قطعات خودرو

ادامه تردد غیرمجاز خودروهای پلاک شهرستان در طرح ترافیک تهران

طرح ترافیک تهران

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، چندی‌پیش معاون شهردار تهران به تردد خودروهای پلاک شهرستان در محدوده طرح ترافیک اشاره کرد و گفت: به‌زودی این مشکل برطرف و این افراد باید برای تردد عوارض پرداخت کنند.

 

جلال بهرامی گفت: برخی خودروهای پلاک شهرستان در محدوده طرح ترافیک بدون پرداخت عوارض تردد می کنند. برای رفع این مشکل، موضوع را از دفتر مدیریت کلانشهرها پیگیری کردیم و با معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرستان‌ها هم در این زمینه هماهنگی کرده‌ایم.  قرار است همه در شبکه معاینه‌فنی سراسر کشور وارد شوند و هر کس که خواست معاینه‌فنی بگیرد به سامانه وصل شود و اگر تخلفی در تهران انجام داده، ابتدا جریمه را پرداخت و بعد معاینه‌فنی دریافت کند. درحال آماده کردن زیرساخت‌ها هستیم و تا چندماه آینده این افراد جریمه می‌شوند.

 

 

سیدجعفر تشکری‌هاشمی ادامه داد: چندسالی است این پدیده به‌دلیل ناهماهنگی بین شهرداری و راهنمایی و رانندگی وجود دارد و باعث شده است همچنان خودروهای پلاک شهرستان به‌صورت غیرمجاز و عدم اعمال قانون در محدوده‌ آنها تردد کنند؛ این خودروها چون می‌دانند اعمال قانون برای آنها صورت نمی‌گیرد، درنتیجه وارد طرح می‌شوند.

 

رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: حلقه ارتباطی بین تهران و شهرستان‌ها وجود ندارد، بنابراین پلاک‌های شهرستان که در تهران تردد می‌کنند، عوارض و طرح ترافیکی برای آنها لحاظ نمی‌شود.

 

مهدی پیرهادی تاکید کرد: به‌همین دلیل در تهران تعداد زیادی پلاک با شماره شهرستان تردد می‌کنند که به ترافیک اضافه می‌کنند؛ گرچه پلیس زحمت زیادی می‌کشد، اما با خلأ‌هایی که هست باید تلاش زیادی انجام شود و شهرداری تهران و شورای ترافیک باید برای حل این مشکل، برنامه‌ریزی داشته باشند.

 

مسئولان شورای شهر می‌گویند بسیاری از ترددهای پلاک شهرستان به سبب کار و مسافربری در شرکت‌های تاکسی آنلاین انجام می‌شود و این افراد عمدتا برای کسب‌وکار به تهران می‌آیند. ضمن اینکه در ارتباط با عوارض خودروها مشکل وجود دارد، چون عوارض پلاک هر شهر، در همان‌جا یا هر شهری که مالک بخواهد، پرداخت می‌شود. از طرفی ورود به محدوده طرح ترافیک مشمول عوارضی می‌شود که عده‌ای برای عدم پرداخت عوارض با پلاک شهرستان وارد محدوده می‌شوند و متاسفانه سیستمی وجود ندارد که پلاک‌های شهرستان را ملزم به پرداخت عوارض کند.

 

مشکل قدیمی تهران با خودروهای پلاک شهرستان

چند سال قبل، یکی از اعضای دوره گذشته شورای شهر تهران پیشنهادی برای کنترل ورود خودروهای پلاک شهرستان به تهران مطرح کرد که اجرایی نشد. همان‌طور که خودروهای تهرانی برای ورود به حلقه دوم ترافیکی دارای سهمیه‌ای مشخص (20 روز) در هر فصل هستند، خودروهای شهرستانی هم برای ورود به تهران دارای سهمیه‌ای مشخص در هر فصل یا ماه باشند.

 

سیدمحمود میرلوحی در خصوص سهمیه بندی روزهای مجاز ورود خودروهای شهرستانی به شهر تهران گفت: حتما باید چنین طراحی داشته باشیم و خودروهایی که از بیرون تهران می‌آیند چنانچه بخواهند بیشتر از یک حد مشخص در تهران تردد کنند، باید هزینه‌ای مضاعف نسبت‌به شهروندان تهرانی پرداخت کنند. اکنون درحال طراحی سازوکاری هستیم که به‌زودی این امکان را فراهم می کند که خودروهای شهرستانی با رعایت شرایطی خاص در تهران اجازه تردد داشته باشند.

 

اما رئیس شورای شهر وقت یعنی محسن هاشمی‌رفسنجانی با این طرح چندان موافق نبود و در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه سهمیه‌بندی ورود خودروهای شهرستانی برای ورود به تهران چقدر امکان‌پذیر است، گفته بود: در این مورد نمی‌توانم نظر بدهم. این یک موضوع کشوری است و وزارت کشور باید نسبت‌به آن تصمیم بگیرد زیرا که اجرای این طرح مسائل امنیتی ایجاد می‌کند.

 

البته معاون وقت حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران نیز در همان زمان گفت: در شرایط کنونی اجرای این طرح را به صلاح نمی‌دانیم. حال که چندسال از زمان مطرح شدن این طرح و افزایش تعداد خودروهای درحال تردد در تهران می‌گذرد، به‌نظر ‌می‌رسد مسئولان برای کنترل ورود خودروهای پلاک شهرستان به شهر تهران به‌فکر چاره افتاده‌اند و البته هنوز هم به‌دنبال محدود کردن ورود خودروهای پلاک شهرستان به پایتخت نبوده و بیشتر به‌دنبال کنترل آنها از طریق دریافت عوارض و جریمه هستند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *