قطعات خودرو

مراقبت‌هایی که سانروف نیاز دارد

نگهداری سانروف

در حالی که سانروف می‌تواند رانندگی را لذت‌بخش‌تر کند، نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد. بدون توجه، احتمال نشتی یا خرابی سانروف شما بیشتر است.

منظم تمیز کنید

تمیز کردن منظم سانروف، موثرترین راه برای حفظ عملکرد آن است. هر بار که ماشین را تمیز می‌کنید، با این مراحل عمر آن را طولانی‌تر کنید:

سانروف را باز کرده و در صورت لزوم با استفاده از جاروبرقی قسمت‌های قابل مشاهده را تمیز کنید.

تمام قطعات متحرک و واشر اطراف سقف را با یک پارچه نرم، تمیزکننده خودرو و مسواک پاک کنید. ریل‌ها و مسیرهای رفت و برگشتی را تمیز کنید.

از مقدار کمی گریس سبک و مقاوم در برابر حرارت (مانند لیتیوم سفید) برای روانکاری تمام قطعات متحرک استفاده کنید.

برای شیشه، پاک کننده‌ای در نظر بگیرید که حاوی آمونیاک یا سرکه نباشد. (این مواد شیمیایی می‌توانند در هوای گرم تبخیر شوند و در صورت استنشاق باعث تحریک و حساسیت شوند.)

برنامه نگهداری سالانه داشته باشید

یک بار در سال، ایده خوبی است که  کارهای جدی‌تری را روی سانروف خود انجام دهید. (اگر منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب و هوای غبارآلودی دارد یا در جاده‌های خاکی رانندگی می‌کنید، ممکن است لازم باشد این کار را به صورت ماهانه انجام دهید.)

ابتدا سانروف را طبق معمول تمیز کنید. سپس با دمیدن هوای کم فشار از طریق لوله‌های تخلیه (در پایه درزگیر سانروف)، فرورفتگی سانروف (فقط در داخل درزگیر لاستیکی) را پاک کنید. این فرآیند را با وارد کردن یک سیم باریک، انعطاف‌پذیر و بدون سوراخ در لوله تخلیه، چرخاندن سیم در جهت عقربه‌های ساعت و سپس در خلاف جهت عقربه‌های ساعت در حالی که به آرامی آن را به عمق لوله فشار می‌دهید، به پایان برسانید.

مطمئن شوید که طول لوله‌های تخلیه خود را بررسی کنید. انتهای دور، که معمولاً در زیر ماشین نزدیک چرخ‌ها قرار دارد، می‌تواند مکان‌های وسوسه انگیزی برای حشرات باشد تا لانه‌هایی بسازند که می‌توانند منافذ ضروری را مسدود کرده و باعث نشتی شوند.

سپس سانروف را ببندید و روی آن یک لیوان آب بریزید. اگر به داخل محفظه سرنشین نشت کرد، به دنبال ترک یا لبه‌های دندانه‌دار در امتداد آب‌بند سانروف باشید و اطراف کاسه نمد را برای هرگونه تجمع بیش از حد آب یا کپک بررسی کنید. هنوز نشت می‌کند؟ ماشین خود را برای تعمیر نزد یک متخصص ببرید.

مطمئن شوید حرکت روان و آزادانه‌ای دارد

اگر سقف شما می‌چسبد یا به نظر می‌رسد کند است، قطعات متحرک (اگر قابل مشاهده هستند) را برای وجود چرخنده‌های ترک خورده یا کنده یا تجمع کثیفی و زباله بررسی کنید. موتور خودروی خود را روشن کنید و سقف را در موقعیت‌های باز، بسته و هواکش بچرخانید تا منطقه ای که در آن مشکل رخ می‌دهد، شناسایی کنید. اگر بعد از چند چرخه نرم‌تر کار می‌کند، همه چیز را تمیز کنید و سپس به آرامی و با احتیاط یک گریس سبک وزن و مقاوم در برابر حرارت را روی هر قسمت متحرک قابل مشاهده بمالید. اگر هنوز گیر کرده باشد، ممکن است نقص مداری باشد که اکثر سانروف‌های جدید را دچار می‌کند. ماشین را به تعمیرگاه سانروف واجد شرایط ببرید.

به صداها خوب گوش دهید

صداهای ترکیدن و خراشیدن معمولاً صداهای خوبی برای اتومبیل نیستند. در سانروف ممکن است قسمت‌هایی را نشان دهند که نیاز به روغن کاری دارند، چرخ دنده‌های لغزنده یا برخی مشکلات مکانیکی دیگر.

اگر متوجه هر یک از این صداها شدید، سانروف خود را تمیز کرده و اجزای قابل مشاهده را روغن کاری کنید. اگر هنوز صدای آنها را می‌شنوید، سانروف را ببندید و آن را برای تعمیر به یک متخصص ببرید. برخی از رانندگان گزارش کرده‌اند که درست قبل از شکستن سانروف‌هایشان صدایی شنیده‌اند. اگر آن صداها را شنیدید، ماشین خود را به یک تعمیرگاه ببرید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *