• قطعات خودرو
  • اخبار اختصاصی
    • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
    • برترین‌های لوازم یدکی
    • ماهنامه قطعات خودرو
  • جهان خودرو
  • لیست قیمت
  • آموزشی
  • ارتباط با ما
  • درباره ما
منو
  • قطعات خودرو
  • اخبار اختصاصی
    • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
    • برترین‌های لوازم یدکی
    • ماهنامه قطعات خودرو
  • جهان خودرو
  • لیست قیمت
  • آموزشی
  • ارتباط با ما
  • درباره ما

http://ghatatnews.ir/?p=34256

خانه » تفاوت سیستم بای‌توربو با توئین توربو در چیست؟

  • عبدالعلی مجد
  • 26 دی 1400

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=34256

اگرچه به نظر بسیاری توئین توربو و بای‌توربو تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو بیانگر یک ترکیب هستند اما تفاوتی جزئی میان این دو سیستم توربو وجود دارد.

تفاوت سیستم بای‌توربو با توئین توربو در چیست؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، مطمئناً هنگام مطالعه متون خودرویی با دو کلمه بای‌توربو (Bi Turbo) و توئین توربو (Twin Turbo) مواجه شده‌اید. کلماتی که به معنای مجهز بودن پیشرانه خودرو به دو توربوشارژر هستند؛ اما چرا خودروسازان از دو کلمه متفاوت برای بیان دو توربو بودن پیشرانه‌های خود استفاده می‌کنند؟ آیا تفاوتی بین آن‌ها وجود دارد یا صرفاً دو نام مختلف هستند که مفهوم یکسانی دارند؟ در ادامهه این مطلب به بررسی تفاوت میان سیستم بای‌توربو و توئین توربو می‌پردازیم.

اگرچه به نظر بسیاری توئین توربو و بای‌توربو تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو بیانگر یک ترکیب هستند اما تفاوتی جزئی میان این دو سیستم توربو وجود دارد. بای‌توربو به معنای استفاده از دو توربوشارژر مختلف در یک موتور است درحالی‌که توئین توربو استفاده از دو توربوشارژر یکسان معنی می‌دهد. بهتر است کمی ساده‌تر بیان کنیم. در سیستم بای‌توربو پیشرانه دو توربوشارژر با اندازه‌های مختلف مجهز می‌شود؛ یعنی یک توربوشارژر کوچک و یک توربوشارژر بزرگ. توربوشارژر کوچک در دور موتور پایین و هنگامی‌که گازهای اگزوز هنوز فشار زیادی ندارند مورداستفاده قرار می‌گیرد و چون دارای توربین کوچک‌تری است با فشار گاز پایین هم سریعاً دور گرفته و هوا را به پیشرانه تزریق می‌کند؛ اما پس از بالا رفتن دور موتور، توربوشارژر کوچک غیرفعال شده و توربوشارژر بزرگ‌تر وارد مدار می‌شود. بدین ترتیب پدیدهٔ تأخیر توربو تا حد زیادی از بین می‌رود چراکه در هر دور موتوری حداقل یکی از توربوشارژرها فعال هستند.

اما در سیستم توئین توربو، هر دو توربوشارژر کاملاً یکسان بوده و یک اندازه دارند. در این سیستم هر دو توربوشارژر همزمان فعال هستند. سیستم توئین توربو عمدتاً در پیشرانه‌های V شکل مورداستفاده قرار می‌گیرد و هر یک از توربوشارژرها هوای موردنیاز یک ردیف از سیلندرها را تأمین می‌کنند. مثلاً در یک موتور V۸ یک توربوشارژر هوای چهار سیلندر سمت چپ و توربوشارژر دیگر هوای چهار سیلندر سمت راست را تأمین می‌کند؛ بنابراین در این سیستم همچنان کمی تأخیر توربو وجود دارد که البته خودروسازان معتبر با استفاده از تکنولوژی‌های جدید این تأخیر را به حداقل ممکن رسانده‌اند.

البته این نام‌گذاری همواره در همه خودروسازان به این صورت رعایت نمی‌شود و ممکن است شرکتی به‌صورت برعکس از آن‌ها استفاده کند. به‌عنوان‌مثال شرکت مازراتی برای پیشرانه V۶ مدل مراک از نام بای‌توربو استفاده می‌کرد درحالی‌که این موتور مجهز به دو توربوشارژر یکسان و هم‌اندازه بود که هرکدام هوای موردنیاز یک ردیف سه‌تایی از سیلندرها را تأمین می‌کردند.

اما غیر از سیستم‌های توئین توربو و بای‌توربو، جهت از بین بردن پدیده تأخیر توربو و همین‌طور افزایش توان پیشرانه، برخی از خودروسازان سیستم پرخوران سومی را بنام توئین شارژر بکار گرفته‌اند. در این سیستم موتور هم به توربوشارژر و هم سوپرشارژر مجهز است. همان‌طور که می‌دانید سوپرشارژر نیروی موردنیاز جهت چرخش توربین خود را مستقیماً از پیشرانه می‌گیرد و با گازهای خروجی منیفولد اگزوز کاری ندارد؛ بنابراین در این سیستم چیزی بنام تأخیر توربو وجود ندارد چراکه سوپرشارژر همواره در هر دور موتوری فعال است؛ اما نقطه‌ضعف سوپرشارژر این است که کمی از توان موتور را می‌گیرد. به همین دلیل برخی از خودروسازان مانند فولکس‌واگن و ولوو از هردوی توربوشارژر و سوپرشارژر در پیشرانه‌های خود استفاده کرده‌اند.


نحوه کار این سیستم بدین‌صورت است که در دور موتور پایین یعنی هنگامی‌که فشار گازهای خروجی کم است، سوپرشارژر فعال بوده و با اتصال به موتور نیروی موردنیاز خود را تأمین و هوا را به موتور تزریق می‌کند؛ اما وقتی دور موتور بالا رفت، سوپرشارژر غیرفعال شده و ارتباطش با موتور قطع می‌گردد. در این مرحله توربوشارژر که نیروی موردنیاز خود را از فشار گازهای خروجی تأمین می‌کند وارد مدار شده و هوا را به پیشرانه می‌رساند.

تفاوت سیستم بای‌توربو با توئین توربو در چیست؟


و درنهایت آئودی هم راه حال دیگری را برای از بین بردن تأخیر توربو بکار برده است. این شرکت برای اولین بار مدل SQ۷ خود را به سه توربوشارژر مجهز کرده که یکی از آن‌ها الکتریکی است یعنی نیروی موردنیاز برای چرخش توربین آن به‌صورت الکتریکی تأمین می‌شود. بدین ترتیب این توربوشارژر الکتریکی در هنگام پایین بودن دور موتور بدون نیاز به فشار گازهای خروجی فعالیت کرده و هوای موردنیاز پیشرانه را تأمین می‌کند. درنتیجه تأخیر دو توربوشارژر دیگر کاملاً از بین می‌رود.

  • بای‌توربو, توئین توربو, صنعت خودرو, قطعات خودرو, موتور برقی, موتور خودرو
قبلیقبلمیراث سلیمانی برای سایپا
بعدیتاریخ خودرو : آخرین سوپربِرد پِلیموثبعدی

قیمت خودرو در 24 اردیبهشت 1401+ پراید 206 میلیون

سارا رستگار 24 اردیبهشت 1401

اختصاص یافتن سهمیه واردات خودرو برای سایپا و ایران خودرو

حسین پورمحمد 27 اردیبهشت 1401

معرفی وانت الکتریکی و جدید گروه سانی چین

محسن فاطمی 22 اردیبهشت 1401

اولین سناریوی واردات خودرو

علی محمد اخوان 25 اردیبهشت 1401

نسخه جدید فروش خودرو

عبدالعلی مجد 27 اردیبهشت 1401

هیوندای i30 N Drive-N نسخه محدود معرفی شد

علی محمد اخوان 22 اردیبهشت 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قطعات خودرو TV

گپ و گفت با جلالیان از اعضای شورای پاساژ توحید / مشکلات صنف بی‌شمار است

مرصاد رنگرز 19 اردیبهشت 1401
احمدرضا رعنایی

تماشا کنید : احمدرضا رعنایی: مدیران اطلاعی از کف بازار و کالای قاچاق ندارند

مرصاد رنگرز 19 اردیبهشت 1401

تماشا کنید: باز این آش است و همین کاسه / نامزدهای انتخابات هیات مدیره در جلسه هم‌اندیشی چه گفتند؟

مرصاد رنگرز 18 اردیبهشت 1401

تماشا کنید: ما اصراری نداریم که همه کالاهای بازار قاچاق است / وهبی نماینده وزارت صمت: بحث 60 درصد موضوعیتی ندارد

مرصاد رنگرز 04 اردیبهشت 1401

اخبار صنعت خودرو

تاریخ خودرو : جیمز پاکارد، بنیانگذار شرکت خودروسازی پاکارد درگذشت
واردات خودرو یک حلقه از زنجیره ساماندهی این صنعت است
این‌گونه بازار خودرو از کنترل خارج می‌شود
عباسپور: واردات خودرو موجب افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده می‌شود
نقصان زنجیره‌ ارزش خودرو بدلیل بی‌عرضگی مدیران خودروسازی است
ایران‌خودرو در مسیر اصلاح حرکت می‌کند
متن پیشنهادی اساسنامه تعاونی نواندیشان صنعت پویا
پشت پرده نوسان گروه خودرویی
آغاز عملیات اجرایی ساخت مرکز تست تصادف کشور
گزارش تصویری اولین روز چهارمین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران
نسخه جدید فروش خودرو
معرفی دو محصول جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو
آغاز پروسه واردات خودرو به کشور
هرم قدرت در تعاونی‌ها بر مشارکت حداکثری استوار است / آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت
آغاز فروش فوق‌العاده، پیش‌فروش یکساله و مشارکت در تولید محصولات سایپا

برترین‌های قطعات خودرو

مدیر بازاریابی بالین تک: محدودیت واردات خودرو انگیزه رقابت را در واحدهای قطعه‌سازی از بین می‌برد
مدیرعامل نوین پارت: هیچ‌کس از عدم ثبات قیمت ارز سود نمی‌برد
ابوالفضل کریمی مدیرعامل سانیار صنعت: به تولید کالای با کیفیت و به‌روز متعهدیم
خیز بلند سیل‌گسترسالاران برای کسب 25 درصد بازار اورینگ کشور
اصلش پلاس تکسه
خرید مطمئن لنت ترمز ژرمن تکس
فولاد آذین سهند
شرکت ماشین لنت تهران
شرکت راین گستر
شرکت سوخت آما

وب‌گردی

بستن