قطعات خودرو

انواع مدلهای سانروف خودرو

سانروف

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، این آپشن از سال‌ها پیش در خودروها حضور داشت و امروزه نیز بسیاری از خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی به سانروف مجهز هستند. این آپشن انواع مختلفی دارد که در این مطلب به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

تفاوت سانروف، مونروف و سقف پانوراما در چیست؟

 

 

تفاوت سانروف، مونروف و سقف پانوراما در چیست؟

تنوع سقف‌های شیشه‌ای و سقف‌های بازشونده در خودروهای امروزی به شدت افزایش یافته است، از این رو بایستی انواع آن را برای خوانندگان شرح دهیم. به طور کلی سه نوع سقف غیرفلزی یا فلزی بازشونده در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل سانروف، مونروف و سقف پانوراما هستند.

 

سانروف

سانروف یا سقف آفتابی، قدیمی‌ترین و مرسوم‌ترین نوع از سقف‌های بازشونده است. این سقف‌ها از جنس فلز ساخته شده‌اند و به صورت دستی یا الکتریکی باز می‌شوند. نخستین سانروف‌ها از لولاهای فلزی ساخته شده بودند و به صورت کامل قابل بازشدن نبودند. به مرور زمان بر قابلیت‌های این قطعه افزوده شد تا فضای بیشتری را تحت پوشش خود قرار دهد. انواع قدیمی سانروف را هم‌اکنون می‌توانید در مدل‌های قدیمی پژو 405، پژو پارس یا سمند که دستکاری شده‌اند مشاهده کنید.

 

با پیشرفت صنعت خودرو، شیشه جایگزین فلز در سانروف شد. بنابراین سقف‌های بازشونده از جنس شیشه شفاف ساخته شدند. طریقه باز شدن این سقف‌ها نیز تغییر کرد، چرا که شیشه‌ها قابلیت قرار گرفتن درون پنل‌های سقف خودرو را داشتند. به عبارت دیگر در سانروف‌های جدید دیگر سقف شیشه‌ای از بدنه خودرو جدا نمی‌شود، بلکه همانند شیشه‌های خودرو درون سقف قرار می‌گیرد.

 

مونروف

 

 

مونروف

اکثر سقف‌های بازشونده به کار رفته در خودروهای امروزی، از نوع مونروف هستند. با این حال شهرت این آپشن به نام سانروف، موجب شده است تا نام مونروف کمتر شنیده شود. مونروف در واقع یک سقف بازشونده شیشه‌ای است که از جنس شیشه رنگی ساخته شده است. این در حالی است که سانروف‌ها از جنس شیشه شفاف ساخته می‌شوند. استفاده از شیشه رنگی در ساخت مونروف باعث می‌شود تا نور مستقیم خورشید در طول روز به درون کابین نفوذ نکند. بنابراین با باز کردن سقف، نور بیش از حدی را در کابین خودرو نخواهید داشت.

 

در محافل خودرویی، قابلیت‌های دیگری را نیز برای جداسازی سانروف و مونروف ذکر می‌کنند. به طور مثال سانروف‌ها تنها قابلیت دوران دارند و به طور کامل باز نمی‌شوند، در حالی‌که مونروف‌ها به طور کامل قابل باز شدن هستند. در حقیقت امروزه سانروف‌ها منسوخ شده‌اند و سقف‌های بازشونده در تمامی خودروها از نوع مونروف یا شیشه‌های رنگی کاملا بازشونده هستند.

 

 

سقف پانوراما

 

 

سقف پانوراما

به لطف فعالیت‌های ایران خودرو و تولید انبوهی از خودروها با سقف شیشه‌ای، امروزه کاربران به خودروهای دارای سقف شیشه‌ای یا پانوراما علاقمند شده‌اند. سقف پانوراما شیشه‌ای است که سرتاسر قسمت فوقانی خودرو را می‌پوشاند. در واقع به جای فلز، از شیشه رنگی مقاوم برای سقف خودرو استفاده می‌شود.

 

سقف پانوراما نیز به دو دسته جداگانه تقسیم می‌شود. دسته اول سقف پانوراما ثابت هستند که در خودروهای ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سقف‌ها قابلیت باز شدن ندارند و تنها با کنار زدن روکش آن‌ها، می‌توانید به محیط بیرون دسترسی داشته باشید. نوع دوم سقف‌های پانوراما قابلیت باز شدن دارند. این سقف‌ها به صورت دو تکه طراحی شده‌اند که بخشی از آن‌ها یا تمام آن به صورت نوبتی، قابلیت باز شدن دارد. سقف پانوراما به کار رفته در خودروهای مونتاژی و وارداتی از این نوع است.

 

انواع سانروف

حال که با انواع سقف‌های بازشونده و شیشه‌ای آشنا شدید، نوبت به معرفی انواع سانروف می‌رسد. البته همان‌طور که اندکی قبل اشاره کردیم، سانروف‌ها امروزه منسوخ شده‌اند و در واقع از انواع مونروف در خودروها استفاده می‌شود. به هر حال، انواع سانروف در خودروها به شرح زیر هستند:

 

سانروف داخلی

سانروف‌هایی که درون پنل سقف خودرو قرار می‌گیرند، به سانروف داخلی شهرت دارند. نحوه کار این سانروف‌ها به گونه‌ای است که با باز کردن آن، قطعه سانروف وارد سقف ماشین می‌شود. بنابراین اکثر سانروف‌های به کار رفته در خودروهای امروزی از نوع داخلی هستند. نکته مثبت این نوع سانروف، قابلیت دسترسی کامل به فضای بیرونی خودرو است. در سوی دیگر به دلیل قرار گرفتن سانروف داخلی درون سقف خودرو، ضخامت سقف اندکی افزایش می‌یابد که حاصل آن کم شدن فضا برای سرنشینان داخل خودرو است.

 

سانروف اسپویلر

 

 

سانروف اسپویلر

تفاوت اصلی سانروف اسپویلر با سانروف داخلی، نحوه باز شدن این قطعه است. در سانروف اسپویلر شاهد باز شدن سانروف به سمت بیرون خودرو هستیم، به همین دلیل است که نام اسپویلر را برای این نوع از سانروف انتخاب کرده‌اند. این نوع سانروف در وضعیت‌های مختلف قابلیت باز شدن دارد و در بازار ما با لقب سانروف سه حالته شهرت یافته است. کنترل باز و بسته شدن این سانروف به صورت الکتریکی انجام می‌شود.

 

سانروف پاپ آپ

سانروف‌های پاپ آپ نوع قدیمی این آپشن هستند که دریچه‌ آن‌ها به صورت دستی باز می‌شود. با وارد کردن فشار به دستگیره سانروف پاپ آپ، سانروف به سمت بالا و با زاویه نسبت به سقف خودرو باز می‌شود. همچنین مالک می‌تواند سانروف پاپ آپ را به طور کامل جدا کند.

 

سانروف‌های پاپ آپ در حال حاضر از نوع افترمارکت هستند که مالکین خودروها به صورت شخصی آن‌ها را روی اتومبیل خود نصب می‌کنند. بنابراین نصب این آپشن تنها از طریق برش سقف امکان‌پذیر است. نصب این آپشن به صورت افترمارکت، توصیه نمی‌شود.

 

سانروف جمع‌شونده

 

 

سانروف جمع‌شونده

سانروف جمع‌شونده نوع خاصی از این آپشن است که دو سطح مختلف دارد. سطح اول آن یک شیشه است که به صورت الکتریکی باز و بسته می‌شود. سطح دوم سانروف جمع‌شونده، یک پارچه است که باید به صورت دستی آن را جمع کنید. به همین دلیل این نوع سانروف را جمع‌شونده نام نهاده‌اند.

 

سانروف جدا شونده

ساده‌ترین نوع سانروف‌، سانروف جدا شونده است. این نوع از سانروف پس از باز شدن به طور کامل جدا می‌شود. مشخصه بارز این نوع از سانروف، ابعاد بزرگ آن نسبت به دیگر انواع این آپشن است. به دلایلی خاص، از این نوع سانروف در خودروهای سوپراسپرت و گران‌قیمت استفاده می‌شود.

 

سانروف پانوراما

 

 

سانروف پانوراما

پیچیده‌ترین و گران‌ترین نوع سانروف، سانروف پانوراما است. در واقع این نوع سانروف با سقف شیشه‌ای یا پانوراما ترکیب شده است. سقف پانوراما قابلیت باز شدن به سمت جلو یا عقب دارد، بنابراین سرنشینان ردیف جلو و عقب خودرو می‌توانند از این آپشن بهره‌ ببرند. البته در برخی خودروهای مجهز به سقف پانوراما، تنها بخش جلوی این سقف قابلیت باز شدن را دارد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *