قطعات خودرو

تأثیرات کوتاه‌مدت و بلندمدت تصادفات خودرویی بر سلامت انسان

درست زمانی که تصادف رخ می‌دهد شما نیازمند مراقبت‌های فوری خواهید بود. حتی زمانی که از نظر جسمانی سالم به نظر برسید هم می‌بایست به این نکته توجه کنید که همه جراحات فیزیکی نیستند. همچنین دسترسی به سوابق پزشکی در زمان تصادفات منجر به حرج و فوت نیز مهم خواهد بود مخصوصاً وقتی که شما در تصادف با خودروهای دیگر و عابران پیاده مقصر نباشید. به همین خاطر ضرورت دارد شما از تأثیرات کوتاه‌مدت و بلندمدت تصادف با خودروها آگاه باشید.

تأثیرات کوتاه‌مدت

برای آغاز این مقاله در ابتدا نگاهی به تأثیرات کوتاه‌مدت تصادفات خودرویی خواهیم داشت:

کبودی یا کوفتگی

یکی از معمول‌ترین اثراتی که پس از تصادفات رخ می‌دهد کبودی یا کوفتگی بدن است. بله حتی کوچک‌ترین تصادفات نیز می‌توانند باعث چنین اثراتی شوند. برای مثال در تصادفات شدید کمربند ایمنی خودرو قرار است شما را ایمن نگه دارد اما در عین اینکه وظیفه خود را انجام می‌دهد شاید باعث کبودی و کوفتگی بدن شما به مدت چند روز شود. معمولاً کبودی‌ها طی یک یا دو هفته بهبود می‌یابند.

استخوان‌های شکسته

بسته به شدت تصادف، اسکلت‌های بدن شما شاید به حدی تحت‌فشار و استرس قرار بگیرند که دستخوش تغییراتی شوند. اینجاست که استخوان‌های شما خواهد شکست و این مورد نیز همانند کوفتگی و کبودی جزو معمول‌ترین اثرات فیزیکی تصادفات می‌باشند. همچنین در صورتی که اهمیت کافی به بهبود شکستگی‌های استخوان داده نشود جان فرد در خطر خواهد بود.

بسته به نوع استخوان شکسته شده شاید شما حداقل یک یا دو هفته استراحت بکنید.

اثرات بلندمدت

در تصادفات شدیدتر خودرویی اثراتی وجود دارند که بلندمدت بوده و فرد را به مدت طولانی‌تری زمین‌گیر می‌کنند:

آسیب رباط‌ها

آسیب به رباط زانو می‌تواند جدی باشد و فرد را زمین‌گیر نماید. رباط‌ها نوارهای الاستیکی بافت هستند که استخوان‌ها را به یکدیگر مرتبط می‌کنند. رباط‌ها علاوه بر انجام وظایف اصلی خود وظیفه ایجاد استحکام و پایداری در محل خود را نیز دارند.

توجه داشته باشید که چهار رباط اصلی در زانو وجود دارند که عبارت‌اند از:

رباط طرفی خارجی LCL: این بخش مسئول ایجاد پایداری در بخش خارجی زانو است.

رباط صلیبی پیشین ACL: این رباط در مرکز زانو واقع شده و وظیفه آن کنترل حرکات رو به جلو و چرخش ساق پا است.

رباط طرفی داخلی MCL: این رباط مسئول ایجاد پایداری در بخش داخلی زانو است.

رباط صلیبی پسین PCL: این رباط در پشت زانو قرار داشته و حرکات رو به عقب ساق پا را کنترل می‌کند.

آسیب‌های گردن و کمر

در زمان تصادف بدن شما تحت تأثیر نیروی سریع و شدیدی قرار می‌گیرد. این امر می‌تواند منجر به آسیب شدید بدن شود و اثرات آن نیز سریعاً ظاهر گردد. برای مثال تصادف شدید می‌تواند باعث پارگی دیسک در ستون فقرات شود. همچنین موضوع آسیب به گردن و کمر نیز وجود دارد که جدای از دردناک بودن می‌تواند حرکت کردن را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

پس از تصادف به احساس گردن و کمر خود دقت کنید. سریعاً به یک ارتوپد مراجعه نمایید تا دیسک گردن و کمر شما را از نظر آسیب دیدن یا ندیدن بررسی کند. اگرچه آسیب به ستون فقرات امری دائمی نبوده اما می‌تواند موجب اثرات بلندمدت شود. تنها با مراجعه به پزشک است که می‌توان بهترین درمان را دریافت کرد.

بیماری آرتروز مفصل

آرتروز مفاصل یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دنیا بوده و در موارد شدیدتر می‌تواند باعث التهاب در بدن گردد و این التهاب شاید حتی فرد را از رسیدگی به امورات معمول خود بازدارد.

غضروف‌های موجود در بدن می‌تواند بر اثر تصادف شکسته شود. غضروف در حالت عادی به عنوان نرم و روان کننده محل اتصال استخوان‌ها به یکدیگر عمل می‌کند اما بخاطر تصادف این عملکرد تحت تأثیر قرار گرفته و می‌تواند درد شدیدی را ایجاد نماید.

نتیجه‌گیری

همان‌گونه که مشاهده می‌کنید تصادف خودرو اثرات زیادی را در پی دارد. برخی از این اثرات کوچک بوده درحالی‌که برخی شدیدتر هستند. برخی جراحت‌ها فیزیکی بوده اما برخی زندگی فرد را کاملاً تحت تأثیر قرار می‌دهند. صرف‌نظر از مشکل رخ داده، مهم‌ترین نکته این است که همواره باید پس از تصادف به پزشک ماهری مراجعه نمود و از کنار همه‌چیز ساده عبور نکرد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *