قطعات خودرو

15 تیرماه 1230 – مخترع الکتروموتور از دنیا رفت

توماس داوِنپورت، آهنگری اهل ورمونت بود که توانست نخستین الکتروموتور یا همان موتور الکتریکی را در سال 1213 بسازد. اختراع شگفت انگیز وی در سال 1216 پس از پرداخت حق ثبت، با شماره 132 رسمی شد.

وی در فارستدیل، روستایی نزدیک شهر براندون زندگی میکرد. وی در اوایل سال 1213 موفق به اختراع موتوری الکتریکی شد که از آن برای راه اندازی ماشین کوچکی در مسیری کوتاه استفاده کرد.

موتورالکتریکی یا الکتروموتور می توانست انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند. بنابراین اختراع باارزش داوِنپورت، راه را برای تولید خودروهای برقی هموار کرد.
داوِنپورت با استفاده از اولین موتورالکتریکی ساخت خود در ماشینی کوچک و با پیمودن مسیری کوتاه، قابلیت و توانایی و کارایی اختراع تاریخی خود را نشان داد.

توماس داوِنپورت در سال 1219، از اختراع خود برای چاپ نشریه « الکترومغناطیس و مکانیک هوشمند» استفاده نمود که منجر به ثبت رکورد تاریخی «نخستین روزنامه چاپ شده با برق» گردید.
اختراع داوِنپورت در توسعه بسیاری از خودروها و وسایل نقلیه الکتریکی اولیه بسیار مهم بود. با وجود اینکه خودروهای الکتریکی اولیه بسیار کارآمد بودند اما بنا به قولی مشهور، رشد صنعت نفت و بهره برداری از نفت و گازوییل، توسعه آنها را برای سال های زیادی عقب انداخت.
امروزه با تغییر رویکرد صنایع به ویژه صنعت خودرو به انرژی های سبز و پاک و هم زمان با دوری آنها از آلاینده ها، ارزش و اهمیت اختراع ارزشمند داوِنپورت بار دیگر نمایان گردیده است.

برای ما تصور دنیای بدون الکتروموتور غیرممکن است. اختراع داونپورت سرآغاز تغییر بزرگی در صنعت بود و همه ی حوزه ها را تحت تاثیر قرار داد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *