قطعات خودرو

اصلاح قیمت خودرو خارجی در بازار، شاید وقتی دیگر

کیا اپتیما چهار سیلند GT لاین، امروز در تهران یک میلیارد و هشتصد و پنجاه میلیون تومان است. رقمی بسیار بالاتر از قیمت این خودرو پیش از ممنوعیت واردات. قیمت روز اپتما چهار سیلند GT لاین، تولید سال 2021، 23 هزار و 400 دلار است. با دلار 25 هزار تومانی این خودرو تقریبا 590 میلوین تومان تمام می شود. با در نظر گرفتن عوارض ورودی که تقریبا 1.1 برابر به قیمت خودرو اضافه می کند، این خودرو در صورت ورود به کشور و در صورت عدم دخالت شورای رقابت در قیمت گذاری، حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان در تهران معامله خواهد شد. در این صورت، قیمت خودروی مدل 2018 اصلاح شده و احتمالا با کاهش چشم گیر به زیر یک میلیارد تومان خواهد رسید. ماده چهار طرح آزاد سازی واردات خودرو که به قانون سامان دهی بازار خودرو مشهور است و بعد از ایراد شورای نگهبان برای اصلاح به مجلس برگردانده شده است تلاش می کرد تا این مساله را با آزادسازی واردات خودرو برطرف کند.  

همه ی ماجرا به این جا و اصلاح قیمت خودرو های خارجی صفر موجود در بازار ختم نمی شد، طبق تبصره پنج ماده چهار طرح آزادسازی واردات خودرو خارجی، واردکنندگان می توانند خودروهای خارجی که حد اکثر سه سال از تاریخ تولید آنها گذشته است را هم وارد کنند، سانتافه تولید 2018 با کارکرد 4 هزار کیلومتر در بازار امروز تهران به قیمت یک میلیارد و هشتصد و پنجاه میلیون تومان فروخته می شود، سانتافه تولید 2018 با 6 هزار کیلومتر کارکرد در بازار امارات 50 هزار درهم است، یعنی تقریبا 350 میلیون تومان، با احتساب و 1.1 برابر قیمت به عنوان تعرفه و هزینه های ورودی و با بالاترین سود معامله ممکن در بازار، قیمت این خودرو در صورت ورود به بازار تهران تقریبا 800 میلیون تومان خواهد بود و این یعنی کاهش چشم گیر در قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار.

همه ی اینها البته در اصلاحیه طرح مورد نظر مجلس برای آزادسازی واردات خودرو حذف شده است، طبق جدید ترین اظهارات سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس که طرح آزادسازی واردات خودرو در برگشت از شورای نگهبان به علت ایراد های قبلی، به آن ارجاع شده بود، در طرح اصلاح شده، واردات خودروهای بنزینی از ماده ی 4 و کل تبصره ی 5 ماده ی چهار در مورد واردات خودروهای دست دوم حذف شده است. در حال حاضر طبق طرح آزادسازی واردات خودرو هرچند همچنان افراد و شرکت ها می توانند در ازای منابع ارزی موجود خودشان در خارج از کشور اقدام به واردات خودرو کنند اما خودرو های وارداتی باید صرفا برقی یا هیبریدی باشند و واردات خودرو های دست دوم هم مجاز نیست.

محاسبه احتمال کاهش چشم گیر قیمت در بازار خودرهای نو و دست دوم خارجی موجود در ایران که تا همین چند ساعت پیش مورد بحث بود، چندان خارج از ماشین حساب و بر اساس حدثیات نبود، اما با جدیدترین اظهارات سخنگوی کمیسیون صنایع، تمام این محاسبات بی اهمیت و بی ارزش هستند. با اصلاحات جدید به نظر می رسد پرونده انتظار برای تغییر قابل لمس در بازار خودرو های خارجی در کشور بسته شده باشد. هر چند همچنان کسانی که در خارج از ایران منابع ارزی دارند می توانند در ازای آن منابع و بدون بازگرداندن ارز به کشور اقدام به واردات خودرو کنند، اما طیف خودروهایی که اجازه واردات آنها وجود خواهد داشت همچنان بسیار محدود باقی می ماند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *