امروز : جمعه 11 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • علی محمد اخوان
  • 20 اسفند 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=3037

کمتر از ۲ هزار دستگاه خودرو؛ همچنان با دستـور قضایی در گمرک

به گزارش «قطعات خودرو»:زمانی که می‌خواهید یک خودرو را وارد کشور کنید، باید ۱۳ سازمان و نهاد در مورد واردات خودرو نظر بدهند. بنابراین به همین راحتی نیست که شما خودرو را با یک لنج یا یک قایق بزرگ به لب ساحل منتقل کرده و با یک تعویض پلاک به کشور وارد کنید، چنین چیزی به هیچ عنوان امکان ندارد

قاچاق خودرو در سطح گسترده با توجه به شرایط نظارتی در سیستم سازمان گمرک، پلیس راهور و دیگر ارگان‌ها و نهادهای ذیربط هرگز امکان‌پذیر نیست و شاید طی یک‌سال تعداد انگشت‌شماری خودرو به روش سارقان خرده‌پا برای خرد کردن و تامین قطعات برخی خودروهای لوکس به کشور وارد شود. اما این مساله از موضوع خودروهایی که با پرونده قضایی در گمرک متوقف شده‌اند. تعداد خودروهایی که به دستور قضایی در گمرکات کشور توقیف مانده‌اند، کمتر از ۲هزار دستگاه است و البته این تعداد دردی از کمبود عرضه در بازار خودروهای وارداتی دوا نمی‌کند.

یوسف داننده، فعال و کارشناس صنعت و تجارت خودرو با اشاره به موضوع تمدید قانون ممنوعیت واردات خودرو در سال پیش رو به «دنیای‌ خودرو» گفت: «گزارش‌های تحلیلی اما بی‌طرف رسانه‌ها می‌تواند معایب تصمیم‌گیری‌های کلان را گوشزد کند تا درخصوص آن‌ها برنامه‌ریزی بهتری انجام شود.»

وی افزود: «با مراجعه به پارکینگ‌های گمرکات جنوبی کشور خودتان شاهد خواهید بود که اموال مردم به‌دلیل برخی مانع‌تراشی‌ها  طی سه سال گذشته زیر آفتاب سوزان از بین رفته، این در حالی است که به‌هرصورت این خودروها از مرز گذشته‌اند و برای فروشندگان و تحریم‌کنندگان فرقی نمی‌کند این خودروها را مصرف یا در دریا غرق کنیم! اما متاسفانه وزرای سابق اراده‌ای برای حل‌وفصل تبعات وضعیت قانون دفعی ممنوعیت واردات نداشتند.»

 قطعا شما هم تصاویر انبارهای مملو از خودروهای خارجی که زیر خروارها خاک درحال پوسیدن هستند، دیده‌اید. در شبکه‌های مجازی و برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود این تعداد خودرو از مسیر قاچاق لنجی یا به‌وسیله قایق‌موتوری‌ها شبانه به کشور وارد شده‌اند. نظر شما در این خصوص چیست؟

همان‌طور که مسئولان پلیس، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کردند؛ پدیده‌ای که صداوسیما طی روزهای اخیر در مورد آن گزارش بسیار مفصلی تهیه و در شبکه‌های سراسری پخش کرده است، به هیچ عنوان نمی‌تواند تحت چنین شرایطی رخ دهد. به بیان دیگر، اصولا خودرو یک کالای قاچاق‌ناپذیر است؛ این‌که قاچاق خودرو در سطح گسترده وجود داشته باشد، به هیچ عنوان صحت ندارد. شاید طی دو سه سال گذشته کمتر از ۱۰۰ دستگاه به این روش‌ها به کشور وارد شده باشد. 

احتمال این‌که فردی موفق به دریافت مجوز تردد و پلاک کردن آن‌ها شود نیز نزدیک به صفر است. بر این اساس، این موضوع که قاچاق خودرو به‌صورت سازمان‌یافته انجام بگیرد و حجم بسیار گسترده‌ای از خودروهای لوکس با برندهای مختلف این‌چنین بدون پرداخت تعرفه، حقوق و عوارض گمرکی بتوانند در شهرهای کشور آمدوشد کنند، عملی نیست. 

زمانی که می‌خواهید یک خودرو را وارد کشور کنید، باید ۱۳ سازمان و نهاد در مورد واردات خودرو نظر بدهند. بنابراین به همین راحتی نیست که شما خودرو را با یک لنج یا یک قایق بزرگ به لب ساحل منتقل و با یک تعویض پلاک به کشور وارد کنید، چنین چیزی به هیچ عنوان امکان ندارد.

با توجه به پخش تصاویری از قاچاق گسترده خودرو از مبادی جنوبی کشور، برخی رسانه‌ها مدعی تخلف سازمان‌یافته شده‌اند. آیا باز هم انگشت اتهام به سمت شرکت‌های واردکننده مجاز خودرو نشانه رفته است؟ 

در مبادی غیررسمی ازجمله در سواحل جنوبی که یکی از معبرهای قاچاق است، باتوجه به طولانی‌بودن این سواحل، قاچاق اتفاق می‌افتد. اما شرکت‌های مجاز برای اعتبار و هویت تجاری خودشان ارزش قائل هستند و این روش تنها مناسب قاچاقچیان قطعات دست‌دوم خودرو است. پس به‌جای آن‌که دنبال مقصر جلوه‌دادن برخی فعالان واردات مجاز خودرو به کشور باشیم، باید ببینیم چه قوانینی موجب تشویق برخی فرصت‌طلبان به حضور در فعالیتی پرریسکی همچون قاچاق خودرو شده است. اگر بخواهیم این موضوع را به تفصیل تبیین کنیم، برخی افراد از ما ایراد می‌گیرند که این توضیحات ممکن است به آموزش قاچاق منجر شود. تنها به همین موضوع بسنده می‌کنم که قاچاق کامل یا قطعات خودرو، سفارش‌دهنده و مصرف‌کننده خاص دارد.

 آیا سیستم‌های کنترل تردد جاده‌ای کشور، توانایی شناسایی پلاک‌های مغایر با مشخصات فنی خودروها را دارند؟ 

این‌که کسی مدعی شود که پلاک خودرو را عوض کرده و به همین راحتی در سطح کشور یا استان‌های مختلف تردد می‌کند، ادعایش واهی و غیرعملی است، آن هم خودروهایی که چندمیلیاردتومان قیمت آن‌هاست. 

به‌صورت کلی، این قبیل خودروها حساسیت‌برانگیز هستند و جعل چنین چیزهایی به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست. فرضیه قاچاق خودرو از مبادی جنوبی کشور چیزی شبیه دروغ سیزده بود که کمی زودتر بیان شده است. بهتر بود به‌جای نشان‌دادن اموال مردم که نزدیک ۵۰درصد ارزش هر دستگاه خسارت متحمل شده‌اند، مصاحبه‌ای با مقصران پخش می‌شد و خبرنگاران می‌پرسیدند این خودروها چرا در انبارها انباشته شده است.

 چرا درخصوص برخی خودروهای موجود در انبارهای گمرک که از مسیر قانونی واردکشور شده‌اند، لفظ قاچاق به کار می‌رود؟

این موضوع که بارها مطرح شده‌ است، حتی گریبان برخی واردکنندگان بزرگ کشور را گرفته و به اعتبار آنان خدشه وارد کرده است. 

کارشناسان وزارت صمت می‌گویند باید گواهی مبدا خودرو از کشور و کمپانی مادر صادر شود. مثلا برای خودروهای تویاتا که وارد کشور می‌شود، باید گواهی مبدأ آن را خود شرکت تویوتا ژاپن صادر کند، درصورتی‌که به دلیل تحریم‌ها و مشکلاتی که صنعت خودرو با آن گرفتار است، تمام خودروهایی که این چند سال و قبل از ممنوعیت واردات به کشور وارد می‌شدند، از کشورهای ثالث همچون امارات، عمان و… وارد شده است.

به همین دلیل، در گواهی مبدأ آن‌ها به‌طورمثال شهر دوبی ثبت می‌شود، اما طی این دو سه ساله، برخی‌ها به این خودروها قاچاق می‌گویند که به هیچ عنوان چنین موضوع درست نیست و صحت ندارد.

Print 🖨
  • دستور قضایی, سکه, کرونا, گمرک
[ctp_print]
قبلیقبلمقیمی: سال آینده تعهد معوق نخواهیم داشت
بعدیسوء استفاده از کد ملی سالمندان توسط برخی تایرفروشان متخلفبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

تخت گاز با هوندا سیویک ۱۹۹۳ در اتوبان؛ کوچک و قدیمی اما توانا!
عبدالحسین آزاد 11 فروردین 1402
با این شاسی بلند شبیه ولوو دیگر به ماشین های چینی نمی گویید آشغال!
سارا رستگار 11 فروردین 1402
شاسی بلند برقی و آفرود بی ام و برای رقابت با برندهای دیگر تولید می‌شود؟
حسین پورمحمد 11 فروردین 1402
نقد و بررسی FMC T5 / خودرویی با طراحی محافظه‌کارانه
حسین پورمحمد 10 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

قانون ماشین نامتعارف چیست؟

عبدالعلی مجد 10 فروردین 1402

معایب خودرو سواری دیزلی

سارا رستگار 10 فروردین 1402

قوانین ماشین فرسوده

عبدالحسین آزاد 07 فروردین 1402

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

مهار تورم…؟، رشد تولید…؟

سوال اول: مهار تورم به چه معنا 1. جلوگیری از افزایش نرخ تورم 2. کاهش قیمت‌ها نسبت به گذشته مقصود اول: یعنی همچنان گرانی داریم

08 فروردین 1402

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

مرصاد رنگرز 03 دی 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن