امروز : شنبه 8 بهمن 1401

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • حسین پورمحمد
  • 12 آذر 1401

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=71086

کامیون های وارداتی سه میلیارد تومان گران تر عرضه می شوند

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار؛ روز گذشته در خانه ملت، عبدالجلال ایری سخنگو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی میزبان انجمن‌های صنفی کامیون داران، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و سایر مسئولان بود. سخنگو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هدف از برگزاری جلسه را بررسی چالش های خدمات، سوخت و گواهی اسقاط کامیون های وارداتی اعلام کرده بود.

آنچه که سخنگو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی دنبال کرده بود، فقط بخشی از چالش های ناوگان حمل و نقل باری است. مشکل اصلی کامیون داران اکنون در کشور جهش قیمت کامیون های کارکرده وارداتی، افزایش تقلب در بازار و چالش خروج از مرز با ناوگان سه سال کارکرده اروپایی است. همچنین از ابتدای تابستان سال جاری تاکنون واردات کامیون های کارکرده اروپایی به کشور با توقیف به دلیل تغییر متولی همراه شده است. در ادامه به بررسی قیمت برخی از کامیون های وارداتی در بازار کشور خواهیم پرداخت:

کشنده ولوو اف اچ ۵۰۰ از مدل ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ با بها ۱۰۸ تا ۱۱۶ هزار یورو به پشت گمرکات کشور می رسد، اما در بازار کشور این کامیون ها با قیمت ۱۰ تا ۱۲ میلیاردتومان معامله می شوند

کارکرده به نام صفر کیلومتر

خبرنگار «بازار» طی تماس با برخی از شرکت های واردکننده کامیون، به بررسی وضعیت قیمت برند ولوو در بازار کشور پرداخت. یکی از شرکت های فعال در امر واردات کامیون به کشور مدعی بود که کشنده ولوو اف اچ ۵۰۰ با قیمت ۱۰ میلیارد تومان موجود دارد. اگر فرض کنیم این ادعا حقیقت دارد، باید اشاره داشت که واردات کامیون به کشور طبق بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه آزاد، فقط برای مدل دست دوم یا همان کارکرده اروپایی مجاز است. بنابراین شرکت مدعی خلاف واقع را اعلام کرده است، کشنده های اف اچ ۵۰۰ وارد شده براساس قانون سه سال کارکرده اروپایی به کشور در بازار با قیمت ۱۰ تا ۱۲ میلیاردتومان معامله می شوند.

این درحالی است که همین کشنده از مدل ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ با بها ۱۰۸ تا ۱۱۶ هزار یورو به پشت گمرکات کشور می رسد. اگر نرخ یورو را ۳۷ هزار و ۲۸۳ تومان در نظر بگیریم، یک دستگاه کشنده ولوو اف اچ ۵۰۰ مدل ۲۰۲۰ پشت مرزهای کشور قیمت ۴ میلیارد و ۳۲۴ میلیون تومان خواهد داشت. گفتنی است که در بازارهای اروپا یافتن کشنده ولوو اف اچ ۵۰۰ مدل ۲۰۲۱ به شدت سخت است، زیرا بحران ریز تراشه ها تحویل خودروهای سنگین برند ولوو به مشتریان در بازارهای جهانی را با تعویق همراه کرده است.

فرض کنیم برای وارد کردن یک دستگاه کشنده ولوو اف اچ ۵۰۰ به کشور باید حدود دو میلیارد تومان هزینه اسقاط یک دستگاه کشنده، خدمات پس از فروش و تعرفه گمرکی پرداخت شود، این کشنده باید در بازار با احتساب سود بازرگان حدود ۷ میلیاردتومان عرضه شود. تفاوت قیمت ۷ تا ۱۰ میلیاردتومانی کشنده ها از جیب رانندگان به جیب سودجویان به نام واردکننده سرازیر می شود.

شاید بهتر باشد، ستاد حمل و نقل سوخت به عنوان متولی واردات کامیون های کارکرده به بازار کشور نسبت به قیمت ناوگان حمل و نقل باری نیز نظارت داشته باشد.

اغلب کامیون ها و کشنده های وارداتی از ترکیه چالش خروج از مرز برای رانندگان ایجاد کرده است

ترکیه عامل اصلی چالش کامیون داران

بیشتر کامیون های سه سال کارکرده اروپایی از کشور ترکیه به گمرکات کشور راهی می شوند. یک مقام صنفی که نخواست نامش فاش شود، به «بازار» گفت: اغلب کامیون ها و کشنده های وارداتی از ترکیه چالش خروج از مرز برای رانندگان ایجاد کرده است. معمولا مالکان یا رانندگان کامیون های کارکرده اروپایی در ترکیه، خودرو سنگین خود را به شیوه اقساطی یا لیزینگ خریداری کردند. سودجویان فعال در ترکیه از شرایط بازار خودروهای سنگین کشور سو استفاده کرده و خودروهای سنگین با شرایط مذکور را به خریداران ایرانی عرضه می کنند. هنگامی که راننده می خواهد در عرصه حمل و نقل خارجی فعالیت کند، به محض خروج از مرزهای کشور، با توقیف کامیون به دلیل بدهی مواجه می شود.

وی، افزود: از دیگر معضلات خرید کشنده یا کامیون سه سال کارکرده اروپایی وارداتی از ترکیه، کاهش کیلومتر کارکرد خودرو و ضعف های فنی فراوان است. متاسفانه برخی از بازرگانان نیز به موضوعات مذکور کم توجه بوده و این مساله در جاده گریبان راننده را می گیرد. حتی بیشتر کامیون های وارداتی از ترکیه، پیش از ورود به کشور «اورهال» یا همان تعمیر نمی شوند. با توجه به قیمت بالای قطعات این خودروها، خرید برخی از کامیون های کارکرده اروپایی معضلات مالی جدی برای رانندگان ایجاد می کند.

کامیون های وارداتی سه میلیارد تومان گران تر عرضه می شوند| کارکرده با نام صفرکیلومتر در جاده های کشور

کیفیت سوخت سومین معضل

از سال ۲۰۱۴ میلادی خودروسازان اروپایی مجبور به رعایت استاندارد آلایندگی یورو۶ برای محصولاتشان شدند. بنابراین کامیون های سه سال کارکرده اروپایی نیز این سطح آلایندگی را پاس می کنند. مضاف براینکه بیشتر کامیون ها و کشنده ها به سیستم های کاهش دهنده آلایندگی مانند اس سی آر و دی پی اف مجهز هستند. اگر فرض کنیم، سیستم های کاهش دهنده آلایندگی کامیون های وارداتی ایراد فنی نداشته باشند، قطعا به دلیل کیفیت گازوئیل یورو۴ موجود در کشور با چالش مواجه می شوند. اگر هدف نوسازی ناوگان حمل و نقل باری جاده ای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی است، کیفیت سوخت موجود در کشور مانع از تحقق مورد مذکور می شود.

در حال حاضر در کشور بالای ۱۰۰ هزار گواهی اسقاط خودرو سواری وجود دارد

گواهی اسقاط چالش برانگیز است؟

چندی پیش سید امیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کشور در گفتگو با «بازار» تاکید داشت؛ «اگر بحث اسقاط منجربه چالش شده است، راه حل نیز برای آن وجود دارد، در سال ۱۳۸۸ جدول معادل سازی تهیه و به تصویب هیات وزیران وقت رسید که ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور، سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت صمت از وجود آن آگاه هستند. براساس جدول معادل سازی اگر قرار باشد یک دستگاه کامیون یا کشنده وارد شود، واردکننده می تواند معادل ۱۶ دستگاه خودرو سواری را اسقاط کند. اگر بازرگان بخواهد یک دستگاه اتوبوس به کشور وارد کند، باید معادل ۱۴ دستگاه خودرو سواری را اسقاط کند. جدول معادل سازی ساده ترین راهکار را در اختیار واردکنندگان یا متولیان طرح نوسازی قرار داده است.»

احمدی، در خصوص ارائه گواهی اسقاط اظهار داشت؛ «باید ذکر کرد که بحث گواهی اسقاط خودرو سواری راحت تر از خودروهای سنگین اعطا می شود، در حال حاضر در کشور بالای ۱۰۰ هزار گواهی اسقاط خودرو سواری وجود دارد.»

در خصوص چالش تامین گواهی اسقاط، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران، به «بازار» گفته بود؛ «چندماه است برای شماره گذاری خودروهای سنگین با چالش عدم شماره گذاری مواجه هستیم، این چالش برای وارد کننده و تولیدکننده وجود دارد. زیرا در خصوص برگه های اسقاط میان ستاد حمل و نقل سوخت با تولیدکنندگان یا واردکنندگان اختلاف وجود دارد.»

Print 🖨
  • اسقاط کامیون, عبدالجلال ایری, قطعات خودرو, قیمت کامیون, کامیون های وارداتی, کشنده ولوو, ناوگان حمل و نقل
[ctp_print]
قبلیقبلتقویت گردش مالی در ایران‌خودرو
بعدیخروج خودروسازان از زیان و حذف قیمت‌های کاذب در بازار با عرضه خودرو در بورسبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

پاس گل خودروسازان به بانک‌ها !
مجتبی علوی 08 بهمن 1401
اورجینال پارت
حسام مهجور 08 بهمن 1401
قیمت خودرو در 8 بهمن 1401 + ساینا 307میلیون
سارا رستگار 08 بهمن 1401
فروشگاه همکار دیزل
حسام مهجور 08 بهمن 1401

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

تاریخ خودرو : شرکت خودروسازی لانچیا تاسیس شد

حسین توکلی 25 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

خودرو اتاق تعویض چیست؟

علی محمد اخوان 04 بهمن 1401

چگونه خط و خش روی ماشین را از بین ببریم؟

علی محمد اخوان 30 دی 1401

ماشین دنده ای بخریم یا اتوماتیک؟

عبدالحسین آزاد 22 دی 1401

عوارض یخ زدن آب رادیاتور ماشین

مرتضی مهدوی 16 دی 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

03 دی 1401

چشم اسفندیار
گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول Print 🖨

25 آبان 1401

مقصد انبیا آبادی دنیا نیست
مقصد حکومت نیست

حسن بشارت‌نیا مدیر مسئول ماهنامه قطعات خودرو Print 🖨

مرصاد رنگرز 19 آبان 1401

مطالب توصیه شده

پیش‌بینی فروش جهانی خودرو در ۲۰۲۳

معرفی آستون مارتین DBS 770 آلتیمیت، تولید محدود با قیمت ۴۰۰ هزار دلار

احتمال تولید نسخه آفرود دو در شورولت بلیزر در آینده نزدیک

معرفی شورلت کوروت E-Ray هیبریدی با ۶۵۵ اسب بخار قدرت و شتاب ۲.۵ ثانیه

جیپ اونجر به عنوان بهترین خودرو سال 2023 اروپا انتخاب شد

خودرویی که با قیمت پایه هم خریدار نداشت

ادامه رانت‌های «مادرانه» و «فرسوده» در بازار خودرو

قیمت خودرو در 5 بهمن 1401 + تیبا2، 308میلیون

امتیاز عجیب خودروسازان به مادران/ ماجرای خرید خودرو بدون واریز پول چیست؟

تحلیل

«اکونومیست» خرابی‌های توفان رکود ملکی را بررسی کرد
هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

داده‌های پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال از رکود کسب‌وکارهای مجازی منتشر شد
ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

بسته، باز، نیمه بسته -گزارش میدانی از روزهای 25، 26 و27 آبان 1401
همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

در صورت تغییر قیمت چه اتفاقی برای کد شناسه نصب شده می‌افتد؟
عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

گزیده نشست خبری رئیس اتحادیه
تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

سرانجام راه‌بندهای کوچه آذرطوس چه شد؟
تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی در حاشیه نمایشگاه قطعات خودرو:
تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن