کارگران پس از مشورت با یکدیگر به این نتیجه که اگر خودشان کالاهای مورد نیاز خودشان را تولید کنند می‌توانند اجناس را با کیفیت بهتر تهیه نمایند و در ضمن سودی را که از فروش کالاها به دست می آورند بین خودشان تقسیم کنند. یک سال بعد در دسامبر ۱۸۴۴ آنها فروشگاه تعاونی خود را افتتاح کردند. این اولین شرکت تعاونی به شکل امروزی آن در جهان بود.

 

نظام انسانی و دموکراتیک در مدیریت تعاونی‌ها وجود دارد

 

وی با بیان اینکه 86 سال پیش اولین تعاونی در یکی از روستاهای گرمسار  در حوزه کشت و زرع و کشاورزی شکل گرفت تا بتواند مایحتاج کشاورزان را تامین کند، افزود: در ايران قديم علاوه بر اينکه عده‌ای از مردم متمکن و خيرانديش که براي ايجاد رفاه و آسايش عمومی به يک سلسله اقدامات عمرانی از قبيل ساختن راه، ايجاد پل، کاروانسرا، مساجد، آب انبارها و ابنيه و اماکن نظير آنها مبادرت می‌کرده‌اند، مردم عادی نيز در اين گونه موارد به نحوی با يکديگر همکاری کرده‌اند و اگر سرمايه‌ای نداشته‎اند تا وثيقه آن قرار دهند بازوهای خود را بکار می‌انداختند. بهترين نمونه و طرز همکاری را می‌توان در ميان مردم روستاهای مملکت مشاهده کرد که بصورت يک سنت پسنديده از دوران باستان تاکنون همچنان ميان کشاورزان ايرانی متداول بوده و هست.

 

 

این منتور کارآفرینی سازمانی با اشاره به اینکه تشکیل تعاونی پیشینه طولانی در ایران و جهان دارد اضافه کرد: کشور ما از جمله کشورهایی است که در زمینه تعاونی چندان موفقیت بزرگی نداشته و در حال حاضر در کشورهایی نظیر مالزی، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا و بسیاری از کشورهایی که از آنها به عنوان اقتصاد سرمایه‌داری یاد می‌کنیم، سهم تعاونی آنها در برخی موارد به 22 درصد می‌رسد در حالی در کشور ما با نگاه خوشبینانه این سهم 5 درصد است.

 

 

مسلم خانی تاکید کرد: تعاونی‌ها انسان سالار هستند و نه جیب سالار و سرمایه سالار. هر عضو تعاونی فارغ از پایگاه اقتصادی می‌تواند در روند تعاونی و رای دادن با همه اعضا تاثیر برابری داشته باشد. نظام انسانی و دموکراتیک در مدیریت تعاونی‌ها وجود دارد و به همین خاطر منفعت تعاونی‌ها به همه اعضا می‌رسد.

 

 

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *