قطعات خودرو

اختلاف بهای کارخانه و بازار تراکتورها به 200میلیون تومان رسید

به گزارش «اخبار خودرو»، افزایش قیمت خودروهای زراعی و تراکتورها در سال جاری واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت. در شرایطی که اکثر افراد اعمال افزایش قیمت را غیرمنطقی و نادرست قملداد می‌کردند اما افراد انگشت‌شماری هم تولیدکنندگان را ناچار به این تصمیم‌گیری می‌دانند. با این حال باید برای هرگونه تغییری در قیمت‌ ماشین‌آلات کشاورزی، جامعه هدف این خودروها و توان خرید آن‌ها را هم در نظر گرفت. همچنین باید این موضوع را مدنظر قرار داد که هرگونه افزایش قیمت نهایی این خودروها بازار آن را دچار نوسان کرده و احتمالا رکود بیشتری را برای آن به همراه خواهد داشت. این در حالی است که طی دو سال اخیر و هم‌زمان با ممنوعیت واردات تراکتورها، بازار داخلی با کمبود مدل‌های موردتقاضا همراه بوده و همین باعث شده است این خودروها از کارخانه به صورت قرعه‌کشی عرضه شوند و پای دلالان و اختلاف قیمت 200میلیون تومانی به این بازار باز شود.

اختلاف قیمت تراکتورها بین کارخانه و بازار
در شرایطی تصمیم به افزایش قیمت تراکتورها گرفته شده که درحال‌حاضر نرخ عرضه تراکتور از کارخانه در مقایسه با مدل‌های موجود در بازار متفاوت است؛ اتفاقی که در سال‌های گذشته در بازار خودروهای سواری هم شاهد بوده‌ایم. افزایش نرخ ارز در کنار بالا رفتن قیمت نهایی تراکتور باعث شده است این فاصله به نقطه اوج خود طی سال‌های اخیر برسد و کار متقاضیان این خودروها را سخت‌تر از گذشته کند. همچون شرایط فعلی خودروهای سواری، همین اختلاف قیمت انگیزه‌ای برای بسیاری از متقاضیان تراکتور شده تا دست از نوسازی خودروهای خود بردارند و در انتظار برنده‌ شدن باشند. در همین حال پای دلالان نیز به این بازار باز شده تا سود خرید از کارخانه و فروش در بازار را نصیب خود کنند. بنابراین در این سال‌ها شاهد بوده‌ایم که بازار تراکتورها به سرنوشت سواری‌های داخلی‌ دچار شده است.

تاثیر حاشیه سود بازار روی قدرت خرید متقاضیان

اختلاف میان این دو بر قدرت خرید متقاضیان این خودروها نیز تاثیر منفی داشته است. آن‌طور که گفته می‌شود تفاوت نرخ کارخانه و بازار به حدود 200میلیون تومان می‌رسد؛ قیمتی که برای ورود برخی دلالان وسوسه‌کننده است. ازسوی‌دیگر این موضوع باعث شده دلالان بیشتری به این بازار هجوم بیاورند و سود فروش این خودروها را بیشتر از گذشته کنند. این در حالی است که کشاورزان و متقاضیان این خودروها قدرت خرید چندانی برای تهیه مدل‌های موردنیاز از کارخانه زا ندارند اما باید همین مدل‌ها را به دلیل نبود عرضه کافی ازسوی کارخانه‌ها با اختلافی بیش‌از 200میلیون‌تومان خریداری کنند.

قیمت تراکتور به 600میلیون تومان می‌رسد
پیش از این رئیس اتحادیه ماشین‌آلات کشاورزی و صنعتی درخصوص افزایش قیمت این خودروها اعلام کرده بود «با این اقدام قیمت یک تراکتور (دولتی) ۳۰۰میلیون تومانی به ۴۲۰میلیون تومان رسیده است.» باید این موضوع را مدنظر داشت که اختلاف بهای این خودروها در بازار، قیمت نهایی این محصولات را به بالای 600میلیون تومان می‌رساند. حالا باید به این نکته نیز توجه کرد که درآمد سالانه یک کشاورز چقدر است که 600 تا 700 میلیون تومان آن را برای خرید یک دستگاه تراکتور داخلی هزینه کند؟ علی توسطی در ادامه با اشاره به تاثیر آپشن‌های تراکتور بر قیمت این خودروها نیز عنوان کرده بود قیمت یک تراکتور معمولی (دولتی) با یک خودرو دناپلاس رقابت می‌کند.

ممنوعیت واردات و انحصارگرایی؛ مشکل بازار تراکتور

این موضوع که متقاضیان تراکتور، برای دستیابی به یک مدل با قیمت کارخانه باید در انتظار بمانند و براساس قرعه‌کشی و شانس، برنده یکی از این خودروهای زراعی شوند؛ نشان از ناتوانی تولیدکنندگان در تامین تقاضای بازار دارد. ازآن‌جاکه تراکتورسازی تبریز سهم حدود 95درصدی از بازار این خودرو را به خود اختصاص داده است، می‌توان گفت این تراکتورسازی نمی‌تواند نیاز داخل را تامین کند و باید فضای بیشتری به سایر تولیدکنندگان و حتی واردکنندگان این خودروها داده شود تا نیاز به این خودروها تامین شود. طی دو سال اخیر واردات انواع تراکتورها به کشور ممنوع اعلام شده و همین موضوع فضا را برای انحصارگرایی تولیدکنندگان بزرگ تراکتورهای داخلی انحصاری کرده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *