قطعات خودرو

اصرار دولت در قیمت گذاری دستوری صنعت خودرو

رییس انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: در صورتی که دولت دست از مدیریت خودروسازی و قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت بردارد، ۹۰ درصد مسائل و مشکلات خودروسازی کشور حل و فصل خواهد شد.

«محمدرضا نجفی‌منش» گفت: معتقدم اگر ایران‌خودرو دست برادران خیامی باقی مانده بود، امروز به‌طور قطع در این صنعت حتی از کره جنوبی نیز جلوتر بودیم.

وی تصریح‌کرد: دخالت دولت در این صنعت، موجب عقب ماندگی آن شده و اداره شدن دولتی آن آفت اصلی است.

نجفی منش بر این باور است که برخی در داخل برای زمین زدن این صنعت و تبدیل شدن کشور به واردکننده خودرو، مدام در تلاشند و امروز واردات خودرو را به یک مطالبه به‌حق تبدیل کرده اند؛ این در حالی است که ما هیچ وقت با واردات خودروهای نو و صفر کیلومتر مخالف نبوده و نیستیم.

در حالی که تورم سال گذشته ۴۶ درصد اعلام شده، اما رشد نقدینگی در بخش خصوصی ۱۲ درصد کمتر و به میزان ۳۴ درصد بوده است، این در حالی است که دولت ۱۵۱ درصد تسهیلات بیشتری از بانک ها دریافت کرده است و دولت به نوعی همه منابع بانکی را به سمت خودش جلب و جذب کرده است.

رییس انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور ادامه‌داد: زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان شهریورماه امسال بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است، این در حالی است که عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان و زنجیره تامین تنها یکی از مشکلات است.

وی همچنین به معامله شدن هفت میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد که ۶ میلیون دستگاه آن مربوط به انجام معاملات از سوی مردم با یکدیگر و تنها یک میلیون دستگاه مربوط به خودروهای جدید بود که ۲۳ نهاد در آن دخالت دارند.

نجفی‌منش در پایان تاکید کرد: دولت باید نسبت به اتخاذ چند تصمیم در این صنعت اقدام کند؛ نخست، دست از مدیریت این صنعت بردارد و دوم، دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد و معتقدم که در این صورت دست‌کم ۹۰ درصد مسائل و مشکلات خودروسازی کشور حل و فصل خواهد شد.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *