قطعات خودرو

نمی‌خواستم چینی‌ها ارز کشور را ببرند

ناصر ثابتی شبستری مالک شرکت تولیدی و بازرگانی شبستری، از تولید کنندگان موفق در قطعات خودرو هر چند از سال 1365 در این حوزه فعالیت دارد اما تولید را از سال 1385شروع کرده و به قول خودش با اینکه با وارد کردن قطعات هم درآمد خوبی داشت و هم کار راحت تری بود اما بخاطر وطن پرستی و تعهدی که حس می‌کرد، وارد کار تولید شد تا با از بین بردن بازار چینی‌ها، مانع از سود بردن بیشتر آنها و سرازیر شدن ارز کشورمان به حساب‌های بانکی شرکت‌های چینی شود.

 

 

این فعال عرصه تولید گفت: وقتی می دیدم مردم بخاطر خراب شدن قطعات خودرویشان متحمل هزینه های زیادی می شوند تصمیم گرفتم تا با تحقیق و بررسی، علت خراب شدن قطعات خودروها را پیدا کنم، متوجه شدم که در بیشتر اوقات خرابی یک قسمت کوچک از یک قطعه مثل پمپ بنزین سبب می‌شود تا کل آن قطعه تعویض شده و مالک خودرو متحمل هزینه‌های بالایی شود؛ به همین خاطر سعی کردم همان قطعه‌های کوچک را تولید کنم، درب ترموستات پژو 405 و سمند اولین قطعه‌ای بود که تولید کردیم و امروز در تولید فیلتر بنزین، حرف اول را در خاور میانه می‌زنیم.

 

 

ناصر شبستری افزود: پمپ بنزین قطعه‌ای است که زیر صندلی عقب خودرو قرار دارد و ممکن است با محکم نشستن کسی یا بالا پایین پریدن بچه ها قسمت بالای آن که درب پمپ بنزین نامیده می‌شود، شکسته و خراب شود و یا نشانگر پمپ بنزین درست کار نکند. درگذشته بخاطر این دو مورد کل پمپ بنزین را که مثلا یک میلیون تومان قیمت داشت، تعویض می‌کردند اما ما با تولید مجزای قسمت بالای پمپ بنزین با قیمت مثلا 100 هزار تومان سعی کردیم مردم کشورمان هزینه کمتری متحمل شوند. سوزن انژکتور نیز بسته به نوع خودرو بین 200000 تومان تا دو میلیون تومان قیمت دارد که کاملا هم وارداتی هستند. هر کدام از این سوزن‌ها یک توری بسیار ریز در قسمت ورودی برای تصفیه بنزین دارند که قبلا با کثیف شدن و گرفتگی آن‌ها به دلیل استفاده از صافی‌های بنزین بی‌کیفیت و عدم آگاهی مکانیک‌ها، سوزن‌ها را تعویض می‌کردند اما ما وسیله‌ای تولید کردیم که هر مکانیکی براحتی می‌تواند با آن توری‌ها را که قیمت هر کدام ازآن‌ها 7 هزارتومان است، تعویض کرده و هزینه یک الی هشت میلیون تومانی را به 28 هزارتومان کاهش دهد ولی متاسفانه خیلی از مکانیک‌های کشورمان از وجود چنین وسیله‌ای آگاهی ندارند.

 

 

شبستری در ادامه با تاکید بر این که با کمی تلاش و مطالعه می‌توانیم از واردات بسیاری از کالاها که سبب خروج ارز از کشورمان می‌شود، جلوگیری کنیم، گفت: ما پمپ بنزین را نیز به طور کامل تولید می‌کنیم که برای ما فروش کامل آن سود بیشتری دارد اما در کنار آن با تولید مجزای قطعاتش به دنبال تحمیل بار مالی کمتری بر دوش هموطنانمان هستیم، همچنین با پایین نگه داشتن قیمت این قطعات، سعی می‌کنیم از ورود رقبای چینی در این حوزه جلوگیری کنیم.

 

 

ناصر شبستری افزود:  قبلا سوکت بالای پمپ بنزین خودرو پراید پرسی بوده و در اثر کارکردن مداوم یا آمپر بالا خراب می‌شد که در این شرایط کل پمپ بنزین را تعویض می‌کردند اما ما سوکت‌های پرسی را به پیچی تغییر داده و به قیمت 35 هزارتومان تولید و عرضه کردیم تا مصرف کننده ایرانی بابت تعویض پمپ بنزین هزینه میلیونی متحمل نشود. مهره بالای پمپ که پلاستیکی است بعد از سرد شدن در حدود 1.5 میلی متر کوچک تر شده ولی به وسیله ربات ها با فشار در جای خودش بسته می‌شود. تعویض این قطعه در هنگام خرابی واقعا برای مکانیک‌ها سخت بود ولی ما الان این قطعه را 1.5 میلی متر بزرگتر تولید می کنیم تا تعویض آن کار اسانی باشد.

 

 

وی ادامه داد: ما به هدفی که در ابتدا برای خودمان تعیین کرده بودیم، رسیده و با افتخار برای بیش از 52 شرکت داخلی، قطعات را با نام خودشان تولید کرده و تحویل می‌دهیم. شرکت ما یکی از دو شرکت دارنده گواهی استاندارد برای تولید پمپ بنزین و تنها شرکت تولید کننده قطعات منفصله پمپ بنزین در ایران و اولین شرکت دارنده گواهی استاندارد برای تولید صافی بنزین انواع خودروهای داخلی و خارجی است.

 

 

ما کارمان را در ابتدا با اجاره یک سوله شروع کرده سپس یک کارخانه اجاره کردیم. بعد از مدتی توانستیم زمینی در شهرک صنعتی عباس آباد بخریم و کارخانه خودمان را احداث کنیم. در حال حاضر جزو معدود شرکت‌های تولیدی هستیم که تمامی کارها از طراحی و ساخت قالب تا تولید و بسته بندی محصولاتمان در همان کارخانه خودمان انجام می‌شود و در حال حاضر پمپ بنزین تمامی خودروهای داخلی و صافی بنزین اکثر خودروهای خارجی و داخلی را تولید می‌کنیم. ما در هیچ شهری نماینده نداشته و از فروشگاه های بزرگ فروش لوازم یدکی خودرو تا فروشنده های جزء و مکانیکی‌ها می‌توانند از ما خرید کنند البته با قیمت‌های متفاوت از هم یعنی قیمت‌های ما به کسی که به صورت عمده خرید می‌کند با مکانیکی که چند عدد می‌خرد باهم تفاوت دارند.

 

 

ناصر شبستری در مورد طرح شناسه کالا گفت: این طرح در مجموع مفید است ولی باید ابتدا زیرساخت‌های آن را ایجاد کرده سپس به کسبه و تولید کنندگان فشار می‌آوردند. این طرح از تولید قطعات بی‌کیفیت زیر پله‌ای جلوگیری می‌کند هر چند می‌تواند سبب از بین رفتن فروشنده‌های خرد نیز بشود. در نهایت باید بگویم واسطه‌ها باید باشند اما به شکل صحیح و در چارچوب خاص خودشان باید کار کنند.

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *