قطعات خودرو

نشانه‌هایی که به شما می‌گوید لنت جدید نیاز دارید

لنت ترمز

بسیاری از صاحبان اتومبیل هستند که تعمیر و نگهداری ترمز را اولویت نمی‌دانند – تا زمانی که مشکلی پیش نیاید.

شما این اشتباه را نکنید. وقتی به پدال ترمز ضربه‌ می‌زنید‌‌، شبکه پیچیده‌‌‌ای از قطعات وارد عمل‌ می‌شوند. برای اینکه سیستم به درستی کار کند‌‌، قطعات خاصی باید در فواصل منظم تعویض شوند. در بین این قطعات‌‌، لنت‌‌های ترمز شما مواردی هستند که احتمالاً بیشتر از همه لازم است آنها را تعویض کنید و می‌کنید.

لنت ترمز چیست و چگونه کار‌ می‌کند؟

در اکثر خودروهای مدرن‌‌، دو چرخ جلو دارای یک دستگاه ترمز هستند که به آنچه به عنوان روتور معروف هستند بستگی دارد: دیسک‌‌های فلزی که در پشت هر چرخ قرار دارند. بالای هر یک از این دستگاه‌‌ها گیره‌‌‌ای به نام کولیس وجود دارد. وقتی به پدال ترمز ضربه‌ می‌زنید‌‌، کالیپرها بسته‌ می‌شوند و روتورها را از هر دو طرف فشار‌ می‌دهند. این عمل باعث ایجاد اصطکاک‌ می‌شود که باعث‌ می‌شود چرخ‌‌ها آهسته‌تر بچرخند تا زمانی که کاملاً متوقف شوند.

لنت‌‌های ترمز سطوح قابل جابجایی هستند که کالیپرها برای تماس با روتورها در این فرایند استفاده‌ می‌کنند. این لنت‌‌های ترمز برای همیشه دوام‌‌ نمی‌آورند. (هیچ قطعه‌‌‌ای از خودرو استفاده‌‌ نمی‌کند.) اصطکاکی که قبلاً ذکر شد‌‌، ناگزیر با گذشت زمان آنها را فرسوده‌ می‌کند. اجازه دهید لنت‌‌های ترمز خیلی نازک شوند و ترمزهای شما آنطور که باید کار‌‌ نمی‌کند. برای ایمنی‌‌، ضروری است که در اولین علائم مشکل‌‌، لنت‌‌های ترمز جدیدی نصب کنید.

در صورت مشاهده هر یک از این پنج پرچم قرمز‌‌، از تعمیرگاه خودرو بخواهید که لنت‌‌های ترمز قدیمی را در اسرع وقت تعویض کند.

نشانه‌‌هایی که به لنت ترمز جدید نیاز دارید

۱- اگر صدای جیغی می‌شنوید

این وضعیت را تصور کنید: با رادیو خاموش رانندگی‌ می‌کنید و پنجره‌‌ها بالاست. در سکوت نسبی‌‌، صدای خراشیدگی ضعیف‌‌، جیغ یا وزوز می‌شنوید. متوجه می‌شوید هر وقت به ترمز ضربه‌ می‌زنید‌‌، آن صدای مرموز از بین‌ می‌رود‌‌، اما به محض اینکه پای شما از روی پدال ترمز خارج‌ می‌شود صدا دوباره برمی گردد. اینجا چه خبره؟

امروزه بیشتر-اما نه همه-لنت‌‌های ترمز با “نشانگرهای سایش” داخلی ساخته‌ می‌شوند. تنها هدف در پشت این چیزها این است که صدای جیغ ناخوشایندی را که به تازگی شنیده اید منتشر کنید. نشانگرهای سایش زبانه‌‌های فلزی هستند که در بالای بالای لنت‌‌های ترمز معمولی قرار گرفته اند. هنگامی که لنت ترمز خود را تا حد خطرناکی فرسوده‌ می‌کند‌‌، نشانگر با روتور خراشیده‌ می‌شود. این امر باعث ایجاد صدای متمایز گریتینگ‌ می‌شود که به راننده هشدار‌ می‌دهد که لنت‌‌های ترمز فعلی او در خطر فرسایش کامل هستند.

۲- نویز کلیک را‌ می‌شنوید

در برخی از خودروها‌‌، لنت‌‌های ترمز به خوبی در یک وسیله مخصوص نگهدارنده قرار‌ می‌گیرند. وسایل نقلیه دیگر آنها را با گیره‌‌، پیچ و یا پین ثابت نگه‌ می‌دارند. در هر صورت‌‌، هدف مشترک در پشت این طرح‌‌ها این است که لنت‌‌های ترمز از تکان خوردن در اطراف جلوگیری کنند. اگر آنها به نحوی شل شوند (شاید بعد از این که قسمتی از سخت افزارهای اطراف آسیب دید)‌‌، شروع به لرزش‌ می‌کنند. نتیجه آن صدای کلیک است که هر وقت پدال ترمز فشار داده یا رها‌ می‌شود‌‌، به صدا در‌ می‌آید.

۳- متوقف كردن خودرو زمان بيشتري نسبت به گذشته می‌برد

این مشکل یک نام دارد و این نام “ترمز محو” است. بیشتر اوقات‌‌، این نتیجه مستقیم استفاده عمدی از ترمزها در فاصله وسیع بدون توقف کامل خودرو است. هر از گاهی‌‌، چنین مانوری ممکن است ضروری باشد‌‌، به ویژه هنگام رانندگی در دامنه کوه یا در جاده‌‌‌ای پرپیچ و خم. با این حال‌‌، اگر این کاری است که مکررا انجام‌ می‌دهید – مثلاً اگر در منطقه‌‌‌ای تپه‌‌‌ای زندگی‌ می‌کنید که باید مرتباً در سرازیری رانندگی کنید – به مرور زمان بر مکانیسم ترمز شما تأثیر‌ می‌گذارد. با اجبار لنت‌‌های ترمز برای تماس طولانی مدت و بدون وقفه با روتورها‌‌، هر دو جزء داغ‌ می‌شوند. در این فرآیند‌‌، توانایی آنها برای ایجاد اصطکاک مورد نیاز در برابر یکدیگر در طول زمان کاهش‌ می‌یابد. در نتیجه‌‌، متوجه خواهید شد که اتومبیل شما به سرعت قبلی متوقف‌‌ نمی‌شود.

۴- هنگام ترمز دماغه‌ی ماشین به یک طرف کشیده‌ می‌شود

لنت ترمز خودروی شما همیشه با سرعت یکسان فرسوده‌‌ نمی‌شود. گاهی اوقات‌‌، کسانی که در یک طرف هستند سریعتر از همتایان خود در طرف دیگر لاغر‌ می‌شوند. اگر این اتفاق بیفتد‌‌، ممکن است هنگامی که ترمز را فشار‌ می‌دهید‌‌، خودرو کمی به چپ یا راست بکشد. مشکل را بدون کنترل رها کنید‌‌، و فشار غیر ضروری روی قفل فرمان خود وارد‌ می‌کنید (به علاوه اتصالات توپ خودرو‌‌، بندهای فرمان و یاتاقان چرخ). ریسک نکنید: از یک مکانیک بخواهید بلافاصله مشکل را بررسی کند.

توجه داشته باشید که لنت‌‌های ترمز لزوماً علت این علامت خاص نیستند. همچنین ممکن است ناشی از مسائل دیگری مانند فشار ناهموار لاستیک‌‌، خرابی بلبرینگ چرخ یا خرابی کولیس ترمز باشد. با این اوصاف‌‌، اگر لنت‌‌های ترمز غیر فرسوده واقعاً مقصر هستند‌‌، دو مجموعه جدید باید در یک جلسه نصب شود.

۵- هنگام فشار دادن پدال ترمز ارتعاش‌ می‌کند

آیا هر زمان که پدال ترمز را فشار می‌دهید به شدت‌ می‌لرزد؟ لنت ترمز شما ممکن است باعث این مشکل شود. لنت‌‌های ترمز معمولاً با نوعی رزین اتصال‌دهنده در کنار هم نگه داشته‌ می‌شوند. با فرسوده شدن هر لنت ترمز‌‌، این چسب داغ‌ می‌شود و روی روتور لکه‌دار‌ می‌شود. در شرایط ایده‌آل‌‌، لایه‌‌‌ای را ایجاد‌ می‌کند که به طور مساوی روی سطح دیسک پخش‌ می‌شود. اما اگر لنت ترمز بیش از حد گرم شود‌‌، رزین ممکن است به طور یکنواخت توزیع نشود. مکانیک‌‌ها این موضوع را “شیشه”‌ می‌نامند و‌ می‌تواند باعث لرزش پدال ترمز شود.

یک پدال ترمزی که لرزش دارد، تپنده است و یا مرتعش، حتما قابل اعتماد نیست. اگر این مشکل کنترل نشود‌‌، به‌طور قطع ترمز را با خطر درگیر کرده‌اید. وقتی نوبت به تعمیر و نگهداری لنت ترمز‌ می‌رسد‌‌، ایمن بمانید و تعلل نکنید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *