قطعات خودرو

تولید کننده،کاسب خوشنام؛ دلخور از ضعف‌ها و ساده انگاری

سازنده و تولید کننده نیستیم؛ فقط  مجبوریم کپی کاری‌کنیم

مهمترین مشکل؛ دروغگویی است

“حسین خوش زحمت” از تولید کنندگان و کسبه بنام  پاساژ ربیعی است. بیش از 40 سال سابقه کار دارد. در رسته لوازم یدکی ماشین آلات راهسازی – قطعات لودرهای ولوو فعالیت می‌کند.

گفتگوی خبرنگار “قطعات خودرو” با این تولید کننده تقدیم حضور شما می شود. به گفته همکاران رسته راه سازی، خوش زحمت با تلاش و پشتکار موفق شده برخی قطعات را داخلی سازی کند. وی به ایرانی بودن تولیدات خود افتخار می‌کند.

آیا تولید داخلی در رسته اختصاصی شما امکان پذیر است؟

 بله؛ من در حال حاضر ۱۸۰ قلم کالا تولید می‌کنم اما نمی‎توان اسم تولید کننده را بر ما گذاشت. همه ما کپی کارهستیم. از آنجایی که تعداد اقلام تولیدی کم می باشد قیمت تمام شده گران می شود و به ناچار سخت می توانیم با کالاهای چینی و بنجل رقابت کرد از طرفی محدودیت واردات وزمان سفارش تا رسیدن به مقصد زمان زیادی می بردخوشبختانه ما می توانیم فعالیت کنیم ،به امید روزی که دل سرد نشویم . درست مانند کاری که کشور چین ۱۰-۲۰ سال پیش می‌کرد. قطعات آلمانی و آمریکایی را کپی می‌کرد. حالا کشور چین به جایگاه فعلی رسیده و ما تازه در کشورمی‌خواهیم سرسوزنی کارآنها را انجام دهیم. البته خوشبختانه درحال حاضر عده‌ای مانند ریخته‌گران، تراشکاران و قالب‌سازان در کنار ما کار می‌کنند. ما هم راضی هستیم که الحق کارشان عالی است .

به نظرشما مهمترین مشکلی که در”رسته ولوو” وجود دارد کدام است؟

مهمترین مشکل ما دروغگویی افراد است. متاسفانه برخی ازماموران خرید شرکت‌ها دروغ می‌گویند و با برخی مغازه‌داران زد و بند می‌کنند. به این ترتیب هم سفره خودشان را خراب می‌کنند هم سفره بچه‌های خدماتی را، منظور حرام خوری است. این کارها تبعات دارد.

 لطفا بیشتر و روشن ‌تر توضیح دهید

 رسته ما فقط فروش قطعه نیست، مشاوره و خدمات را هم شامل می‌شود. بسیار تخصصی است. از طرفی    مصرف کننده رسته ما معمولاً شرکت است. وقتی یک دستگاه شرکت از کار می افتد روزانه خسارت وارد می شود.کلیه ماشین هاونفرات بیکار می شوند (رانندگان -سرویس کاران و مکانیک ها ). پس باید سریع تعمیر و به پروژه برگردد. اینجا پای بعضی ها می لغزد. از بی اطلاعی مدیران بالای شرکت و تعجیعل آن‌ها سوء استفاده می شود. ممکن است مامور خرید یا سایر کارکنان شرکت دنبال منفعت شخصی خود باشند. از کاسب خوشنام و اهل کسب وکار سالم نمی توانند چیزی بگیرند. لاجرم می‌روند سراغ واسطه‌هایی که فقط به همین منظور وارد صنف شده اند. الان توزیع کنندگان قطعات در بازار زیاد شده، سوالی که پیش می‌آید این است که برخی از این افراد که نه تخصص فوق العاده‌ای دارند، نه سرمایه یا سابقه کاری قابل توجه دارند؛ چگونه کار می‌کنند؟
لابد ازفروش قطعات بُنجل و تقلبی، زد و بند، گران‌فروشی و…
این بلیه هم توان خرید مصرف کننده را محدود کرده‌ هم امکان فعالیت را برای مغازه‌دارانی که واقعا درست کارمی‌کنند؛ از بین برده است.
به نظر من روزی خواهد رسید که بازار لوازم یدکی مانند هایپرمارکت‌های امروزی فعالیت کنند. حدود ۱۰ هزار نفر که از اتحادیه جواز گرفته اند همه بیکار خواهند شد. درست مانند بنگاه‌های مسکن و بانک‌ها، بیکاری گسترده وعجیبی در انتظارجوان‌هاست. ما هم غافل هستیم. فقط منتظر نشسته ایم تا ببینیم شرایط چطور می‌شود؟

ترکیب مشتریان شما چگونه است؟

ما مشتریان ویژه ای داریم. با هر کسی کار نمی‌کنیم تا گرفتار مصیبت‌های بازار نشویم. تا مجبور نشویم اجناس را گران بفروشیم و چک‌های بلند مدت بگیریم؛ نمی‌خواهیم گرفتار این موضوع شویم که مشتری جنس را بگیرد و فرار کند. من معتقدم این روش باید جمع شود.

مشتریان  شما و نحوه کسب و کار شما چقدر با گذشته فرق کرده؟

وضعیت کسب وکار خیلی بد شده؛ ولی ما از نحوه کارخودمان راضی هستیم. چرا که برای هرکسی یک حد و حدودی قائلیم. حتی با بهترین دوستانمان هم بیش از آن حد و حدود حاضر نیستیم؛ اعتباری کارکنیم. تا حدی کار می‌کنیم که مشکلی برایمان به وجود نیاید.

لطفا در مورد برند تولیدی قطعات خودتان توضیح دهید؟

نام تجاری “اطلس ولوو” روی همه  قطعاتی که تولید می‌کنیم حک می‌شود. همه قطعات آلومینیومی و چدنی نشان اطلس ولوو دارد و روی قطعات فولادی هم نام اطلس ولوو و شماره فنی با ماشین مخصوصی حک می‌شود.

آیا تجارت دیجیتال در حرفه شما وارد شده است؟

بله؛ خود من دو فرزند جوانم را به کمک گرفته ام تا کارهای مربوطه رابا هم انجام دهیم. ورود تکنولوژی‌های جدید واستفاده از فضای مجازی، تجارت‌های دیجیتال تا حد زیادی می‌تواند کارایی داشته باشد. مانند اسنپ که با ورودش دست همه را از پشت بست. هم رانندگان تاکسی‌ وهم صاحبان  آژانس‌ها را دچار مشکل و بیچاره کرد.

 بنظر شما چگونه این اتفاق می افتد؟

چون نظارت وضابطه‌ای وجود ندارد. هرکسی هر کاری دوست دارد؛ انجام می‌دهد. در این تورم و گرانی دست هر کسی در جیب دیگران است.

مهمترین انتظارتان از هئیت مدیره اتحادیه چیست؟

 من هیچ انتظاری ندارم چون می‌دانم که هیچ کاری نمی‌توانند برای جوانان انجام دهند. متاسفانه دوستان کاری که بلد نیستند، حمایت از جوانان است. فقط بلدند دور هم بنشینند، گفت وگو کنند، چای بخورند.
به عنوان مثال در مورد بیمه تکمیلی چه کارهایی که برای خودشان نکردند. متاسفانه همیشه جاده یک طرفه ای را پیش گرفته اند و می‌روند. به هیچ کس بها نداده اند. حتی اگر کسی از آنها بیلان خواسته ،پاسخگونبوده اند. معلوم نیست دوستان آنجا چکار می‌کنند.فقط سالانه حق عضویت می گیرند وچنانچه کسی هم جواز نداشته باشدبااخطار و تهدید به تعطیلی وگرفتن جواز وحق عضویت همه چی تمام می شود وکار آقایان بدون جواز مجددا” راه اندازی می شود آیا این نفرات میتوانند سلسله مراحل گرفتن جواز را طی کنند یا نه ؟
فقط حق امتیاز جواز را می گیرند و می ماند تا انجام مراحل قانونی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *