قطعات خودرو

۱۵ مهر 1292 | ۷ اکتبر ۱۹۱۳| خط تولید انبوه فورد راه افتاد

خط تولید فورد

کمپانی فورد موتور راه‌اندازی اولین خط تولید متحرک برای فورد مدل تی را سال 1913 در چنین روزی اعلام کرد. این یعنی ایدۀ هنری فورد در مورد «ماشینی برای خیل کثیری از افراد» با پایین آوردن قیمت ساخت خودرو به تحقق نزدیک‌تر شد ـ

اولین قدم در این راه طراحی فورد مدل تی و تولیدش برای 21 سال بود.

فورد و همکارانش که به دنبال راه کارآمدتری برای تولید خودرو با قیمت کمتر بودند، با بررسی صنایع دیگر چهار اصل برای رسیدن به هدفشان یافتند: قطعات قابل‌تعویض، جریان پیوسته، بخش‌بندی کار، کاهش هدررفت نیرو. فورد بیش از همه، تحت تأثیر کارگاه‌های بسته‌بندی گوشت در شیگاکو و تسمه‌نقالۀ آسیابی بود که قبلاً دیده بود.

استفاده از قطعات قابل‌تعویض یعنی هر قطعه از خودرو هر بار به همان شکل ساخته شود، پس هر دریچه و سرپوشی باید مناسب هر موتوری باشد و هر چرخ فرمانی مناسب هر شاسی. این کار نیاز به تقویت ماشین‌آلات و ابزار برش داشت. با انجام همۀ این‌ها، به جای یک استادکار ماهر که با دست کار می‌کرد، یک کارگر کم‌مهارت می‌توانست سر ماشین‌ها کار کند.

برای ایجاد جریان پیوسته، کارها باید طوری چیده می‌شد که وقتی یکی تمام می‌شود بعدی شروع شود، با کمترین فاصلۀ ممکن. فورد تصمیم گرفت کار را به سمت کارگر بیاورد تا زمان کمتری برای جابه‌جایی صرف شود.

او کارهای خط تولید مدل تی را به 84 مرحله مجزا تفکیک کرد. هر کارگر فقط برای انجام یکی از این مراحل آموزش می‌دید.

فورد برای مطالعات زمان و حرکت سراغ فردریک تیلور، خالق «مدیریت علمی» رفت تا سرعت دقیق انجام هر کار و حرکات دقیق هر کارگر برای انجام وظایفش را مشخص کند.

فورد این اصول را طی پنج سال به اجرا درآورد تا سرانجام در سال 1913 اولین خط تولید مورداستفاده برای ساخت در مقیاس انبوه راه‌اندازی کند. این اتفاق رکورد سرعت تولید فورد را شکست، پس حالا می‌توانست خودروها را با قیمت کمتر و درنتیحه فروش بیشتر تولید کند. در این شرایط خود کارگران هم تبدیل به مشتری شده بودند.

بیشتر درباره تاریخ خودرو و فورد:

۱۴ مهر ۱۲۶۷| ششم اکتبر ۱۸۸۸| فعالیت دایملر در ایالات متحده شروع شد

۱۲ مهر ۱۲۹۵ | ۴ اکتبر ۱۹۱۶ | مدرسه تجارت فورد تأسیس شد

۱۱مهر ۱۳۴۰ | ۳ اکتبر ۱۹۶۱ | اتحادیه کارگری در برابر فورد اعتصاب کرد

۹مهر ۱۲۸۷ | یکم اکتبر ۱۹۰۸ | فورد مدل‌ تی رونمایی شد

۲مهر ۱۳۰۵ | ۲۵ سپتامبر ۱۹۲۶ | هنری فورد هفته کاری را پنج‌روزه کرد

۹مهر ۱۳۲۶ | دوم اکتبر ۱۹۴۷ | فرمول‌یک به مسابقات اتومبیل‌رانی اضافه شد

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *