قطعات خودرو

آمریکا حرکت بسوی نگاه واقع بینانه

نگاه تازه مسئولین آمریکایی به برجام

به گزارش «قطعات خودرو» جدیت ایران در خصوص اجرای برجام به همان شکل اولیه، لحن و موضع مسئولین مستقیم پرونده برجام و ایران را در وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید تغییر داده است. اکنون طرف آمریکایی توجه خود را از نیمه خالی لیوان به نیمه پر آن معطوف کرده است.
بالاخره فهم کلی آمریکایی به این سمت رفته که توافق انجام شده را احیاء کنیم؛ بهتر از آن است از نو شروع کنیم. هرچند عده‌ای در ایران و آمریکا مستقیما در مخالفت کامل با برجام سخن می‌گویند؛ اما همه می دانیم بازگشت به قبل از برجام ممکن نیست. حالا صحبت از یک مکانیزم برای بازگشت است. طرف آمریکایی یک قدم ، یک قدم را مطرح می کند ولی ایران همان یک قدم اول را رفع تمام تحریم به شکل واقعی می‌داند. هرچند آمریکایی ها آن را خفت بار می‌دانند؛ اما چه می‌شود کرد. جنگ، براندازی جمهوری اسلامی، روی کارآمدن دولتی کاملاً منعطف در انتخابات ریاست جمهوری یا واداشتن رهبری به نوشیدن جام زهر، هیچ کدام در یک سال آینده متصور نیست. ایران در حال گشودن گره های اقتصادی در درون مرزهای خود، هم‌پیمانی با بازیگران جهانی و منطقه‌ای در بیرون مرزها و رسیدن به وحدت آراء سیاسیون برای نپذیرفتن زورگویی آمریکایی هاست. میانجی ها نیز خبری از انعطاف ایران نمی دهند. دولت بایدن می‌خواهد در اولین سال حضورش مسئله ایران را به سمت رفع تنش ها و عادی سازی ببرد. همه این ها به ما می گوید: آمریکا دنبال واقع بینی است.

گفت‌وگوی غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین

به گزارش رویترز، اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای در پایان نشست روز جمعه که با حضور نمایندگانی از اتحادیه اروپا از جمله جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه و همچنین نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا، و ایران برگزار شد، اعلام کرد قرار است جلسه ای درباره برجام هفته آینده به منظور روشن کردن تدابیر برداشتن تحریم ها و انجام اقدامات هسته ای، در وین ادامه یابد.

بر اساس این بیانیه در نشست مذکور چشم انداز بازگشت کامل آمریکا به برجام به رسمیت شناخته شد و شرکت‌کنندگان در این نشست بر آمادگی خود برای انجام «تلاشی مشترک» به منظور رسیدگی مثبت به موضوع بازگشت آمریکا، تاکید کردند. این بیانیه می گوید که شرکت کنندگان در جلسه همچنین بر تعهد خود برای حفظ برجام تاکید و درباره روش ها به منظور اجرای کامل تعهدات آن، گفتگو کردند. در نشست هفته آینده، قرار است گروه های کارشناسی برای برداشتن تحریم ها و اجرای تعهدات هسته‌ای، تشکیل شود و هماهنگ‌کننده جلسات نیز تماس های جداگانه ای در وین با همه طرف‌های حاضر در برجام و آمریکا، خواهد داشت.

2

در واکنش به این مسئله، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت این نشست گام مثبتی تلقی می‌شود، هرچند علی‌رغم آمادگی آمریکا پیش بینی نمی‌کند که مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام شود.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، هم در کنفرانس خبری خود به برگزاری جلسه حضوری هفته آینده طرف‌های برجام در پایتخت اتریش اشاره کرد و گفت که آمریکا دیدگاه کاملا واقع‌بینانه‌ای به روند دیپلماتیک دارد و انتظار ندارد نشست وین منجر به مذاکرات مستقیم شود  راب مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز درباره مذاکرات هفته آینده برجام گفت هدف نشست وین توافق بر سر «نقشه راه» بازگشت به برجام است و مذاکرات برای بحث پیرامون آنچه ایران و آمریکا باید برای از سرگیری رعایت تعهدات برجام انجام دهند،‌ گام نخست است. او گفته بحث‌هایی دشوار، اما در مسیر درست، در پیش رو است.

در واکنش به این مسئله جیم اینهوف، سناتور جمهوری‌خواه، در صفحه توییتر خود خطاب به مقام‌های دولت جو بایدن نوشت: «در سال ۲۰۱۵ اعضای هر دو حزب در کنگره برجام را رد کردند. اگر هفته آینده با توسل به این توافق شکست خورده تاریخ را تکرار کنید، ما نیز بار دیگر برای رد آن اقدام خواهیم کرد.» تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه، در حساب توییتری خود نوشت دولت بایدن برای بازگشت به توافق ناکارآمد هسته‌ای با ایران، به مرحله‌ای از استیصال رسیده است که همه اهرم‌های فشار را وانهاده و به شکل خفت‌باری، در مسیر امتیاز دادن‌های پیاپی حرکت می‌کند

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *