• صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک

http://ghatatnews.ir/?p=319

خانه » سامانه انبارها، ضروری اما دچارضعف و خلاء های قانونی و اجرایــی

  • علی محمد اخوان
  • 11 آبان 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=319

نادر روان- دبیر کمیسیون اقتصادی اتحادیه|جلسه هماهنگی بین اتحادیه لوازم یدکی، اتاق اصناف تهران، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان صمت استان تهران و اتحادیه بنگاه داران برگزار شد.

سامانه انبارها، ضروری اما دچارضعف و خلاء های قانونی و اجرایــی

براساس‌قانون‌انبارهای‌کالا بایستی به ادارات صمت هر شهر معرفی شود و ورود خروج کالا در آن نیز به صورت مستمر اظهار شود. پس از پرواز دلار در ماه های آخر سال 1396 وتخصیص ارز 4200 تومانی برای برخی کالاها و اتفاقات پس از آن که به نوعی اختفای کالا از سوی بعضی اشخاص تلقی شد.

سامانه جامع انبارها و توجه به این قانون مد نظر مجریان و ناظرین دولتی قرار گرفت.کسانی که موظف به ثبت نام در سامانه جامع انبارها بودند از طرق مختلف از جمله از طرف اتحادیه در جریان قرار گرفتند که البته انتظار می رفت رسانه فراگیر مثل صدا و سیما نیز در این باره اطلاع رسانی کامل انجام می دادند که صورت نگرفت و فعالان صنفی ناگهان مواجه ماموران و بازرسان انبارها و الزام به ورود به سامانه شدند.

 که موجب افزایش شدید مراجعه به سامانه انبارها شد و نقایص و ضعف های آن پدیدار گشت که روند کار را با تاخیر و اشکالاتی مواجه کرد اما نهایتاً تا امروز سعی بر رفع مشکل و انجام کامل قانون بوده است.

همه می دانیم دولت و اتحادیه های صنفی و اعضای آن ها و مصرف کنندگان همگی از شفافیت کسب و کارها منتفع خواهند شد. اما انجام هرکاری نیازمند زمینه سازی و تمهید مقدمات و پیوست های فرهنگی و قانونی است.

به طور مثال در گوشه و کنار بازارهای مختلف آپارتمان‌های موجود است که از آن ها به عنوان انبار استفاده می شود و کشف آن ها مستلزم کار اطلاعاتی، نرم افزاری و میدانی است.

اتحادیه قطعات خودرو از اولین اتحادیه های بود که از دوسال پیش با سازمان های مربوط به این امر همکاری مجدانه خود را آغاز کرد و برای حفظ حقوق و حرمت اعضای خود اقدامات متعددی انجام داد. خوشبختانه در بسیاری از موارد نتایج رضایت بخش بود اما هنوز هم باید برای اجرای این قانون و رفع موانع و نقایص آن اقدامات لازم صورت پذیرد.

در روز شنبه بیست ویکم تیرماه سال جاری در محل فرمانداری تهران جلسه‌ای به همین منظور با حضور مسئولین امر و رئیس اتاق اصناف تهران، اتحادیه لوازم یدکی تهران و بنگاه داران برگزار شد که اهم مواردی مطرح شده تقدیم خوانندگان نشریه یدک رسانه می شود.

 انتقال سامانه انبارها به سازمان حمایت

تقریباً از آغاز سال جاری سامانه انبارها به سازمان حمایت منتقل شده است. بر اساس آخرین اطلاعات تعداد کل انبارهای شناسایی شده در کشور 722 هزار باب انباراست که 269 هزار باب فعال، 69 هزار باب تعطیل، 175 هزارباب غیرفعال، 140 هزار باب فعال با صدور پروانه است.یادآوری می شود از آبان ماه سال گذشته که شیوه‌نامه بازرسی از انبارها تدوین گردیده، 60 هزار بازرسی انجام و 3000 میلیارد ریال جریمه صادر گردیده است.

با این حال چون امکان بازرسی از تمام واحدها و انبارها وجود ندارد؛ در نظراست با واحدهای متخلف با قطع کردن امکانات این واحدها مانند بیمه و صدور بارنامه برخورد شود تا عملاً آنها را مجبور به تمکین و مراجعه به سامانه و ارائه اطلاعات موردنیاز گردند و پس از آن رصد سیستمی صورت خواهد گرفت.سامانه جامع انبارها درصورت اجرای کامل و پوشش حداکثری موجب سالم سازی بازار عرضه و عاری شدن آن از کالای قاچاق خواهد شد.بدیهی است از این پس کشف کالاهای خارجی در انبارهای غیر رسمی ظنّ قاچاق دارد وانبار پلمپ می‌گردد وقرار است با هماهنگی استانداری وفرمانداری گشت‌های مشترک برقرارگردد.

  ابراز ناخرسندی از برخوردهای تند

غلامحسین حمزه نایب رئیس دوم اتحادیه در این جلسه نسبت به برخورد با افراد صنفی به ظنّ قاچاق و بازداشت ایشان اظهار داشت در حالی که اعضای اتحادیه دارای سبقه روشن و پرونده صنفی بوده و مجوزهای لازم هستند و مکان آنها مشخص است جای سؤال است که چرا این اشخاص بازداشت می‌شوند؟

حمزه متذکر شد که علت ازدیاد و وجود کالای قاچاق درسیاست‌گذاری و نحوه اجرای با نگاه از بالا به پایین و عدم مشورت و دریافت نظرات کارشناسی اصناف است.

وی افزود الان اشخاص شرکت ثبت می‌کنند ولی از اتحادیه مربوطه پروانه کسب دریافت نمی کنند لذا امکان نظارت بر آن‌ها نیست و حتی از وجود آن ها نیز بعضا مطلع نیستیم.

 این شرکت ها انبار غیر رسمی و شناسایی نشده نیز دارند و بهتراست برای رفع این مشکل با سازمان ثبت شرکت‌ها هماهنگ شود تا بدون تشکیل پرونده در اتحادیه‌ها، امکان ثبت نهایی شرکت و شروع به کار وجود نداشته باشد.

 خلاء قانونی

در حال حاضر داشتن انبار با یک پروانه مشکلی ندارد ولی در عین حال این خلأ در قوانین وجود دارد که هم شامل واحدهای صنفی می‌شود و هم واحدهای تولیدی که نمی توانند در غیر از استان محل صدور پروانه کسب با همان پروانه کسب انبار رسمی داشته باشند.

در حالی که نیاز به چنین انبارهایی برای برخی واحدها وجود دارد.

  مسئله دیگر

بر اساس قانون متراژحداقلی انبار 2000 متر مربع است و کمتر از آن انبار محسوب نمی‌شود در حالی که انبارهای صنوف اغلب از       30 تا 100 مترمربع است گرچه در مواردی متراژها بالاتر نیز هست لذا باید در تعریف انبار برای صنوف اصلاحات لازم صورت پذیرد.

  • اتحادیه لوازم یدکی تهران, ارز4200, اعضای اتحادیه, انبار, حفظ حقوق شهروندی, خلاء های قانونی, رصد سیستمی, سامانه جامع انبارها, شفافیت کسب وکار
قبلیقبلکوچه نفیسی پر تردد، بی نظم و مشکل‌ساز
بعدیهیئت مدیـره اتحــادیه می تواند…؟!بعدی

استنکاف وزارت صمت از اجرای قانون جوانی جمعیت

عبدالحسین آزاد 30 خرداد 1401

رشد ۴۰ درصدی صادرات در بهار امسال

علی محمد اخوان 04 تیر 1401

منتظر واردات خودرو 10 هزار دلاری باشیم؟

سارا رستگار 31 خرداد 1401

چه زمانی خودروهای وارداتی به ایران می رسند؟

عبدالعلی مجد 30 خرداد 1401

بایک BJ60، شاسی‌بلند آفرودی جدید چینی، ترکیب جیپ و لندکروزر!

عبدالحسین آزاد 30 خرداد 1401

هدف‌گذاری تولید ۱۵۷ هزار دستگاه در ایران خودرو خراسان

مجتبی علوی 31 خرداد 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو TV

تماشا کنید : معرفی نمایشگاه اتومکانیک سپاس

مرصاد رنگرز 29 خرداد 1401

تماشا کنید: اسکندر معترف: در گذشته صداقت بیشتر از این بود / از گذشته تا امروز صنف لوازم یدکی

مرصاد رنگرز 22 خرداد 1401

گزارش تصویری: دیدار حجت الاسلام و المسلمین مرسلی با اعضای هیات مدیره منتخب و فعلی

مرصاد رنگرز 18 خرداد 1401

تماشا کنید: حماسه‌ای در اوج اضطراب/ مستند اختصاصی قطعات خودرو در مورد انتخابات صنف

محمدمهدی بشارت‌نیا 17 خرداد 1401

اخبار صنعت خودرو

مرسدس بنز GLS می باخ با کت و شلوار ایرانی
خودروی ارزان باید چند میلیون تومان باشد؟
حضور گروه بهمن در نمایشگاه خودرو شیراز
ضرورت استیضاح وزیر صمت/چرا وعده ساماندهی بازار خودرو عملی نشد؟
افزايش نرخ ارز هم بازار خودرو را تکان نداد/ تعرفه واردات بيشتر از ۴۰ درصد نباشد
فروش پیکاپ T8 آغاز می شود
پیش فروش ۴ محصول ایران خودرو بدون قرعه کشی؛ از فردا
آیا تعطیلات تابستانی بدون کرونا ما را واردکننده بنزین می کند؟
تولید خودرو با مشارکت روسیه
قیمت ۲۳ محصول ایران‌خودرو برای تیرماه اعلام شد + جدول
کراس اوور ملی ایران‌خودرو معرفی شد
آخرین مهلت نصب شناسه اصالت روی قطعات خودرو
تغییر بزرگ در طرح واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی
خبر افزایش قیمت بنزین، جمع‌آوری کارت‌های جایگاه‌داران و تغییر سهمیه‌ها کذب است!
احتمال از سرگیری تولید تندر ۹۰ با قطعات روسی

برترین‌های قطعات خودرو

مدیر بازاریابی بالین تک: محدودیت واردات خودرو انگیزه رقابت را در واحدهای قطعه‌سازی از بین می‌برد
مدیرعامل نوین پارت: هیچ‌کس از عدم ثبات قیمت ارز سود نمی‌برد
ابوالفضل کریمی مدیرعامل سانیار صنعت: به تولید کالای با کیفیت و به‌روز متعهدیم
خیز بلند سیل‌گسترسالاران برای کسب 25 درصد بازار اورینگ کشور
اصلش پلاس تکسه
خرید مطمئن لنت ترمز ژرمن تکس
فولاد آذین سهند
شرکت ماشین لنت تهران
شرکت راین گستر
شرکت سوخت آما

وب‌گردی

بستن